Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) s potešením predstavuje nový online katalóg vzdelávania pre školský rok 2025/2026. Tento katalóg ponúka širokú škálu programov a odborných podujatí, ktoré reflektujú aktuálne potreby pedagogických a odborných zamestnancov. Zameriava sa na kľúčové témy ako kurikulárna reforma, inkluzívne vzdelávanie, digitálna transformácia škôl a ďalšie oblasti, ktoré reagujú na aktuálne potreby pedagogickej praxe.
Katalóg je prehľadne rozčlenený podľa typov programov a prioritných tém, čo umožňuje jednoduchú orientáciu a výber vhodného vzdelávania. Záujemcovia sa môžu registrovať priamo cez online platformu.
Všetky programy sú navrhnuté tak, aby poskytovali praktické a aktuálne poznatky, ktoré podporujú profesijný rozvoj a zvyšujú kvalitu vzdelávania na Slovensku.
⇒ Pre viac informácií a registráciu navštívte online katalóg vzdelávania NIVaM.
Zavádzanie systému podporných opatrení
Katalóg podporných opatrení je kľúčovým nástrojom na podporu inkluzívneho vzdelávania na Slovensku. Zavedenie tohto katalógu do praxe predstavuje zásadný posun v tom, ako pristupujeme k potrebám detí a žiakov v školách. Bol vytvorený v rámci Plánu obnovy a odolnosti, konkrétne komponentu 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania a vychádza zo Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Pre školy a školské zariadenia znamená katalóg praktickú oporu v každodennej práci – ponúka prehľad konkrétnych opatrení, ktoré sa môžu využiť na to, aby sa každé dieťa / žiak mohlo aktívne zapojiť do vyučovania, cítilo sa prijaté a malo podmienky na rozvoj svojich vedomostí, zručností a schopností. Katalóg prináša systémovú podporu pri práci so všetkými deťmi a žiakmi, vrátane tých, ktoré potrebujú dodatočnú alebo individuálnu podporu na dosiahnutie svojho vzdelávacieho potenciálu. Nejde len o žiakov so zdravotným znevýhodnením, ale aj o tých s jazykovou bariérou, sociálnym znevýhodnením, s mimoriadnym nadaním či emocionálnymi alebo výchovnými ťažkosťami.
V súvislosti s Katalógom podporných opatrení pripravil NIVaM:
- komplexnú a rozsiahlu metodickú podporu vo forme sprievodných materiálov (metodiky a grafické materiály);
- programy inovačného vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov;
- odborné podujatia pre školy a školské zariadenia;
- infosemináre a workshopy;
- priame metodické poradenstvo a konzultácie vo forme osobných, kolektívnych konzultácií a online poradenstvo.
Digitálna transformácia vzdelávania a školy – NP DiTEdu
Digitálne nástroje predstavujú významný potenciál pre zvyšovanie kvality vzdelávacieho procesu. V kontexte prebiehajúcich spoločenských zmien je nevyhnutné adekvátne pripraviť žiakov na výzvy súčasnej „digitálnej éry“. Digitalizácia však zároveň prináša aj viaceré výzvy, ktoré si vyžadujú systematické riešenia. Za účelom maximálneho využitia výhod digitálnych technológií a minimalizácie súvisiacich rizík v školskom prostredí realizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v spolupráci s partnermi národný projekt DiTEdu – Digitálna transformácia vzdelávania a školy. Partnermi projektu sú Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Univerzita Komenského v Bratislave a Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. Cieľovou skupinou projektu sú pedagogickí a odborní zamestnanci materských, základných a stredných škôl, vrátane vedúcich pracovníkov, ako aj pracovníci a koordinátori práce s mládežou.
Primárnym zámerom projektu je vytvorenie kvalitného, udržateľného a ľahko dostupného systému podpory pre školy v oblasti digitálnej transformácie vzdelávania. Podpora je zameraná na rozvoj digitálnych kompetencií pedagogických zamestnancov v súlade s európskym rámcom DigCompEdu, využitie umelej inteligencie, kybernetickú bezpečnosť, optimalizáciu vzdelávacieho prostredia a digitálny well-being, vrátane prevencie patologických javov súvisiacich s digitalizáciou.
