Pestrosť, akou každé jedno dieťa a žiak spoznáva svet, rozvíja svoje schopnosti je dôkazom, že cestou k ich úspechu je individuálna podpora a porozumenie.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) sa aj v tomto roku aktívne podieľal na dialógu s pedagogickými a odbornými zamestnancami, ako túto pomoc efektívne zabezpečiť v praxi formou adresných podporných opatrení (PO).
Aký rozsah mala metodická podpora v roku 2025?
V rámci metodickej podpory NIVaM tento rok zorganizoval takmer stovku informačných seminárov. Teoretické i praktické informácie k zavádzaniu podporných opatrení v školách a školských zariadeniach získalo touto cestou viac než dve tisíc učiteľov a odborníkov.
Prezenčné stretnutia napríklad aj vybraných kolektívov škôl či školských podporných tímov podčiarkla priama metodická pomoc v bezmála sedemsto prípadoch. V tomto prípade metodici NIVaM riešili často konkrétne prípady z praxe.
Ďalšou príležitosťou zdieľania skúseností a získania aktuálnych informácií sa stali webináre. Pripravených bolo približne dvadsať online podujatí s viac ako 2 300 účastníkmi.
Čo zaujímalo pedagogických a odborných zamestnancov?
Metodici NIVaM poskytli predovšetkým komplexný pohľad na uplatňovanie podporných opatrení v prostredí materských, základných, ale aj stredných škôl.
„Vedenie škôl si nás pozývalo na preškolenie celých kolektívov formou infoseminárov k téme implementácie podporných opatrení v MŠ, ZŠ, SŠ. Veľmi často si nás prizývali k metodickej pomoci pri riešení konkrétnych prípadov, otázok a nastavení PO,“ konkretizovala jedna z metodičiek NIVaM.
Výber najčastejšie preberaných tém a otázok:
- ujasnenie si kompetencií od učiteľa po členov školského podporného tímu,
- zapracovanie inklúzie do ŠkVP,
- rozpracovanie postupov, akú podporu škola poskytuje a akým spôsobom,
- podpora pri nastavovaní vhodných metód v rámci PO, ktoré boli odporúčané CPP (špeciálne tvorba optimálneho IVP),
- odkomunikovanie realizácie rôznych PO ostatným pedagógom,
- komunikácia s rodičmi.
„Ako pôvodne školská psychologička, často som sa stretávala aj so školskými psychológmi. Zaujímala ich metodická podpora v sanácii rôznych problémov týkajúcich sa duševného zdravia, špeciálne s prepojením intervencií vychádzajúcich z podporných opatrení. Riešenia sme hľadali aj v oblasti nastavenia vhodnej komunikácie s kolegami, ale najmä rodičmi,“ priblížila ďalšia z metodičiek NIVaM.
Čo vnímajú pedagogickí a odborní zamestnanci ako problematické?
Počas spoločných diskusií v rámci poskytovania metodickej podpory pedagógovia aj odborníci nielen hľadali odpovede na svoje otázky z praxe, ale definovali, práve na jej základe, aj to, čo vidia ako problém alebo prekážku.
„Najväčší problém vnímajú na školách v tom , že majú rozdielne informácie a chcú vedieť či to čo robia, robia správne. Nevedia, čo a ako si vyžaduje inšpekcia. Podľa môjho názoru, chýba vyššia miera spolupráce NIVAM a Inšpekcie, aby sme vedeli školy správne usmerniť,“ uviedla iná z metodičiek.
Výber problémových oblastí:
- veľa škôl nemá ešte kompletný školský podporný tím ani špeciálneho pedagóga,
- rozdielne informácie z praxe a školení,
- problém s tvorbou IVP – tvorba cieľov,
- prehodnocovanie IVP a prehodnocovanie poskytovania PO je vnímané ako veľmi byrokratické, časovo náročné,
- nedostatok pedagogických asistentov,
- školy nemajú informácie o možnostiach poskytnutia PO len z úrovne ich podpory, bez zapojenia CPP.
„Často sme sa stretávali so spätnou väzbou, že práve po absolvovaní nášho informačného semináru si pedagógovia uvedomili svoje limity v kompetencii pedagogickej diagnostiky a prejavili záujem získať ďalšie informácie v rámci našich inovačných programov zameraných na diagnostiku,“ uzatvorila metodička.
Tematické programy inovačného vzdelávania NIVaM
Spomínané vzdelávania organizuje NIVaM bezplatne prostredníctvom všetkých svojich krajských pracovísk v rámci rôznych regiónov Slovenska. Aktuálne je v ponuke desať programov inovačného vzdelávania (PIV).
Témy PIV:
- PO ako nástroj inklúzie detí a žiakov so zdravotným postihnutím vo vzdelávaním,
- PO ako nástroj sociálnej inklúzie detí a žiakov,
- Úpravy vo vzdelávaní v systéme PO
- Školská spôsobilosť a PO
- Diagnostika detí a žiakov
- Poskytovanie PO
- Osvojovanie si slovenského jazyka ako druhého/cudzieho jazyka
Podrobnosti sú záujemcom k dispozícii na vzdelávacom portáli NIVaM.
Zdielať tento článok
