Vzdelávacie systémy v Európe majú podobné priority. Konkrétne témy riešilo odborné podujatie medzinárodného konzorcia

konferencia a valné zhromaždenie CIDREE

Na európskej úrovni nedávno prebehla významná diskusia k aktuálnym  témam vzdelávacieho prostredia. Riešilo sa testovanie a hodnotenie žiakov, tvorba kurikula či význam umelej inteligencie.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) sa ako zástupca Slovenskej republiky zúčastnil výročnej konferencie a valného zhromaždenia medzinárodného konzorcia sieťujúceho inštitúcie zodpovedné za kvalitu regionálneho alebo národného vzdelávacieho systému.

Členovia CIDREE (Consortium of institutions for development and research in education in Europe) sú vo svojich krajinách vedúcou organizáciou, ktorá poskytuje ministrom odborné politické poradenstvo v kľúčových aspektoch vzdelávania.

Aktuálne sa stretli na výročnej konferencii s názvom E-testing and computer-based assessment a valnom zhromaždení konzorcia (6. – 9. november 2024, Pedagogická fakulta Univerzity v Belehrade, Srbsko).

Slovensko zastupoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Konkrétne Romana Kanovská, generálna riaditeľka NIVaM a Zuzana Bánovčanová, koordinátorka CIDREE z oddelenia vedy, výskumu a medzinárodnej spolupráce v NIVaM.

„NIVaM je členom CIDREE od roku 2023. Cieľom je skvalitnenie našich služieb a fungovania, napĺňanie našich konkrétnych vízií a stratégie v rámci internacionalizácie. Pridanú hodnotu vnímame najmä v možnosti osobnej výmeny skúseností medzi kolegami z iných krajín, odborníkmi a expertmi v mnohých oblastiach vzdelávania, ako aj tvorcami učebných osnov a výskumníkmi z inštitúcií, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozvoji kvality regionálneho alebo národného vzdelávacieho systému,“ konkretizovala Kanovská. 

Ako doplnila, počas podujatia NIVaM nadviazal spoluprácu s podobnými zahraničnými inštitúciami, načerpal inšpirácie, ktoré povedú k ďalšej spolupráci a podnetným stretnutiam s nadnárodnými partnermi.

Témy a priority jednotlivých krajín a organizácií sú veľmi podobné a orientujú sa najmä na skvalitnenie vzdelávacieho prostredia v oblasti testovania a hodnotenia, umelej inteligencie, tvorby kurikula či ďalšieho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov.

„Každoročne sa sú tieto témy súčasťou publikácie, ktorá reflektuje obraz a situáciu jednotlivých krajín v rámci Európy. Dostupné sú na oficiálnom webovom sídle konzorcia. Tešíme sa, že nasledujúci rok prispejeme aj my k aktuálnej téme s cieľom poskytnúť informácie a skúsenosti o rôznych prístupoch vzdelávacích systémov a inštitúcií v rôznych krajinách a jurisdikciách pri revízii a tvorbe učebných osnov.“

Zdielať tento článok