Vzdelávacie aktivity projektu sú orientované na školských digitálnych koordinátorov (ŠDK), vedúcich pracovníkov škôl a učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov. Pre tieto cieľové skupiny sa realizujú celodenné metodické dni zamerané na využívanie rôznych digitálnych nástrojov, programy inovačného vzdelávania a ďalšie formy podpory profesijného rastu, vrátane sieťovania, zdieľania skúseností a vytvárania komunít praxe. Organizujú sa tiež webináre, prezenčné stretnutia a otvorené hodiny, zastrešené platformami tzv. klubov – Klub digitálnych koordinátorov, Klub riaditeľov, Klub učiteľov a pod. Cieľom je zapojiť aj pracovníkov s mládežou a budúcich pedagogických zamestnancov.
Vzdelávanie a podpora učiteľov je postavená najmä na metodikách – metodických a pracovných listoch a ďalších podporných materiáloch. Ich tvorcami sú didaktici z akademického prostredia, metodici NIVaM-u a učitelia z praxe, pričom ďalší pedagógovia sa zapájajú do procesu overovania v praxi. Metodiky budú predstavovať príklady dobrej praxe vo využívaní digitálnych technológií s cieľom zefektívniť žiacke učenie. Vybrané metodiky budú zároveň predmetom výskumného overenia priamo v školách.
Zapojené školy pracujú na svojej digitálnej transformácii a budú mať možnosť požiadať o digitálny audit – externé hodnotenie úrovne digitálnej vyspelosti školy v súlade s rámcom „škola digitálnej excelencie“.
NIVaM v rámci projektu realizuje programy inovačného vzdelávania pre formálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov so zameraním na využitie vzdelávacieho videa ako nástroja učenia sa žiaka, tvorbu didaktických materiálov na vyučovanie s využitím rôznych digitálnych nástrojov, aplikáciu digitálnych nástrojov v praxi pedagogického zamestnanca materskej školy, vytváranie interaktívnych online kurzov v prostredí Moodle a vytváranie interaktívnych online kurzov pre hybridné a dištančné vzdelávanie na ZŠ a SŠ.
V školskom roku 2025/2026 budú ponúknuté aj ďalšie programy zamerané na efektívne využívanie edukačných platforiem a systémov v školách, prácu s elektronickými službami a aplikáciami poskytovanými školám a školským zariadeniam MŠVVaM SR a uplatnenie rámca DigCompEdu v individuálnom profesijnom rozvoji pedagogických zamestnancov.
Programy z oblasti neformálneho vzdelávania sa sústreďujú na praktické využitie nástrojov umelej inteligencie. Účastníci nadobúdajú vedomosti a zručnosti potrebné pre bezpečné a efektívne využívanie AI pri práci s mládežou – v škole, vo voľnočasových aktivitách a v rámci vzdelávania k občianstvu v digitálnom veku (DigComp). Programy sú určené pre pracovníkov s mládežou, koordinátorov práce s mládežou, mládežníckych vedúcich, pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalšie osoby pôsobiace v oblasti práce s mládežou.
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a Univerzita Komenského v Bratislave zabezpečujú inovačné vzdelávanie pre školských digitálnych koordinátorov, vedúcich pracovníkov škôl a stredoškolských učiteľov informatiky, fyziky a chémie. V ďalších fázach projektu budú rozšírené o ďalšie cieľové skupiny učiteľov.
Počas celého školského roka prebiehajú online aj prezenčné stretnutia v rámci klubov. Viac informácií a prihlasovanie na jednotlivé formy vzdelávania a kluby nájdete na webovej stránke www.ncdtv.sk.
Profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení sa realizuje v zmysle Zákona č.138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
Národný inštitút vzdelávania a mládeže na svojich pracoviskách v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky ponúka kvalifikačné vzdelávanie, funkčné vzdelávanie, špecializačné vzdelávanie a inovačné vzdelávanie.
