
Click here to see the English version.
NÁZOV
Podpora multilingválnych tried V
GRANTOVÁ SCHÉMA
Iniciatíva je realizovaná v rámci dohody o spolupráci v oblasti inovačných metodík a hodnotenia jazykového vzdelávania medzi Európskym centrom pre moderné jazyky Rady Európy a Európskou komisiou.
PARTNERSKÉ ORGANIZÁCIE
Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy (ďalej i ECML)
Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Slovenská republika
VŠEOBECNÝ CIEĽ
Posilniť a rozvíjať profesijné kompetencie pedagógov pripravujúcich učiteľov v oblasti podpory multilingválnych tried.
ŠPECIFICKÉ CIELE
Podporiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu detí cudzincov a preklenutie priepasti medzi žiakmi-cudzincami a ostatnými žiakmi.
Zlepšiť kvalitu výučby a podporiť rozvoj plurilingválnych kompetencií všetkých žiakov v multilingválnych triedach vychádzajúc z jazykovej a kultúrnej rozmanitosti žiakov.
Zvyšovať povedomie v oblasti rozvoja plurilingválnych a interkultúrnych kompetencií.
Preskúmať stratégie a nástroje na podporu multilingválnych tried.
Podporiť disemináciu a implementáciu zdrojov ECML v oblasti jazykového vzdelávania.
Poskytnúť platformu pre sieťovanie a výmenu skúseností.
ANOTÁCIA
Podpora multilingválnych tried je spoločná iniciatíva Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy a Európskej komisie s cieľom poskytnúť členským štátom ECML podporu pri zabezpečovaní prístupu ku kvalitného vzdelávaniu detí cudzincov. Iniciatívy sú realizované prostredníctvom série národných a regionálnych workshopov zameraných na inkluzívne prístupy k plurilingválnemu a interkultúrnemu vzdelávaniu pre demokratickú kultúru.
Od februára 2025 do decembra 2025 je Podpora multilingválnych tried organizovaná v spolupráci ECML a relevantnej inštitúcie vo vybraných krajinách: Arménsko, Cyprus, Chorvátsko, Portugalsko, Slovenská republika a Španielsko. Aktivita v Slovenskej republike bola realizovaná 29. – 30. mája 2025 v Bratislave a to formou interaktívneho workshopu a skupinových prác/diskusií s tematickým zameraním na vzdelávanie detí cudzincov a ich inklúziu do výchovno-vzdelávacieho systému. Cieľovou skupinou aktivity boli pedagógovia, ktorí pracujú v rámci ďalšieho vzdelávania učiteľov, mentori v školách, školskí inšpektori, príp. odborní pracovníci zaoberajúci sa predmetnou témou. Účastníci po absolvovaní workshopu získali certifikát ECML.
RÁMCOVÉ TÉMY PROGRAMU WORKSHOPU
- Zameranie a činnosť Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy
- Rešpektovanie plurilingválnych identít a postojov k rozmanitosti
- Rozvoj kompetencií učiteľov pri využívaní plurilingvizmu žiakov na vyučovacích hodinách cudzieho jazyka
- Podpora učiteľov pri využívaní plurilingvizmu žiakov naprieč kurikulom
- Rozvoj kompetencií učiteľov v oblasti podpory žiakov pri ovládaní jazyka potrebného na učenie sa všeobecno-vzdelávacích predmetov
- Spolupráca v rámci celoškolského prístupu s cieľom podporiť učenie, multilingválne a interkultúrne povedomie
- Tvorba spoločných projektov účastníkmi workshopu (práca v skupinách)
Program workshopu Podpora multilingválnych tried – v anglickom jazyku
Tlačová správa z realizácie workshopu Podpora multilingválnych tried – v slovenskom jazyku
INFORMAČNÉ MATERIÁLY
Prezentácie expertov k workshopu Podpora multilingválnych tried – v anglickom jazyku
Rešpektovanie plurilingválnych identít a postov k rozmanitosti
Rozvoj kompetencií učiteľov pri využívaní plurilingvizmu žiakov
Podpora učiteľov pri využívaní pluralitných prístupov k žiakom z motivačného hľadiska
Rozvoj kompetencií a sebadôvery učiteľov pri podpore žiakov vo vyučovacom jazyku
ZOZNAM VYBRANÝCH ZDROJOV ECML ZAMERANÝCH NA PODPORU MULTILINGVÁLNYCH TRIED
PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE WORKSHOPU
Koordinácia:
PhDr. Denisa Ďuranová, členka Správnej rady ECML za SR
Facilitátori workshopu/experti ECML:
prof. Terry Lamb, PhD., profesor, University of Westminster, Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska
Dr. Mercedes Bernaus, emeritná profesorka, Universitat Autònoma de Barcelona, Španielsko
Odborný a organizačný tím:
PhDr. Janka Píšová, PhD., Mgr. Anna Krnáčová, Mgr. Zuzana Lichá

Supporting Multilingual Classrooms
Initiative carried out within the framework of the Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning cooperation agreement between the European Centre for Modern Languages and the European Commission.