Tlačová správa,
Bratislava
V školskom roku 2022/2023 sa na Slovensku uskutočnil už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied), ktorá sa uskutočňuje pod záštitou IEA (Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania). Do testovania TIMSS 2023 sa zapojilo viac ako 359 000 žiakov z 59 krajín. Na Slovensku sa do testovania zapojilo 162 základných škôl a 4 788 štvrtákov. Slovenskí žiaci dosiahli lepšie výsledky (515 bodov v matematike a 521 v prírodných vedách) ako bol priemer krajín zapojených do štúdie, avšak v prípade matematiky je to výsledok významne nižší ako priemer krajín OECD aj krajín EÚ. V prírodných vedách je výkon slovenských žiakov na rovnakej úrovni ako priemer krajín OECD a EÚ. V porovnaní s predchádzajúcim ročníkom TIMSS 2019 sa výkon našich žiakov v oboch sledovaných oblastiach významne nezmenil. Rovnako ako v predošlom cykle sa na Slovensku potvrdila súvislosť medzi socioekonomickým zázemím žiaka a jeho výkonom v štúdii TIMSS.
V roku 2023 (15. – 26. máj) sa realizoval ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS zameranej na hodnotenie matematiky a prírodných vied, pričom na Slovensku ide v poradí už o piaty cyklus tejto štúdie realizovaný v 4. ročníku základných škôl. Do testovania TIMSS 2023 sa na Slovensku zapojilo 162 základných škôl, 336 učiteľov, 4 788 žiakov a ich rodičov, z toho bolo 2 381 dievčat a 2 407 chlapcov. Priemerný vek žiakov bol 10,5 roka. Medzinárodné meranie TIMSS sa uskutočňuje každé 4 roky. Národným koordinačným centrom výskumu v SR je Národný inštitút vzdelávania a mládeže.
Do medzinárodného testovania TIMSS 2023 žiakov 4. ročníka sa zapojilo celkovo viac ako 359 000 žiakov z približne 12 016 škôl z 59 krajín a 6 samostatných geografických regiónov sveta.
VÝZNAMNÉ ZISTENIA
Medzinárodné porovnanie výsledkov Slovenska v TIMSS 2023
Slovenskí žiaci 4. ročníka základných škôl dosiahli v medzinárodnom teste z matematiky v roku 2023 skóre na úrovni 515 bodov, čo je významne lepší výsledok v porovnaní s priemerom krajín TIMSS (503 bodov). Zároveň však naši žiaci dosiahli významne nižší výsledok ako je priemer zúčastnených krajín EÚ (524 bodov) aj krajín OECD (525 bodov). Porovnateľný výsledok ako žiaci SR dosiahli z krajín EÚ/OECD žiaci Belgicka (flámčina) (521 bodov), Maďarska (520 bodov), Portugalska (517 bodov), Spojených štátov amerických (517 bodov), Cypru (516 bodov), Slovinska (514 bodov) a Talianska (513 bodov). Nižší výkon ako slovenskí žiaci dosiahli žiaci zo 6 krajín EÚ/OECD. Naopak, významne lepšie výsledky dosiahli žiaci z 18 krajín EÚ/OECD .
V prírodných vedách dosiahli naši žiaci skóre na úrovni 521 bodov, čo je výsledok štatisticky významne vyšší ako je priemer krajín TIMSS (494 bodov). Tento výsledok je na rozdiel od matematiky porovnateľný s priemerom zúčastnených krajín EÚ (518 bodov) aj OECD (526 bodov). Porovnateľný výkon ako slovenskí žiaci dosiahli žiaci v 11 krajinách EÚ/OECD, a to v Bulharsku (530 bodov), Rumunsku (526 bodov), Českej republike (526 bodov), Slovinsku (526 bodov), Lotyšsku (526 bodov), Maďarsku (524 bodov), Dánsku (522 bodov), Kanade (521 bodov), na Novom Zélande (517 bodov), v Holandsku (517 bodov) a Nemecku (515 bodov). Z krajín EÚ/OECD dosiahli signifikantne nižší výkon ako žiaci v SR žiaci v 8 krajinách a naopak, významne vyššie skóre dosiahli žiaci v 12 krajinách EÚ/OECD.
