OECD PIAAC 2023 – Zverejnenie výsledkov medzinárodného výskumu 16- až 65-ročných dospelých

Majú dospelí zručnosti potrebné na to, aby sa im darilo v meniacom sa svete?

 

PIAAC – Výskum zručností dospelých je program OECD pre medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých vo veku 16 – 65 rokov realizovaný pomocou tabletov (počítačov). V rokoch 2022 – 2023 sa na Slovensku realizoval v poradí druhý cyklus tohto medzinárodného výskumu (PIAAC 2023). Zúčastnilo sa ho 31 krajín. Na reprezentatívnej vzorke 16- až 65-ročných dospelých sa sledovala úroveň čitateľskej gramotnosti, matematickej gramotnosti a adaptívneho riešenia problémov.

VÝZNAMNÉ ZISTENIA PIAAC 2023

Zručnosti – skóre a úrovne

Slovensko sa umiestnilo pod priemerom OECD v čitateľskej gramotnosti aj v adaptívnom riešení problémov, v matematickej gramotnosti bolo na úrovni priemeru OECD. V dekáde (od 2012 do 2023)  medzi 1. a 2. cyklom skóre Slovenska významne kleslo v čitateľskej (o 19 bodov) aj matematickej gramotnosti (o 15 bodov), pričom v oboch doménach sa podiel dospelých na nízkej úrovni zvýšil, zároveň sa znížil podiel dospelých na vysokej úrovni, čo je nepriaznivý trend. Na nízkej úrovni, ktorá predstavuje iba porozumenie krátkym textom, vyhľadanie jednoduchej informácie bez schopnosti prepájať a komplexne porozumieť informáciám sa umiestnila takmer štvrtina dospelých v SR (24 %), priemer OECD bol 26 %. 

Dosiahnutým skóre sme sa celkovo zaradili na strednú kognitívnu úroveň v čitateľskej a matematickej gramotnosti, keďže až tri štvrtiny dospelých sa umiestnilo na 2. a 3. úrovni (z piatich). Negatívnym javom je, že v porovnaní s OECD máme na Slovensku významne nižší podiel dospelých s vysokou (4. a 5.) úrovňou, ktorá predstavuje porozumenie a zhodnotenie dlhých textov so skrytým neexplicitným významom, používanie získaných informácií k vyriešeniu úloh. V čitateľskej gramotnosti to bolo iba 3 % (OECD 12 %), v matematickej gramotnosti 7 % (OECD 14 %) a v adaptívnom riešení problémov 1 % (OECD 5 %) dospelých.

 

Zručnosti a vek

Analýzy podľa veku ukázali, že vo všetkých kognitívnych doménach bolo priemerné skóre OECD aj väčšiny krajín najnižšie u najstarších (55 – 65 ročných), a najvyššie u najmladších (16 – 24 rokov) a mladých (25 – 34 rokov). Na Slovensku to dopadlo inak – najnižšie skóre mali najstarší a mladí a najvyššie skóre mali ľudia v strednom (35 – 54 rokov) ako aj v najmladšom veku. Alarmujúci je nízky rozdiel skóre mladých a najstarších, čo indikuje veľmi nízku medzigeneračnú akceleráciu vedomostí. Na Slovensku bol rozdiel iba 4 body v čitateľskej gramotnosti (OECD 30), 3 body v matematickej gramotnosti (OECD 26) a 5 bodov v adaptívnom riešení problémov (OECD 30).

Za obdobie poslednej dekády v 2. cykle oproti 1. cyklu významne kleslo skóre v oboch doménach (čitateľskej a matematickej gramotnosti) vo všetkých vekových kategóriách, pričom najväčší prepad viac ako 20 bodov bol u mladých a najmladších, kde sa to neočakávalo.

Porovnateľný výsledok ako Slovensko v matematickej gramotnosti dosiahli dospelí v Írsku, Lotyšsku. V čitateľskej gramotnosti boli porovnateľní dospelí v Rakúsku, Francúzsku, Chorvátsku a v Singapure, v adaptívnom riešení problémov dosiahli porovnateľný výsledok Francúzi, Íri, Lotyši, tiež na Novom Zélande a v USA.

 

Zručnosti a vzdelanie

Potvrdila sa priama súvislosť vzdelania s preukázanými zručnosťami, čím vyššie vzdelanie, tým vyššie skóre. Pozitívnym zistením je, že stredoškolsky vzdelaní dospelí na Slovensku mali významne vyššie skóre ako stredoškolsky vzdelaní v priemere OECD vo všetkých troch gramotnostiach. Rovnako to platí aj v prípade dospelých so základným vzdelaním. Nepriaznivé je, že v skupine vysokoškolsky vzdelaných bolo skóre Slovenska významne pod priemerom OECD vo všetkých doménach. Problémom je aj veľmi nízky rozdiel skóre medzi vysokoškolsky a stredoškolsky vzdelanými na Slovensku: v čitateľskej gramotnosti (SR – 17, OECD – 33 bodov) aj v adaptívnom riešení problémov (SR – 12, OECD – 25 bodov). V matematickej gramotnosti bol rozdiel o niečo vyšší, avšak oveľa nižší ako rozdiel v OECD (SR – 22, OECD – 35).

