Výsledky celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka základných škôl, 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom
Testovanie 9 2025 sa uskutočnilo v riadnom termíne 19. a 20. marca 2025 a v náhradnom termíne 2. a 3. apríla 2025. Absolvovalo ho spolu vyše 49-tisíc žiakov na 1 653 školách. V teste z matematiky dosiahli žiaci priemernú úspešnosť 57,4 %,
zo slovenského jazyka a literatúry 60,0 % a z maďarského jazyka a literatúry 59,2 %. Regionálne rozdiely vo výsledkoch na úrovni okresov opätovne potvrdili,
že socioekonomický status je určujúcim činiteľom vplývajúcim na výsledok žiaka.
Testovanie 9 2025 sa 19. marca 2025 konalo z predmetov matematika, slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra a 20. marca 2025 z predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra na školách s vyučovacím jazykom maďarským a z ukrajinského jazyka a literatúry na jednej škole s vyučovacím jazykom ukrajinským. V náhradnom termíne
sa testovanie realizovalo na vybraných školách v dňoch 2. a 3. apríla 2025.
Testovania sa v tomto školskom roku zúčastnili žiaci 9. ročníka základných škôl, 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom, ktorí boli prijatí na vzdelávanie v strednej škole z ôsmeho ročníka základnej školy, vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-
-vzdelávacími potrebami. Zúčastniť sa ho mohli aj žiaci vzdelávaní podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.
V riadnom a náhradnom termíne sa testovanie uskutočnilo spolu na 1 653 školách, z toho bolo 1 483 základných škôl, 146 gymnázií, 21 stredných odborných škôl a 3 tanečné konzervatóriá. Z celkového počtu škôl bolo 1 506 s vyučovacím jazykom slovenským,
126 s vyučovacím jazykom maďarským, 15 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským, 1 škola s vyučovacím jazykom ukrajinským a 5 škôl s vyučovacím jazykom iným.
Počas testovania malo 6 094 žiakov upravené podmienky (12,4 % z celkového počtu testovanej populácie v riadnom a náhradnom termíne). Z uvedeného počtu žiakov s upravenými podmienkami počas testovania bolo 5 405 žiakov so zdravotným znevýhodnením (11,0 % z celkového počtu testovanej populácie).
Riadneho termínu sa zúčastnilo spolu 49 081 žiakov (49,6 % dievčat a 50,4 % chlapcov). Z uvedeného počtu bolo 46 344 žiakov s vyučovacím jazykom slovenským, 2 598 žiakov
s vyučovacím jazykom maďarským, 21 žiakov s vyučovaním jazyka ukrajinského a 118 žiakov s vyučovacím jazykom iným. Náhradného termínu sa zúčastnilo 222 žiakov.
Testovania 9 2025 sa v riadnom termíne zúčastnilo 1 008 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (2,1 % z testovaných žiakov), 845 žiakov z rodín poberajúcich príspevok v hmotnej núdzi (1,7 % z testovaných žiakov), 956 cudzincov (1,9 % z testovaných žiakov) a 14 žiakov vzdelávaných podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.
Výsledky Testovania 9 v školskom roku 2024/2025 – riadny termín
MATEMATIKA
Test z matematiky riešilo 48 906 žiakov na 1 651 školách. Testovaní žiaci dosiahli celkovú priemernú úspešnosť 57,4 %. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 55,1 % a chlapci 59,7 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný.
Na základných školách písalo test z matematiky 43 658 žiakov (89,3 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 55,4 %. Výsledky žiakov základných škôl z matematiky boli medzi krajmi navzájom porovnateľné, mierne vecne významne lepšie výsledky v porovnaní s priemerom základných škôl dosiahli len žiaci Bratislavského kraja s priemernou úspešnosťou 61,8 %.
Na stredných školách (t. j. gymnáziách a tanečných konzervatóriách s osemročným vzdelávacím programom, stredných školách s päťročným vzdelávacím programom) písalo test z matematiky spolu 5 248 žiakov (10,7 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 74,1 %. V porovnaní s priemerom stredných škôl dosiahli žiaci Bratislavského kraja s úspešnosťou 78,9 % mierne vecne významne lepšie výsledky, mierne vecne významne horšie výsledky dosiahli žiaci Košického kraja s priemernou úspešnosťou 67,4 % a žiaci Banskobystrického kraja s priemernou úspešnosťou 67,9 %. Mierne vecne významné rozdiely sme zistili medzi Bratislavským a Banskobystrickým krajom a medzi Bratislavským a Košickým.