Funkčné vzdelávanie je ponúkané v dvoch základných líniách. Prvou a v súčasnosti najpoužívanejšou je absolvovanie základného programu v rozsahu 70 hodín a rozširujúceho programu v rozsahu 150 hodín. Druhá línia je určená pre vedúcich pedagogických zamestnancov, ktorí absolvovali funkčné vzdelávanie v predchádzajúcom období a postačuje im absolvovať len niektorý z modulov rozširujúceho programu. Momentálne je realizovaný proces novej akreditácie programov, nové ponuky na základný program a moduly rozširujúceho programu začneme zverejňovať s najväčšou pravdepodobnosťou až od januára 2026.
V rámci kvalifikačného vzdelávania ponúka NIVaM rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky na splnenie kvalifikačného predpokladu špeciálno-pedagogickej spôsobilosti podľa § 43 ods. 1 písm. g) zákona a doplňujúce pedagogické štúdium (ďalej len „DPŠ“). DPŠ je členené na moduly, pričom kvalifikáciu absolvent získa po absolvovaní základného modulu a rozširujúceho modulu. Programy kvalifikačného vzdelávania sú momentálne tiež v procese akreditácie, takže nové ponuky budú zverejnené až po ich akreditácii. Základný modul DPŠ bude spoločný pre kategórie pedagogických zamestnancov: učiteľ, vychovávateľ, majster odbornej výchovy a pedagogický asistent. Rozširujúci modul DPŠ bude ponúkaný samostatne pre každú z uvedených kategórií.
Ponuka programov špecializačného vzdelávania obsahuje 9 programov, z ktorých nosné sa venujú výchovnému a kariérovému poradenstvu, triednemu učiteľovi, vedeniu metodického združenia alebo predmetovej komisie a tiež uvádzaniu pedagogických aj odborných zamestnancov. Po schválení inovovaných profesijných štandardov dá NIVaM do ponuky aj program pre kariérovú pozíciu pedagogického zamestnanca – supervízora.
Programy inovačného vzdelávania sú venované množstvu aktuálnych tém. Ponuka je orientovaná na získavanie kompetencií zamestnancov škôl v oblasti kurikulárnej zmeny v základnom vzdelávaní, zavádzania podporných opatrení do škôl a školských zariadení a tiež digitálnych kompetencií. V katalógu inovačných programov si môžete nájsť program podľa tematického zamerania, podľa vzdelávacej oblasti, príp. podľa kategórie a podkategórie.
Ponuku programov inovačného vzdelávania NIVaM neustále obmieňa a rozširuje podľa aktuálnych úloh zadávaných ministerstvom a zisťovaných potrieb našich klientov zo škôl a školských zariadení.
Okrem programov vzdelávania NIVam ponúka rôzne vzdelávacie podujatia – odborné podujatia, semináre, webináre, workshopy.
Program EÚ Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu a Európsky zbor solidarity
Program Erasmus+ pre mládež (ďalej len Erasmus+) je vzdelávací program Európskej únie, ktorý podporuje medzinárodnú spoluprácu a mobilitu v oblasti mládeže a práce s mládežou. Erasmus+ v rámci programového obdobia 2021 – 2027 ohlásil množstvo nových príležitostí pre účastníkov, nových iniciatív a možností zapojenia sa pre organizácie s ambicióznymi cieľmi prispievajúcimi k zvýšeniu kvality formálneho a neformálneho vzdelávania a informálneho učenia v Európe.
Všeobecným cieľom programu je podporiť prostredníctvom celoživotného vzdelávania vzdelávací, profesijný a osobný rozvoj ľudí v oblastiach vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu v Európe a mimo nej, a tak prispieť k udržateľnému rastu, ku kvalitným pracovným miestam, k sociálnej súdržnosti, podpore inovácií a posilneniu európskej identity a aktívneho občianstva.