Alarmujúce je, že skóre vysokoškolsky vzdelaných ľudí na Slovensku v čitateľskej gramotnosti a adaptívnom riešení problémov bolo významne nižšie ako skóre dospelých so stredoškolským vzdelaním vo Fínsku a Švédsku.

V poslednej dekáde významne kleslo skóre dospelých s najvyšším dosiahnutým vzdelaním (v čitateľskej gramotnosti aj v matematickej gramotnosti o 24 bodov) a to znepokojivo viac u mladších (25 – 44 rokov) ako u starších (45 – 65 rokov) ľudí v oboch gramotnostiach. Nižšie zručnosti vysokoškolsky vzdelaných mladších sú veľmi negatívnym trendom, lebo očakávaný je trend nárastu skóre mladších voči starším na všetkých úrovniach vzdelania. Tieto výsledky indikujú nízku pridanú hodnotu vysokoškolského vzdelania a potrebu zvýšiť kredit vysokých škôl na Slovensku.

 

Zručnosti a vzdelanie rodičov

Pri porovnaní skóre podľa vzdelania rodičov sa ukázalo, že dospelí, ktorých rodičia mali vyššie vzdelanie dosahovali aj lepšie výsledky. Problémom je, že rozdiel skóre dospelých, ktorých rodičia mali vysokoškolské a základné vzdelanie bol na Slovensku významne nižší v porovnaní s priemerom OECD vo všetkých troch doménach. Veľmi nepriaznivý pokles v 2: cykle oproti 1. cyklu o viac ako 20 bodov bol najmä u dospelých, ktorých rodičia mali najvyššie dosiahnuté vzdelanie. Socioekonomický rozdiel medzi cyklami, čiže rozdiel skóre medzi respondentmi s rodičmi najvyšším a základným vzdelaním sa paradoxne znížil, čo bolo v dôsledku poklesu vplyvu vysokoškolsky vzdelaných rodičov na skóre ich detí.

Zručnosti a pohlavie

Pozitívne je, že v 2. cykle PIAAC medzi mužmi a ženami na Slovensku nebol v žiadnej doméne štatisticky významný rozdiel. Skóre mužov a žien bolo navzájom porovnateľné aj v 1. cykle. Medzi cyklami skóre mužov a žien kleslo rovnakou mierou.

 

ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE O ŠTÚDII OECD PIAAC

PIAAC – Program for the International Assessment of Adult Competencies (Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých) je výskum zručností dospelých vo veku 16 – 65 rokov.

Prvý cyklus PIAAC OECD sa uskutočnil v rokoch 2011 až 2017 v 39 krajinách (v SR v roku 2012), zúčastnilo sa ho 245 tisíc dospelých. Druhý cyklus PIAAC sa uskutočnil v rokoch 2022 – 2023 a zúčastnilo sa ho 31 krajín.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže – NIVaM (do júla 2022 Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania – NÚCEM) realizoval druhý cyklus  PIAAC v období august 2018 – júl 2023 v rámci národného projektu spolufinancovaného z prostriedkov ESF. Na Slovensku sa v hlavnom zbere PIAAC podarilo vyzbierať 5 238 rozhovorov, ktoré boli zaradené do medzinárodného spracovania a vyhodnotenia dát čo reprezentuje 3,6 milióna dospelých vo veku 16 až 65 rokov.

Cieľom PIAAC je

  • poskytnúť tvorcom politík úrovne kognitívnych zručností dospelých, o ktorých sa predpokladá, že sú základom osobného aj spoločenského života;
  • vyhodnotiť vplyv zručností na sociálne a ekonomické oblasti života;
  • zistiť efektivitu vzdelávacích systémov a celoživotného vzdelávania;
  • identifikovať oblasti, ktoré by mohli prispieť k rozvoju a udržaniu zručností dospelých.

Medzinárodné porovnávanie umožňuje zúčastneným krajinám učiť sa jeden od druhého a rozvíjať opatrenia na podporu kľúčových kompetencií vzdelávania dospelých.

 

Podrobnejšie informácie o priebehu a výsledkoch štúdie PIAAC 2023 nájdete TU.

 

Ďalšie informácií o výskume PIAAC, medzinárodné (aj slovenské) databázy nájdete na stránke OECD:

https://www.oecd.org/en/about/programmes/piaac  http://www.oecd.org/skills/piaac/publicdataandanalysis/

Zdielať tento článok