Celoslovenské výsledky žiakov z matematiky v Testovaní 9 2025 podľa okresov sú uvedené v Prílohe 1.1. Na úrovni okresov sa preukázali regionálne rozdiely vo výkone žiakov z matematiky. Stredne vecne významne lepšie výsledky ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okresoch Bratislava I (s najvyššou dosiahnutou úspešnosťou 71,7 %), Bratislava IV, Bratislava II, Bratislava III a Košice I.
Naopak, výsledky z matematiky silne vecne významne horšie ako celoslovenský priemer boli zaznamenané v okresoch: Medzilaborce, Rimavská Sobota, Gelnica a Trebišov. Stredne vecne významne horšie výsledky ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okresoch Rožňava, Poltár, Vranov nad Topľou, Kežmarok, Košice – okolie, Krupina, Revúca, Veľký Krtíš, Svidník, Sabinov, Turčianske Teplice a Brezno. S výnimkou okresov Veľký Krtíš, Svidník a Turčianske Teplice je vo všetkých okresoch so silne a stredne vecne významne horšími výsledkami príznačný podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia viac ako 5 % alebo podiel žiakov z rodín v hmotnej núdzi viac ako 5 %
(pre viac než tretinu z týchto okresov sú príznačné oba javy).
Prehľad rozdelenia žiakov základných škôl do piatich výkonnostných skupín v teste z matematiky na úrovni krajov uvádzame v Prílohe 2. Najväčší podiel najúspešnejších žiakov (úspešnosť viac ako 80 % v teste) je v Bratislavskom kraji (28,7 %).
Naopak, najmenší podiel najúspešnejších žiakov je v Prešovskom kraji (18,5 %). Najväčší podiel žiakov, ktorí v teste dosiahli slabé a veľmi slabé výsledky (úspešnosť
do 40 % v teste), je v Košickom kraji (41,7 %), Banskobystrickom kraji (40,9 %)
a Prešovskom kraji (40,0 %). Pre uvedené tri kraje s najvyšším podielom najmenej úspešných žiakov bol zároveň príznačný aj najvyšší podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia – v Košickom kraji to bolo 5,1 %, v Banskobystrickom kraji 3,7 % a v Prešovskom kraji 5,5 % z celkového počtu žiakov v kraji. Prehľad rozdelenia žiakov základných škôl do piatich výkonnostných skupín na úrovni okresov uvádzame v Prílohe 3.
Pri rozdelení žiakov stredných škôl do piatich výkonnostných skupín podľa výsledkov v teste z matematiky sme zistili, že najväčší podiel najúspešnejších žiakov (s úspešnosťou viac ako 80 %) je v Bratislavskom kraji (55,7 %) a najmenší podiel najúspešnejších žiakov je v Banskobystrickom kraji (25,9 %). Najväčší podiel žiakov s úspešnosťou do 40 % v teste z matematiky bol v Banskobystrickom (13,0 %), Košickom (12,3 %) a Nitrianskom kraji (12,3 %). V ostatných krajoch predstavoval podiel takýchto žiakov 8 % a menej z testovaných žiakov v príslušnom kraji. Bližšie informácie o rozdelení žiakov stredných škôl do piatich výkonnostných skupín uvádzame v Prílohe 4.
Na základe rozdelenia žiakov základných škôl a stredných škôl do 4 výkonnostných skupín
podľa výsledku v teste z matematiky sa ukazujú značné rozdiely medzi výsledkami žiakov podľa druhu školy. Grafické znázornenie rozdielov vo výkonnostných skupinách je uvedené v Prílohe 5. Najvyššiu výkonnostnú skupinu (najúspešnejší žiaci v teste) tvorí na základných školách 21,1 % žiakov, na stredných školách je to 43,4 % žiakov. Najnižšiu výkonnostnú skupinu (najmenej úspešní žiaci v teste) tvorí na základných školách 30,6 % žiakov a na stredných školách 6,3 % žiakov.
Z celkového počtu žiakov stredných škôl bolo 4 862 žiakov gymnázií (t. j. 4. ročníka gymnázií s osemročným alebo 1. ročníka gymnázií s päťročným vzdelávacím programom),
čo tvorí 9,9 % z testovaných žiakov. Žiaci gymnázií dosiahli priemernú úspešnosť
75,2 %. Na gymnáziách s osemročným vzdelávacím programom riešilo test z matematiky
2 517 žiakov 4. ročníka (5,1 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 78,8 %.
Na gymnáziách s päťročným vzdelávacím programom riešilo test z matematiky
2 345 žiakov 1. ročníka (4,8 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 71,3 %.
SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo 46 478 žiakov na 1 520 školách. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 60,0 %. Dievčatá dosiahli v teste úspešnosť 62,6 %
a chlapci 57,5 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný.
Na základných školách písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 41 273 žiakov
(88,8 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 58,2 %. Medzi krajmi boli výsledky žiakov základných škôl porovnateľné.
Na stredných školách písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 5 205 žiakov (11,2 %
z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 74,4 %. Výsledky stredne vecne významne horšie v porovnaní s priemerom stredných škôl dosiahli žiaci Košického kraja s priemernou úspešnosťou 67,9 %. Mierne vecne významné rozdiely sme zistili medzi Bratislavským a Košickým krajom, medzi Trnavským a Košickým krajom a medzi Prešovským a Košickým.
Z celkového počtu žiakov stredných škôl písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 4 816 žiakov gymnázií (10,4 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 75,2 %.
Z nich bolo 2 469 žiakov 4. ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom
(5,3 % z testovaných žiakov) a dosiahli priemernú úspešnosť 78,0 %. Na gymnáziách s päťročným vzdelávacím programom písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 2 347 žiakov 1. ročníka (5,0 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 72,3 %.
Výsledky testovaných žiakov zo slovenského jazyka a literatúry v Testovaní 9 2025 podľa okresov sú uvedené v Prílohe 1.2. Najvyššiu úspešnosť zo slovenského jazyka a literatúry dosiahli žiaci z okresu Bratislava I (úspešnosť 70,6 %), ktorí mali rovnako ako žiaci z okresov Bratislava IV, Bratislava II a Bratislava III výsledky stredne vecne významne lepšie ako celoslovenský priemer.
Výsledky silne vecne významne horšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okrese Gelnica. Stredne vecne významne horšie výsledky ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okresoch Medzilaborce, Kežmarok, Trebišov, Poltár, Vranov nad Topľou, Rožňava, Krupina, Turčianske Teplice, Levoča, Košice – okolie, Sabinov, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš a Komárno. Väčšina okresov so silne a stredne vecne významne horšími výsledkami má viac ako 5 % podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo viac ako 5 % podiel žiakov z rodín v hmotnej núdzi (pre niektoré z týchto okresov sú príznačné oba javy).
MAĎARSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Test z maďarského jazyka a literatúry písalo 2 597 žiakov na 139 školách. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 59,2 %. Dievčatá dosiahli úspešnosť 61,1 % a chlapci 57,4 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný. Výsledky stredne vecne významne lepšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci 4 škôl Bratislavského kraja
(69,5 %) a žiaci Trnavského kraja (66,9 %). Stredne vecne významne horšie výsledky dosiahli žiaci Košického (47,9 %) a Banskobystrického kraja (50,3 %). Bližšie informácie o výsledkoch jednotlivých okresov z maďarského jazyka a literatúry uvádzame v Prílohe 1.3.
SLOVENSKÝ JAZYK A SLOVENSKÁ LITERATÚRA
Test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry písalo 2 591 žiakov zo 139 škôl. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 58,9 %. Dievčatá dosiahli úspešnosť 61,7 % a chlapci 56,3 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný. Výsledky silne vecne významne lepšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci 4 škôl Bratislavského kraja (84,4 %). Bližšie informácie o výsledkoch okresov zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry uvádzame v Prílohe 1.4.
UKRAJINSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Test z ukrajinského jazyka a literatúry písalo na jednej základnej škole 21 žiakov
s priemernou úspešnosťou 60,0 %.
Zverejnenie výsledkov a prezentácia podrobných informácií o výsledkoch Testovania 9 2025
Viac informácií o výsledkoch Testovania 9 2025 nájdete v prezentácii.
Výsledky škôl z Testovania 9 2025 budú zverejnené na portáli Výsledky testovaní najneskôr 20. 6. 2025.
Zoznam príloh
Príloha 1.1 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste z matematiky
Príloha 1.2 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste zo slovenského jazyka a literatúry
Príloha 1.3 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste z maďarského jazyka a literatúry
Príloha 1.4 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry
Príloha 5 – Výsledky žiakov v teste z matematiky podľa štyroch výkonnostných skupín a druhu školy
Zoznam skratiek použitých v prílohách
BA |
Bratislavský kraj |
BB |
Banskobystrický kraj |
KE |
Košický kraj |
NR |
Nitriansky kraj |
PO SR |
Prešovský kraj Slovenská republika |
SŠ |
stredná škola |
TN |
Trenčiansky kraj |
TT |
Trnavský kraj |
ZA |
Žilinský kraj |
ZŠ |
základná škola |
Zdielať tento článok