Testovanie 9 2025 – výsledky

Výsledky celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka základných škôl, 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom

Testovanie 9 2025 sa uskutočnilo v riadnom termíne 19. a 20. marca 2025 a v náhradnom termíne 2. a 3. apríla 2025. Absolvovalo ho spolu vyše 49-tisíc žiakov na 1 653 školách. V teste z matematiky dosiahli žiaci priemernú úspešnosť 57,4 %,
zo slovenského jazyka a literatúry 60,0 % a z maďarského jazyka a literatúry 59,2 %. Regionálne rozdiely vo výsledkoch na úrovni okresov opätovne potvrdili,
že socioekonomický status je určujúcim činiteľom vplývajúcim na výsledok žiaka.

Testovanie 9 2025 sa 19. marca 2025 konalo z predmetov matematika, slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra a 20. marca 2025 z predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra na školách s vyučovacím jazykom maďarským a z ukrajinského jazyka a literatúry na jednej škole s vyučovacím jazykom ukrajinským. V náhradnom termíne
sa testovanie realizovalo na vybraných školách v dňoch 2. a 3. apríla 2025.

Testovania sa v tomto školskom roku zúčastnili žiaci 9. ročníka základných škôl, 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom, ktorí boli prijatí na vzdelávanie v strednej škole z ôsmeho ročníka základnej školy, vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-
-vzdelávacími potrebami. Zúčastniť sa ho mohli aj žiaci vzdelávaní podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.

V riadnom a náhradnom termíne sa testovanie uskutočnilo spolu na  1  653 školách, z toho bolo 1 483 základných škôl, 146 gymnázií, 21 stredných odborných škôl a 3 tanečné konzervatóriá. Z celkového počtu škôl  bolo 1 506 s vyučovacím jazykom slovenským,
126 s vyučovacím jazykom maďarským, 15 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským, 1 škola s vyučovacím jazykom ukrajinským a 5 škôl s vyučovacím jazykom iným.

Počas testovania malo 6 094 žiakov upravené podmienky (12,4 % z celkového počtu testovanej populácie v riadnom a náhradnom termíne). Z uvedeného počtu žiakov s upravenými podmienkami počas testovania bolo 5 405 žiakov so zdravotným znevýhodnením (11,0 % z celkového počtu testovanej populácie).

Riadneho termínu sa zúčastnilo spolu 49 081 žiakov (49,6 % dievčat a 50,4 % chlapcov). Z uvedeného počtu bolo 46 344 žiakov s vyučovacím jazykom slovenským, 2 598 žiakov
s vyučovacím jazykom maďarským, 21 žiakov s vyučovaním jazyka ukrajinského a 118 žiakov s vyučovacím jazykom iným. Náhradného termínu sa zúčastnilo 222 žiakov.

Testovania 9 2025 sa v riadnom termíne zúčastnilo 1 008 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (2,1 % z testovaných žiakov), 845 žiakov z rodín poberajúcich príspevok v hmotnej núdzi (1,7 % z testovaných žiakov), 956 cudzincov (1,9 % z testovaných žiakov) a 14 žiakov vzdelávaných podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.

 

Výsledky Testovania 9 v školskom roku 2024/2025 – riadny termín

MATEMATIKA

Test z matematiky riešilo 48 906 žiakov na 1 651 školách. Testovaní žiaci dosiahli celkovú priemernú úspešnosť 57,4 %. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 55,1 % a chlapci 59,7 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný.  

Na základných školách písalo test z matematiky 43 658 žiakov (89,3 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 55,4 %. Výsledky žiakov základných škôl z matematiky boli medzi krajmi navzájom porovnateľné, mierne vecne významne lepšie výsledky v porovnaní s priemerom základných škôl dosiahli len žiaci Bratislavského kraja s priemernou úspešnosťou 61,8 %.

Na stredných školách (t. j. gymnáziách a tanečných konzervatóriách s osemročným vzdelávacím programom, stredných školách s päťročným vzdelávacím programom) písalo test z matematiky spolu 5 248 žiakov (10,7 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 74,1 %. V porovnaní s priemerom stredných škôl dosiahli žiaci Bratislavského kraja s úspešnosťou 78,9 % mierne vecne významne lepšie výsledky, mierne vecne významne horšie výsledky dosiahli žiaci Košického kraja s priemernou úspešnosťou 67,4 % a žiaci Banskobystrického kraja s priemernou úspešnosťou 67,9 %. Mierne vecne významné rozdiely sme zistili medzi Bratislavským a Banskobystrickým krajom a medzi Bratislavským a Košickým.

Celoslovenské výsledky žiakov z matematiky v Testovaní 9 2025 podľa okresov sú uvedené v Prílohe 1.1. Na úrovni okresov sa preukázali regionálne rozdiely vo výkone žiakov z matematiky. Stredne vecne významne lepšie výsledky ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okresoch Bratislava I (s najvyššou dosiahnutou úspešnosťou 71,7 %), Bratislava IV, Bratislava II, Bratislava IIIKošice I.

