Podporné opatrenia „očami“ praxe

metodická pomoc NIVaM k téme podporných opatrení - ilustračný obrázok z informačných seminárov

Pestrosť, akou každé jedno dieťa a žiak spoznáva svet, rozvíja svoje schopnosti je dôkazom, že cestou k ich úspechu je individuálna podpora a porozumenie.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) sa aj v tomto roku aktívne podieľal na dialógu s pedagogickými a odbornými zamestnancami, ako túto pomoc efektívne zabezpečiť v praxi formou adresných podporných opatrení (PO).

Aký rozsah mala metodická podpora v roku 2025?

V rámci metodickej podpory NIVaM tento rok zorganizoval takmer stovku informačných seminárov. Teoretické i praktické informácie k zavádzaniu podporných opatrení v školách a školských zariadeniach získalo touto cestou viac než dve tisíc učiteľov a odborníkov.

Prezenčné stretnutia napríklad aj vybraných kolektívov škôl či školských podporných tímov podčiarkla priama metodická pomoc v bezmála sedemsto prípadoch. V tomto prípade metodici NIVaM riešili často konkrétne prípady z praxe.

Ďalšou príležitosťou zdieľania skúseností a získania aktuálnych informácií sa stali webináre. Pripravených bolo približne dvadsať online podujatí s viac ako 2 300 účastníkmi.

Čo zaujímalo pedagogických a odborných zamestnancov?

Metodici NIVaM poskytli predovšetkým komplexný pohľad na uplatňovanie podporných opatrení v prostredí materských, základných, ale aj stredných škôl.

„Vedenie škôl si nás pozývalo na preškolenie celých kolektívov formou infoseminárov k téme implementácie podporných opatrení v MŠ, ZŠ, SŠ. Veľmi často si nás prizývali k metodickej pomoci pri riešení konkrétnych prípadov, otázok a  nastavení PO,“ konkretizovala jedna z metodičiek NIVaM.

Výber najčastejšie preberaných tém a otázok:  

  • ujasnenie si kompetencií od učiteľa po členov školského podporného tímu,
  • zapracovanie inklúzie do ŠkVP,
  • rozpracovanie postupov, akú podporu škola poskytuje a akým spôsobom,
  • podpora pri nastavovaní vhodných metód v rámci PO, ktoré boli odporúčané CPP (špeciálne tvorba optimálneho IVP),
  • odkomunikovanie realizácie rôznych PO ostatným pedagógom,
  • komunikácia s rodičmi.

„Ako pôvodne školská psychologička, často som sa stretávala aj so školskými psychológmi. Zaujímala ich metodická podpora v sanácii rôznych problémov týkajúcich sa duševného zdravia, špeciálne s prepojením intervencií vychádzajúcich z podporných opatrení. Riešenia sme hľadali aj v oblasti nastavenia vhodnej komunikácie s kolegami, ale najmä rodičmi,“  priblížila ďalšia z metodičiek NIVaM.

Čo vnímajú pedagogickí a odborní zamestnanci ako problematické?

Počas spoločných diskusií v rámci poskytovania metodickej  podpory pedagógovia aj odborníci nielen hľadali odpovede na svoje otázky z praxe, ale definovali, práve na jej základe, aj to, čo vidia ako problém alebo prekážku.

„Najväčší problém vnímajú na školách v tom , že majú  rozdielne informácie a chcú vedieť či to čo robia,  robia správne. Nevedia, čo a ako si vyžaduje inšpekcia. Podľa môjho názoru, chýba vyššia miera spolupráce NIVAM a Inšpekcie, aby sme vedeli školy správne usmerniť,“ uviedla iná z metodičiek.

Výber problémových oblastí:

  • veľa škôl nemá ešte kompletný školský podporný tím ani špeciálneho pedagóga,
  • rozdielne informácie z praxe a školení,
  • problém s tvorbou IVP – tvorba cieľov,
  • prehodnocovanie IVP a prehodnocovanie poskytovania PO je vnímané ako veľmi byrokratické, časovo náročné,
  • nedostatok pedagogických asistentov,
  • školy nemajú informácie o možnostiach poskytnutia PO len z úrovne ich podpory, bez zapojenia CPP.

„Často sme sa stretávali so spätnou väzbou, že práve po absolvovaní nášho informačného semináru si pedagógovia uvedomili svoje limity v kompetencii pedagogickej diagnostiky a prejavili záujem získať ďalšie informácie v rámci našich inovačných programov zameraných na diagnostiku,“ uzatvorila metodička.

Tematické programy inovačného vzdelávania NIVaM

Spomínané vzdelávania organizuje NIVaM bezplatne prostredníctvom všetkých svojich krajských pracovísk v rámci rôznych regiónov Slovenska. Aktuálne je v ponuke desať programov inovačného vzdelávania (PIV).

Témy PIV:

  • PO ako nástroj inklúzie detí a žiakov so zdravotným postihnutím vo vzdelávaním,
  • PO ako nástroj sociálnej inklúzie detí a žiakov,
  • Úpravy vo vzdelávaní v systéme PO
  • Školská spôsobilosť a PO
  • Diagnostika detí a žiakov
  • Poskytovanie PO
  • Osvojovanie si slovenského jazyka ako druhého/cudzieho jazyka

Podrobnosti sú záujemcom k dispozícii na vzdelávacom portáli NIVaM.

Zdielať tento článok