Učiť žiakov čítať s porozumením a minulosť „čítať“ ako historik, ktorý uvažuje o udalostiach na základe faktov a kritického myslenia. Aj tieto myšlienky prezentoval v Bratislave Sam Wineburg, významná osobnosť vo výskume historického myslenia a dejepisného vzdelávania zo Stanfordskej univerzity.
Bol hlavným hosťom konferencie, ktorá spojila viac ako 300 učiteľov, historikov a ďalších odborníkov z oblasti dejepisného vzdelávania. Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) bol súčasťou organizačného tímu podujatia.
Začiatkom apríla sa v Bratislave konala už 31. výročná konferencia európskej asociácie pedagógov dejepisu EuroClio, inšpirujúca ich k inovatívnemu a zodpovednému vyučovaniu o histórii, ale aj demokratickom občianstve.
EuroClio 2025 (3. – 5. apríl 2025) si vo svojom tohtoročnom motte položilo konkrétnu otázku, či sa opakujú isté „Vzorce v histórii?“ a veľmi konkrétne pripomenulo dôležitosť dejepisného vzdelávania, a to najmä v období neistoty.
- Hlavný hosť motivoval ku kritickému mysleniu
Sam Wineburg zo Stanfordskej univerzity a neziskovej organizácie Digital Inquiry Group bol kľúčovým rečníkom konferencie. Ako expert na rozvoj zručností čítať s porozumením a mediálnu gramotnosť predstavil napríklad projekty „Čítať ako historik“ alebo „Mimo bublinu.“ Práve prostredníctvom nich umožňuje žiakom kriticky premýšľať o minulosti a formulovať argumenty na základe dôkazov. V ďalšom projekte „Občianske online uvažovanie“ sa žiaci učia robiť premyslené rozhodnutia o tom, čo čítajú na internete.
- Inšpirácie pre moderné vzdelávanie dejepisu
Až 38 interaktívnych workshopov otvorilo mnoho tém na diskusiu. Hovorilo sa o digitálnom i neformálnom vzdelávaní, ale aj o význame hry vo vyučovaní. Priestor dostali v tejto súvislosti rôzne praktické inovatívne metódy dejepisného vzdelávania.
Prax dominovala aj následne. Účastníci navštívili štyri bratislavské gymnáziá a viaceré pamäťové inštitúcie.
- Ako sa vyučuje dejepis v Európe?
Na podujatí dostala slovo aj Aurora Ailincai, riaditeľka Observatória pre dejepisné vzdelávanie v Európe (OHTE). Táto platforma má poskytovať jasný a aktuálny obraz o výučbe dejepisu v krajinách EÚ. Slovensko je členom OHTE od januára 2025 a bude súčasťou najbližšieho výskumu o stave dejepisného vzdelávania.
- Slovenské zastúpenie
Slovensko reprezentovali na EuroClio 2025 učitelia dejepisu, didaktici i odborníci z pamäťových inštitúcií – členovia Asociácie didaktiky dejepisu na Slovensku.
NIVaM mal zastúpenie aj v organizačnom tíme podujatia, konkrétne Máriu Harmaňošovú z oddelenia pre spoločenskovedné vzdelávanie a umeleckú výchovu – dejepis, ktorá Slovensko zastupuje aj v spomínanom OHTE.
odkazy: EuroClio – Patterns in History? | Digital Inquiry Group | Observatory on History Teaching in Europe
Zdielať tento článok