Naopak,  výsledky z matematiky silne vecne významne horšie ako celoslovenský priemer boli zaznamenané v okresoch: Medzilaborce, Rimavská Sobota, Gelnica a Trebišov. Stredne vecne významne horšie výsledky ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okresoch Rožňava, Poltár, Vranov nad Topľou,  Kežmarok, Košice – okolie, Krupina, Revúca, Veľký Krtíš, Svidník, Sabinov, Turčianske Teplice a Brezno. S výnimkou okresov Veľký Krtíš, Svidník a Turčianske Teplice je vo všetkých okresoch so silne a stredne vecne významne horšími výsledkami príznačný podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia viac ako 5 % alebo podiel žiakov z rodín v hmotnej núdzi viac ako 5 %
(pre viac než tretinu z týchto okresov sú príznačné oba javy).

Prehľad rozdelenia žiakov základných škôl do piatich výkonnostných skupín v teste z matematiky na úrovni krajov uvádzame v Prílohe 2. Najväčší podiel najúspešnejších žiakov (úspešnosť viac ako 80 % v teste) je v Bratislavskom kraji (28,7 %).
Naopak, najmenší podiel najúspešnejších žiakov je v Prešovskom kraji (18,5 %). Najväčší podiel žiakov, ktorí v teste dosiahli slabé a veľmi slabé výsledky (úspešnosť
do 40 % v teste), je v Košickom kraji (41,7 %), Banskobystrickom kraji (40,9 %)
a Prešovskom kraji (40,0 %). Pre uvedené tri kraje s najvyšším podielom najmenej úspešných žiakov bol zároveň príznačný aj najvyšší podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia – v Košickom kraji to bolo 5,1 %, v Banskobystrickom kraji 3,7 % a v Prešovskom kraji 5,5 % z celkového počtu žiakov v kraji. Prehľad rozdelenia žiakov základných škôl do piatich výkonnostných skupín na úrovni okresov uvádzame v Prílohe 3.

Pri rozdelení žiakov stredných škôl do piatich výkonnostných skupín podľa výsledkov v teste z matematiky sme zistili, že najväčší podiel najúspešnejších žiakov (s úspešnosťou viac ako 80 %) je v Bratislavskom kraji (55,7 %) a najmenší podiel najúspešnejších žiakov je v Banskobystrickom kraji (25,9 %). Najväčší podiel žiakov s úspešnosťou do 40 % v teste z matematiky bol v Banskobystrickom (13,0 %), Košickom (12,3 %) a Nitrianskom kraji (12,3 %). V ostatných krajoch predstavoval podiel takýchto žiakov 8 % a menej z testovaných žiakov v príslušnom kraji. Bližšie informácie o rozdelení žiakov stredných škôl do piatich výkonnostných skupín uvádzame v Prílohe 4.

Na základe rozdelenia žiakov základných škôl a stredných škôl do 4 výkonnostných skupín
podľa výsledku v teste z matematiky sa ukazujú značné rozdiely medzi výsledkami žiakov podľa druhu školy. Grafické znázornenie rozdielov vo výkonnostných skupinách je uvedené v Prílohe 5. Najvyššiu výkonnostnú skupinu (najúspešnejší žiaci v teste) tvorí na základných školách 21,1 % žiakov, na stredných školách je to 43,4 % žiakov. Najnižšiu výkonnostnú skupinu (najmenej úspešní žiaci v teste) tvorí na základných školách 30,6 % žiakov a na stredných školách 6,3 % žiakov.

Z celkového počtu žiakov stredných škôl bolo  4 862 žiakov gymnázií (t. j. 4. ročníka gymnázií s osemročným alebo 1. ročníka gymnázií s päťročným vzdelávacím programom),
čo tvorí 9,9 % z testovaných žiakov. Žiaci gymnázií dosiahli priemernú úspešnosť
75,2 %. Na gymnáziách s osemročným vzdelávacím programom riešilo test z matematiky
2 517 žiakov 4. ročníka (5,1 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 78,8 %.
Na gymnáziách s päťročným vzdelávacím programom riešilo test z matematiky
2 345 žiakov 1. ročníka (4,8 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 71,3 %.

 

SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo 46 478 žiakov na 1 520 školách. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 60,0 %. Dievčatá dosiahli v teste úspešnosť 62,6 %
a chlapci 57,5 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný.

Na základných školách písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 41 273 žiakov
(88,8 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 58,2 %. Medzi krajmi  boli výsledky žiakov základných škôl porovnateľné.

