Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) pokračuje v koncepte spoločnej diskusie o inklúzii a sieťovania s jej kľúčovými aktérmi. V aktuálnych Dialógoch o inklúzii sa hovorilo o jej realizácii v praxi aj riešení problémov.
„V apríli sme pokračovali v podujatí, ktoré naštartovalo vzájomnú a veľmi potrebnú komunikáciu. Dialógy o inklúzii podporujú prepájanie medzi všetkými zainteresovanými článkami od žiaka, rodiča, cez školu až po zriaďovateľa, externé organizácie či komunitu,“ približuje Mgr. Zuzana Patassyová, PhD. z krajského pracoviska NIVaM v Košiciach.
Krajské pracovisko NIVaM v Košiciach pripravilo ďalšie aktuálne stretnutie zo série Dialógy o inklúzii na základe spolupráce s Platformou rodín detí so zdravotným znevýhodnením, občianskym združením ALKA – autenticky a láskavo, o. z., Regionálnym úradom školskej správy v Košiciach, UNICEF, školskými špeciálnymi pedagógmi a pedagogickými asistentmi škôl v Košiciach a ďalšími partnermi.
Spoločné prednášky a panelové diskusie poukázali na možnosti inkluzívneho vzdelávania, doplnili ich príklady dobrej praxe. Tie ukázali, ako robiť inklúziu, odkryli prekážky, ktoré v tom bránia, ale priniesli aj námety riešenia konkrétnych prekážok.
Podľa Regionálneho úradu školskej správy v Košiciach proinkluzívna zmena musí vychádzať zo zmeny kurikula už na fakultách vychovávajúcich budúcich učiteľov a odborných zamestnancov škôl.
Ako uviedla členka Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením: „Inklúzia je ľahkosť bytia, niečo úplne intuitívne. Ak budú školy v štádiu bezpečia, to znamená, že učitelia sa nebudú cítiť pod tlakom pre plnenie normatívov na výkon, pravidiel a podobne, tak bude to lepšie.“
Košické pracovisko NIVaM pripravuje na prelome mája a júna aj ďalšie Dialógy o inklúzii. Venovať sa budú deťom od 0 do 7 rokov.