Ako „učia“ o rómskej menšine učebnice dejepisu či občianskej náuky?

analýza učebníc - rómska tematika

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) aktuálne zanalyzoval v akom rozsahu sa o rómskej tematike hovorí napríklad na hodinách geografie, etiky a ďalších vybraných predmetoch. Výskumná správa, ktorá vznikla ako súčasť aktivít konkrétneho akčného plánu, nielen sumarizuje a rozoberá získané informácie, ale i odporúča praktické tipy na tvorbu učebníc a pracovných zošitov.

Úloha z akčného plánu

Analýzu realizovalo oddelenie vzdelávania národnostných menšín v NIVaM. Pripravila sa v rámci aktivít Akčného plánu s názvom Boj s protirómskym rasizmom 2022 – 2024, Stratégia rovnosti, inklúzie a participácie Rómov do roku 2030. Jeho cieľom bolo znížiť predsudky, stereotypy o Rómkach a Rómoch, posilniť ľudskoprávnu výchovu a výchovu k tolerancii.

Veľmi konkrétny výstup priniesla aktivita 2.1.1 Vypracovať analýzu učebníc so schvaľovacou a odporúčacou doložkou MŠVVaŠ, ktoré sú určené pre výuku dejepisu, geografie, občianskej náuky, etiky.

Zámerom aktivity bolo poukázať na prítomnosť akejkoľvek informácie o rómskej menšine a jej charaktere (etická korektnosť, emocionálne zafarbenie). 

Značné rozdiely v obsahu aj rozsahu vzdelávania o Rómoch a rómskej menšine 

Analýza identifikovala prítomnosť informácií o rómskej menšine v učebniciach z vyučovacích predmetov dejepis, geografia, občianska náuka a etická výchova so schvaľovacou alebo odporúčacou doložkou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Spolu bolo analyzovaných 49 edukačných publikácií.  Za výskumnú metódu bola zvolená obsahová analýza textov, ktorá sa efektívne využíva na hodnotenie a analýzu obsahu písomných textov. Obsahová analýza ako kvalitatívny prístup umožňuje systematicky skúmať textové materiály a získať tak hlboký pohľad na ich tematickú štruktúru a význam. Výsledky ukázali značné rozdiely v tom, ako a v akej miere sú témy týkajúce sa rómskej komunity zastúpené v jednotlivých predmetoch a ročníkoch.

Prevládajú štandardné témy a kontexty

V učebniciach dejepisu sa rómska téma objavuje najmä v súvislosti s prenasledovaním počas druhej svetovej vojny a historickými stereotypmi. V učebniciach geografie sa najčastejšie spomínalo rozloženie rómskej národnostnej menšiny na Slovensku, demografické trendy a sociálno-ekonomická situácia. V občianskej náuke boli identifikované témy týkajúce sa rovnosti, práv menšín a boja proti diskriminácii. V rámci etickej výchovy sa rómska problematika vyskytla len raz (9. ročník, pracovný zošit).

Najviac zmienok o rómskej menšine bolo identifikovaných v učebniciach pre 9. ročník (7 publikácií). V 8. ročníku sa učebnice venovali diskriminácii a právam menšín. V 6. a 7. ročníku bola téma spomenutá prevažne v kontexte kultúrnej rozmanitosti a národnostného zloženia Slovenska. V 5. ročníku sa téma Rómov objavila len raz, v kontexte druhej svetovej vojny.

Záver výskumnej správy obsahuje odporúčania pri tvorbe učebníc a pracovných zošitov.

Analýza učebníc so schvaľovacou a odporúčacou doložkou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky – dejepis, geografia, občianska náuka, etika | výskumná správa

Zdielať tento článok