TRENDY vo výkone slovenských žiakov v doterajších meraniach TIMSS v matematike a prírodných vedách
V matematike v cykle v roku 2023 (515 bodov) dosiahli žiaci v SR porovnateľné skóre ako v cykle v roku 2019 (510 bodov) a v cykle v roku 2011 (507 bodov), zároveň je to výsledok signifikantne vyšší ako v rokoch 2015 (498 bodov) a 2007 (496 bodov). Pri porovnaní s priemerným výsledkom krajín EÚ/OECD (EÚ 524 bodov, OECD 525 bodov) dosiahli slovenskí žiaci počas všetkých piatich cyklov testovania štúdie TIMSS signifikantne nižší výsledok.
V prírodných vedách dosiahli naši žiaci v cykle v roku 2023 výsledok na úrovni rokov 2019 (521 bodov), 2015 (520 bodov) aj 2007 (526 bodov). V porovnaní s cyklom v roku 2011 je úroveň aktuálneho dosiahnutého skóre žiakov SR významne nižšia. Keď porovnáme dosiahnuté priemerné skóre slovenských žiakov s priemerným skóre krajín EÚ/OECD počas piatich realizovaných cyklov, vidíme, že výsledky SR boli v cykloch v rokoch 2007 a 2011 významne vyššie ako je úroveň priemeru krajín EÚ aj OECD. V cykle v roku 2015 boli výsledky našich žiakov na úrovni priemeru krajín EÚ a zároveň významne nižšie ako je priemer krajín OECD. V cykloch realizovaných v rokoch 2019 a 2023 boli výsledky slovenských žiakov porovnateľné s priemerom krajín EÚ aj OECD.
Medzinárodné vedomostné úrovne v matematike a prírodných vedách
Na základe výsledkov štúdie TIMSS 2023 v matematike môžeme konštatovať, že v Slovenskej republike sa nachádza v rizikovej skupine (27 % žiakov) porovnateľné množstvo žiakov ako v predchádzajúcom cykle TIMSS 2019 (29 % žiakov). Do tejto skupiny patrí teda v SR viac ako štvrtina žiakov 4. ročníka ZŠ. Približne 18 % žiakov dosahuje len nízku vedomostnú úroveň, ktorá reprezentuje iba základné matematické vedomosti a zručnosti a 9 % žiakov v SR nedosahuje ani nízku vedomostnú úroveň a nemá tak ani minimálne matematické vedomosti a zručnosti. V matematike v priemere krajín EÚ predstavuje rizikovú skupinu 26 % žiakov a v priemere krajín OECD 27 % žiakov. Medzi najúspešnejších žiakov dosahujúcich tzv. top skupinu patrí na Slovensku 6 % žiakov, čo je porovnateľné takmer so všetkými predchádzajúcimi cyklami (okrem TIMSS 2015 – 4 % žiakov). V priemere krajín EÚ do tejto skupiny patrí 9 % žiakov a v priemere krajín OECD až 11 % žiakov. V matematike je podiel slovenských žiakov v top skupine signifikantne nižší ako v priemere krajín EÚ aj OECD.
V prírodných vedách je percentuálny podiel slovenských žiakov v rizikovej skupine približne rovnaký ako v matematike. Rizikovú skupinu v tejto oblasti tvorí štvrtina našich žiakov (25 % žiakov), 15 % žiakov dosahuje len nízku úroveň výkonu a 10 % nedosahuje ani nízku úroveň. V porovnaní s predchádzajúcim cyklom v roku 2019 sa ani v prírodných vedách, rovnako ako v matematike, percentuálny podiel slovenských žiakov v rizikovej skupine nezmenil. V prírodných vedách patrí v priemere krajín EÚ do rizikovej skupiny 28 % žiakov a v priemere krajín OECD 25 % žiakov. Do top skupiny patrí v prírodných vedách 8 % našich žiakov, čo je podiel porovnateľný s predchádzajúcim cyklom v roku 2019, avšak významne nižší ako v roku 2007. V priemere krajín EÚ, ako aj na Slovensku, patrí do top skupiny 8 % žiakov, čo je však významne menej ako v priemere krajín OECD (10 %).
