V dňoch 10. – 11. októbra 2024 sa v Štrasburgu uskutočnilo 6. plenárne zasadnutie Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy (CDEDU). Na tomto dvojdňovom podujatí sa stretli zástupcovia členských štátov Rady Európy a signatárskych krajín Európskeho kultúrneho dohovoru ako i prizvaní pozorovatelia, ktorí sa zapojili do diskusií formujúcich budúcnosť vzdelávacej politiky v Európe. Plenárne zasadnutie taktiež slúžilo ako platforma na preskúmanie pokroku implementácie Stratégie Rady Európy v oblasti vzdelávania na roky 2024 – 2030.
Počas zasadnutia sa delegáti a experti zamerali na niekoľko oblastí, ktoré sú kľúčové pre napredovanie programu Rady Európy v oblasti vzdelávania:
Európsky priestor pre občianske vzdelávanie: Iniciatíva sa zameriava na kvalitné občianske vzdelávanie v celej Európe a jej cieľom je zabezpečiť, aby boli demokratické hodnoty a zásady zakotvené vo vzdelávacích rámcoch.
Automatické uznávanie vysokoškolských kvalifikácií: V diskusiách sa zdôraznil pokrok, ktorý doteraz dosiahla pracovná skupina pre automatické uznávanie pri vývoji nového nástroja na vzájomné uznávanie akademických kvalifikácií v rámci Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA).
Boj proti podvodom v oblasti vzdelávania a podpora transparentnosti: Zasadnutie sa zameralo na realizáciu nedávnych štúdií o otvorených údajoch a informovanosti študentov o podvodoch v oblasti vzdelávania. Diskutovalo sa o možnom zriadení centra pre prevenciu a boj proti podvodom v oblasti vzdelávania, ktoré by zohrávalo kľúčovú úlohu pri zvyšovaní transparentnosti a integrity vzdelávacích systémov v celom regióne.
Digitálne občianstvo a umelá inteligencia vo vzdelávaní: Zasadnutie sa zaoberalo prípravou Európskeho roka vzdelávania k digitálnemu občianstvu 2025, najnovším vývojom v súvislosti s prácou expertnej skupiny pre umelú inteligenciu vo vzdelávaní a diskutovalo sa o vývoji regulačného rámca na ochranu ľudských práv a podporu spravodlivosti vo vzdelávaní v kontexte technológií umelej inteligencie.
Jazyková politika: Nový profil politiky jazykového vzdelávania bude pre členskú krajinu predstavovať jasný, ľahko dostupný a užívateľsky prívetivý zoznam kľúčových odporúčaní, ktorý bude slúžiť na sebahodnotenie krajiny a ako nástroj na identifikáciu konkrétnych výziev, príkladov osvedčených postupov/praxe a pod. Počas zasadnutia bol predstavený harmonogram predmetnej iniciatívy.
Tieto diskusie vyvrcholili strategickými rozhodnutiami, ktorými sa bude riadiť vykonávanie stratégie Rady Európy v oblasti vzdelávania na roky 2024 – 2030.
Zdielať tento článok