Pri príležitosti októbra ako Medzinárodného mesiaca školských knižníc 2024 si 138 048 českých a slovenských rovesníkov z 1 272 základných a stredných škôl navzájom vymenilo záložku do svojej obľúbenej knihy. Priateľská výmena záložiek sa uskutočnila v rámci dvoch projektov, ktoré boli zamerané predovšetkým na podporu kreatívneho čítania, na vytváranie priateľských vzťahov medzi školami a na poznávanie jazyka, literatúry, histórie, kultúry, regionálnych zvykov či života žiakov v Českej republike a Slovenskej republike.
Prvý projekt s názvom Záložka do knihy spája školy zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Knižnicou Jiřího Mahena v Brne. Jeho cieľom bola už po pätnástykrát aktívna podpora čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh, ktoré si medzi sebou vymenili rovesníci z 1 096 českých a slovenských základných škôl a osemročných gymnázií. Žiaci sa snažili, aby zobrazený motív na ich záložke vždy súvisel s nejakým literárnym textom, s čítaním nejakej knihy či knižným hrdinom na vyhlásenú tému Od mravca po veľrybu – inšpirujúci svet zvierat.
Doplňujúcim programom výroby záložiek, ktoré žiaci vyrábali s nadšením a radosťou, boli najčastejšie tieto kreatívne a zábavné čitateľské aktivity: spoločné ranné čítanie kníh, rolové čítanie, maľované čítanie, žiacke besedy o prečítaných obľúbených knihách a ich odporúčanie rovesníkom na prečítanie, besedy so spisovateľmi, besedy so starými rodičmi žiakov, čitateľské maratóny, literárne kvízy, hodiny hlasného čítania, recitačné súťaže, čítanie dobrodružných príbehov a rozprávok staršími žiakmi mladším žiakom, dramatizácie básničiek a rozprávok, tvorba pracovných listov, leporel a básní, kreslenie ilustrácií podľa námetu z prečítaných alebo vypočutých audio príbehov, tvorivé čitateľské dielne, písanie čitateľských denníkov, pasovanie žiakov za čitateľov školskej knižnice, riešenie hádaniek, literárne prezentácie, spoločné pozeranie filmových spracovaní rozprávok, rozhlasové relácie, ktoré zachytávali priebeh prípravy záložiek a prečítané najobľúbenejšie knihy, ktoré žiakov inšpirovali pri ich tvorbe, či dokonca predstavenie všetkým členom školskej komunity pridelenej partnerskej školy spolu s jej regiónom.
Niektorí českí školskí koordinátori si spoločne so žiakmi na vyučovacích hodinách čítali v slovenčine ukážky zo známych rozprávok alebo prekladali list od slovenských kamarátov do češtiny. Pozerali si aj slovenské filmové spracovanie rozprávok a spievali piesne zo sfilmovaných rozprávok. Niektorí zadali žiakom na 2. stupni, aby pripravili projekty o Slovenskej republike a na hodinách vlastivedy a zemepisu ich odprezentovali.
Slovenskí školskí koordinátori zase na hodinách slovenského jazyka a literatúry zoznamovali žiakov aj s knihami napísanými v českom jazyku od najznámejších českých spisovateľov, hrali sa spoločne na prekladateľov krátkych literárnych textov z češtiny do slovenčiny alebo priateľských listov od českých kamarátov. Niektorí žiakom púšťali bájky v českom jazyku a slovenskom jazyku a potom spoločne porovnávali texty rovnakej bájky.
Druhý projekt nazvaný Záložka do knihy spája slovenské školy zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže po trinástykrát pre 176 stredných škôl. Záložky stredoškolákov boli zamerané na odporúčanie ich najobľúbenejšej knihy rovesníkovi z pridelenej partnerskej školy.
Doplňujúcim programom výroby stredoškolských záložiek boli časté žiacke diskusie o ich obľúbených knihách z oblasti detektívnych, dobrodružných, fantastických, dievčenských, historických a biografických románov a uvedenie dôvodu, prečo majú radi danú knihu, priebežné spoločné čítanie ukážok z obľúbených románov od slovenských a svetových spisovateľov, riešenie literárnych tajničiek, powerpointové prezentácie alebo referáty o vybranej obľúbenej knihe na jej propagáciu medzi spolužiakmi, literárne vychádzky, vyučovacie hodiny zamerané na spoločné poznávanie najvýznamnejších literárnych diel zo slovenskej a svetovej literatúry a rôzne tvorivé podujatia zamerané na rozvoj čitateľských návykov či časté návštevy školských knižníc, poprípade mestských knižníc.
„Pridanou hodnotou oboch projektov bolo, že vďaka ním mohli pedagógovia a takisto aj školskí knihovníci z oboch republík hravou, radostnou a zábavnou formou získať žiakov pre čítanie a pomôcť im rozvíjať ich čitateľské záujmy a osobné talenty. Rovnako im oba projekty umožnili vytvárať v triedach živé priateľské spoločenstvá, v ktorých sa žiaci s radosťou rozprávali sa o prečítanom a navzájom si odporúčali svoje najobľúbenejšie knihy od domácich a zahraničných spisovateľov“, povedala odborná garantka uvedených projektov Rozália Cenigová.
Aktívne zapojenie sa do projektov prinieslo všetkým žiakom, teda aj žiakom s mentálnym postihnutím, žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakom pochádzajúcim zo sociálne alebo jazykovo znevýhodneného prostredia, ktorí mimo školy nemajú prístup k čítaniu kníh, potešenie a zároveň ich obohatilo o skúsenosť zo sústredenej práce a o pocit hrdosti nad ňou samou. Žiaci sa totiž pri nej učili preberať spolurozhodovanie o tom, čo sa ich osobne týkalo, a čestne si splniť svoje záväzky voči poväčšine neznámemu kamarátovi z pridelenej partnerskej školy.
Bližšie informácie o uvedených projektoch sú zverejnené na webovom sídle Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v časti Knižnica, sekcia Školské knižnice, záložka Projekty na podporu čítania.
Oba uvedené projekty sú súčasťou troch októbrových projektov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže zameraných na podporu čítania, do ktorých sa zapojilo 1 449 škôl s celkovým počtom 167 481 účastníkov.
Zdielať tento článok