Na stredných školách písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 5 205 žiakov (11,2 %
z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 74,4 %. Výsledky stredne vecne významne horšie v porovnaní s priemerom stredných škôl dosiahli žiaci Košického kraja s priemernou úspešnosťou 67,9 %. Mierne vecne významné rozdiely sme zistili medzi Bratislavským a Košickým krajom, medzi Trnavským a Košickým krajom a medzi Prešovským a Košickým.

Z celkového počtu žiakov stredných škôl písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 4 816 žiakov gymnázií (10,4 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 75,2 %.
Z nich bolo 2 469 žiakov 4. ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom
(5,3 % z testovaných žiakov) a dosiahli priemernú úspešnosť 78,0 %. Na gymnáziách s päťročným vzdelávacím programom písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 2 347 žiakov 1. ročníka (5,0 % z testovaných žiakov) s priemernou úspešnosťou 72,3 %.

Výsledky testovaných žiakov zo slovenského jazyka a literatúry v Testovaní 9 2025 podľa okresov sú uvedené v Prílohe 1.2. Najvyššiu úspešnosť zo slovenského jazyka a literatúry dosiahli žiaci z okresu Bratislava I (úspešnosť 70,6 %), ktorí mali rovnako ako žiaci z okresov Bratislava IV,   Bratislava II Bratislava III výsledky stredne vecne významne lepšie ako celoslovenský priemer.

Výsledky silne vecne významne horšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okrese Gelnica. Stredne vecne významne horšie výsledky ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci v okresoch Medzilaborce, Kežmarok, Trebišov, Poltár, Vranov nad Topľou, Rožňava, Krupina, Turčianske Teplice, Levoča, Košice – okolie, Sabinov, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš a Komárno. Väčšina okresov so silne a stredne vecne významne horšími výsledkami má viac ako 5 % podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo viac ako 5 % podiel žiakov z rodín v hmotnej núdzi (pre niektoré z týchto okresov sú príznačné oba javy).

 

MAĎARSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Test z maďarského jazyka a literatúry písalo 2 597 žiakov na 139 školách. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 59,2 %. Dievčatá dosiahli úspešnosť 61,1 % a chlapci 57,4 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný.  Výsledky stredne vecne významne lepšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci 4 škôl Bratislavského kraja
(69,5 %) a žiaci Trnavského kraja (66,9 %). Stredne vecne významne horšie výsledky dosiahli žiaci Košického (47,9 %) a Banskobystrického kraja (50,3 %). Bližšie informácie o výsledkoch jednotlivých okresov z maďarského jazyka a literatúry uvádzame v Prílohe 1.3.

 

SLOVENSKÝ JAZYK A SLOVENSKÁ LITERATÚRA

Test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry písalo 2 591 žiakov zo 139 škôl. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 58,9 %. Dievčatá dosiahli úspešnosť 61,7 % a chlapci 56,3 %. Rozdiel medzi výsledkom dievčat a chlapcov nebol vecne významný. Výsledky silne vecne významne lepšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci 4 škôl Bratislavského kraja (84,4 %). Bližšie informácie o výsledkoch okresov zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry uvádzame v Prílohe 1.4.

 

UKRAJINSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Test z ukrajinského jazyka a literatúry písalo na jednej základnej škole 21 žiakov
s priemernou úspešnosťou 60,0 %.

Zverejnenie výsledkov a prezentácia podrobných informácií o výsledkoch Testovania 9 2025

Viac informácií o výsledkoch Testovania 9 2025 nájdete v prezentácii.

Výsledky škôl z Testovania 9 2025 budú zverejnené na portáli Výsledky testovaní najneskôr 20. 6. 2025.

 

 

Zoznam príloh

Príloha 1.1 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste z matematiky

Príloha 1.2 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste zo slovenského jazyka a literatúry

Príloha 1.3 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste z maďarského jazyka a literatúry

Príloha 1.4 – Výsledky žiakov podľa okresov v teste zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry

Príloha 2 – Podiel žiakov ZŠ v piatich výkonnostných skupinách podľa úspešnosti v teste z matematiky podľa krajov

Príloha 3 – Podiel žiakov ZŠ v piatich výkonnostných skupinách podľa úspešnosti v teste z matematiky podľa okresov

Príloha 4 – Podiel žiakov SŠ v piatich výkonnostných skupinách podľa úspešnosti v teste z matematiky podľa krajov

Príloha 5 – Výsledky žiakov v teste z matematiky podľa štyroch výkonnostných skupín a druhu školy

 

 

Zoznam skratiek použitých v prílohách

BA

Bratislavský kraj

BB

Banskobystrický kraj

KE

Košický kraj

NR

Nitriansky kraj

PO

SR

Prešovský kraj

Slovenská republika

stredná škola

TN

Trenčiansky kraj

TT

Trnavský kraj

ZA

Žilinský kraj

základná škola

 

Zdielať tento článok