Bratislava, 30. mája 2025 – V dňoch 29. a 30. mája sa v Bratislave uskutočnil medzinárodný workshop s názvom Podpora multilingválnych tried, ktorý zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) pod záštitou Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy (ECML). Workshop je súčasťou iniciatívy realizovanej v rámci dohody o spolupráci medzi ECML a Európskou komisiou, zameranej na rozvoj inovačných metodík a hodnotenia jazykového vzdelávania.
Podujatie viedli experti Rady Európy – profesor Terry Lamb z University of Westminster (Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska) a emeritná profesorka Mercedes Bernaus z Univerzity v Barcelone (Španielsko), ktorí účastníkom sprostredkovali množstvo praktických poznatkov a stratégií pre prácu v jazykovo rôznorodých triedach. Ako uviedla jedna z účastníčok: „Facilitátori boli úplne úžasní. Oboznámili nás s praktickými tipmi na podporu multilingválnych tried a podelili sa o cenné skúsenosti.“
Do workshopu sa zapojilo 14 odborníkov z oblasti vzdelávania – učitelia, mentori, zamestnanci regionálnych pracovísk NIVaM a zástupcovia Štátnej školskej inšpekcie. Ich spoločným cieľom bolo rozšíriť svoje odborné kompetencie v oblasti podpory detí z rôznych jazykových a kultúrnych prostredí a zároveň posilniť povedomie o význame jazykovej rozmanitosti v školskom prostredí.
Podpora multilingválnych tried je v roku 2025 realizovaná v šiestich krajinách – Arménsku, Cypre, Chorvátsku, Portugalsku, Slovensku a Španielsku – vďaka spolupráci medzi ECML, jeho expertmi a národnými partnermi. Slovenská republika sa do tejto iniciatívy zapája už piatykrát, pričom sa profiluje ako krajina s inovatívnym prístupom. Príkladom je prvá spoločná medzinárodná iniciatíva dvoch krajín pod gesciou ECML z roku 2023, ktorá sa stala príkladom dobrej praxe, ako aj aktuálny workshop, ktorý priniesol špeciálny nový modul prispôsobený slovenskému kontextu.
Počas úvodnej časti sa školitelia venovali hodnoteniu postojov k rozmanitosti, analýze jazykového prostredia školy a prehodnocovaniu tradičných prístupov. Zároveň sa diskutovalo o podpore učiteľskej sebadôvery a možnostiach, ako zapojiť jazykový repertoár žiakov do výučby. Jedna z účastníčok reflektovala:„Veľmi sa stotožňujem s konceptom individuálneho jazykového repertoáru, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou našej identity. Ako bolo povedané – ak ignorujeme jazyky učiacich sa, ignorujeme deti samotné. Workshop ponúkol celý rad inšpiratívnych, holistických a praktických rád a stratégií.“
Súčasťou programu bola aj skupinová práca, počas ktorej účastníci pripravili návrhy projektov, ktoré budú po návrate aplikovať vo svojej praxi. Každá skupina svoje návrhy prezentovala a získala cennú spätnú väzbu. Viacerí ocenili praktický charakter stretnutia: „Boli prezentované mnohé užitočné aktivity, odchádzala som s pozitívnym pocitom,“ uviedla jedna z účastníčok.
Ďalšia doplnila: „Veľmi užitočné bolo získať príklady materiálov a projektov, ktoré pomáhajú zvyšovať povedomie učiteľov, žiakov aj rodičov o dôležitosti rešpektovania jazykových potrieb detí.“
Dôležitým cieľom workshopu bolo aj vytvorenie priestoru pre sieťovanie a ďalšiu spoluprácu medzi odborníkmi, ktorí sa môžu aj po skončení workshopu navzájom podporovať a zdieľať príklady dobrej praxe.
Prezentácie, videá, letáky a ďalšie vzdelávacie materiály použité počas workshopu sú účastníkom naďalej k dispozícii prostredníctvom webového sídla ECML a môžu ich využívať pri svojej každodennej práci v školách.
Initiative carried out within the framework of the Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning cooperation agreement between the European Centre for Modern Languages and the European Commission. / Iniciatíva je realizovaná v rámci dohody o spolupráci v oblasti inovačných metodík a hodnotenia jazykového vzdelávania medzi Európskym centrom pre moderné jazyky Rady Európy a Európskou komisiou.
Zdielať tento článok