ĎALŠIE ZISTENIA
Z hľadiska porovnania výsledkov chlapcov a dievčat môžeme konštatovať, že tak ako vo väčšine krajín EÚ/OECD, aj u nás dosiahli opäť chlapci (523 bodov) v porovnaní s dievčatami (506 bodov) významne lepší výsledok v matematike, čo platí o každom doteraz realizovanom cykle štúdie TIMSS. V prírodných vedách dosiahli vo väčšine krajín EÚ/OECD i na Slovensku chlapci aj dievčatá v poslednom cykle porovnateľný výkon (chlapci 523 bodov, dievčatá 518 bodov).
Z hľadiska vplyvu socioekonomického zázemia na výsledky žiakov možno aj na základe výsledkov TIMSS 2023 potvrdiť, že na Slovensku má rodinné zázemie stále silný vplyv na vzdelávanie a výsledky žiaka. 33 % slovenských žiakov pochádza z rodín zaradených na škále sociálno-ekonomického statusu (SES)[1] žiaka do kategórie s najvyšším sociálno-ekonomickým statusom (vysoký SES) a ich priemerný výsledok bol v matematike 552 bodov, v prírodných vedách 565 bodov. Do kategórie priemerný SES patrí 48 % našich žiakov a ich priemerné skóre v matematike bolo 518 bodov a v prírodných vedách 526 bodov. V kategórii žiakov s najnižším sociálno-ekonomickým zázemím (nízky SES) sa na Slovensku nachádza 18 % žiakov a ich priemerný výkon v matematike bol iba 440 bodov, v prírodných vedách len 429 bodov.
VIAC O ŠTÚDII TIMSS
V školskom roku 2022/2023 sa uskutočnil už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) – Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied. Štúdia sa uskutočňuje pod záštitou IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) – Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania, ktorá organizuje rozsiahle komparatívne štúdie v oblasti vzdelávania už od roku 1960.
Štúdia TIMSS sa uskutočňuje od roku 1995. V štvorročných cykloch skúma úroveň vedomostí a zručností z matematiky a prírodných vied žiakov štvrtého a/alebo ôsmeho ročníka základných škôl. TIMSS vychádza z učebných osnov a hodnotí, v akom rozsahu sa odzrkadľujú vo vedomostiach žiakov v konkrétnych obsahových oblastiach (čísla, geometrické útvary a meranie, zobrazovanie údajov, živá príroda, neživá príroda, náuka o Zemi). Testové úlohy sú hodnotené na základe získaných poznatkov žiakov, cez ich schopnosť vedomosti aplikovať až po zdôvodnenie výsledku.
Na Slovensku prebehli prvé tri cykly testovania (1995, 1999, 2003) na vzorke žiakov ôsmeho ročníka, v roku 2007, 2011, 2015, 2019 a 2023 boli testovaní žiaci štvrtého ročníka. Národným koordinačným centrom výskumu v Slovenskej republike je od 1. 7. 2022 Národný inštitút vzdelávania a mládeže (do 1. 7. 2022 bol národným koordinačným centrom Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania – NÚCEM).
Viac informácií o výsledkoch štúdie TIMSS 2023 nájdete TU.
[1] Škála sociálno-ekonomického statusu vychádza z informácií z dotazníka pre rodičov o počte kníh a detských kníh v domácnosti, ako aj o úrovni najvyššieho dosiahnutého vzdelania a povolania rodičov.
Zdielať tento článok