Program je nástrojom na budovanie európskeho vzdelávacieho priestoru, podpory pri realizácii európskej strategickej spolupráce v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy so základnými sektorovými programami. Okrem toho je kľúčový aj pre napredovanie v spolupráci zameranej na politiku v oblasti mládeže v rámci stratégie Európskej únie pre mládež na roky 2019 – 2027 a rozvoj európskeho rozmeru v športe. Špecifické ciele programu sú:
- podporovať vzdelávaciu mobilitu jednotlivcov a skupín, ako aj spoluprácu, kvalitu, inklúziu a rovnosť, excelentnosť, tvorivosť a inováciu na úrovni organizácií a politík v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy;
- podporovať mobilitu v neformálnom vzdelávaní a informálnom učení sa a aktívnu účasť mladých ľudí, ako aj spoluprácu, kvalitu, inklúziu, tvorivosť a inovácie na úrovni organizácií a politík v oblasti mládeže;
- podporovať vzdelávaciu mobilitu zamestnancov v oblasti športu, ako aj spoluprácu, kvalitu, inklúziu, tvorivosť a inovácie na úrovni športových organizácií a politík v oblasti športu. Národná agentúra programu EÚ Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu (ďalej len „NA“) v rámci svojej činnosti taktiež pravidelne organizuje množstvo medzinárodných kooperačných aktivít, ktoré môžete nájsť na internetovom sídle eurodesk.sk. Cieľom týchto aktivít je podporovať vytváranie partnerstiev a sietí medzi jednotlivcami aj inštitúciami a tak prispievať k dosahovaniu cieľom programu Erasmus+.
Program EÚ Erasmus+:
- Oficiálne internetové sídlo: www.erasmusplus.sk, www.eurodesk.sk (sekcia Mládež, Šport);
- Výzva na rok 2025 (na tomto linku);
- Programový sprievodca programom (na tomto linku) – prosím venujte pozornosť statiam, ktoré sa venujú mládeži a športu.
Program EÚ Európsky zbor solidarity (EZS):
- Oficiálne internetové sídlo: www.zborsolidarity.eu;
- Výzva na rok 2025 a Programový sprievodca programom (na tomto linku)
Podpora práce s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania
Odbor podpory neformálneho vzdelávania a školského športu sa zameriava na mladých ľudí tam, kde tradičné vzdelávanie končí – v komunitách, vo voľnom čase, v ich vlastných iniciatívach. Našou misiou je vytvárať podmienky pre to, aby každý mladý človek na Slovensku mal možnosť objaviť svoj potenciál, rozvíjať ho a prispievať k spoločnosti.
V školskom roku 2024/2025 sme sa sústredili na podporu kvality práce s mládežou, prepájanie formálneho a neformálneho vzdelávania, ako aj na budovanie kapacít pracovníkov s mládežou. Rozvíjali sme odborné programy zamerané na participáciu, talent, inklúziu a aktívne občianstvo. Uskutočnili sa inovačné vzdelávania pre zamestnancov CVČ, koordinátorov školských parlamentov aj pedagógov vo vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb..
Dôležitým podujatím roka bola Konferencia Inovácie v práci s mládežou, ktorá sa stala priestorom pre odbornú diskusiu, výmenu skúseností a ocenenie pracovníkov v oblasti práce s mládežou. Súčasťou programu bolo aj podpisovanie Deklarácie o uznávaní neformálneho vzdelávania, čím sa posilnila jeho legitímna a systematická podpora.
V školskom roku 2025/2026 plánujeme pokračovať v podpore lídrov v teréne a máme pred sebou národný projekt. Našimi cieľovými skupinami sú pracovníci s mládežou (dobrovoľníci aj profesionálni), učitelia, žiaci základných a stredných škôl, ako aj odborníci z inštitúcií ovplyvňujúcich život mládeže.
Cieľové skupiny aktivít odboru sú:
- dobrovoľní a profesionálni pracovníci s mládežou z občianskych združení, mládežníckych organizácií a školských zariadení;
- mladí vedúci, mládežnícki vedúci, vedúci neformálnych skupín a pod.;
- pedagogickí a odborní zamestnanci zo škôl a školských zariadení;
- žiaci základných a stredných škôl;
- pracovníci z rôznych úradov, ktorí svojimi rozhodnutiami ovplyvňujú život a postavenie mládeže;
- výskumníci pôsobiaci v oblasti výskumu mládeže.
Atestácie
NIVaM je podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov atestačnou organizáciou na organizovanie 1. a 2. atestácie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na základe oprávnenia na organizovanie atestácií. Organizuje atestácie na základe potvrdenia o oprávnení na organizovanie atestácií a v súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) a vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji (ďalej len „vyhláška“).
Prijíma žiadosti o vykonanie atestácie v súlade s § 61 ods. 1 zákona. Prílohou k žiadosti je atestačné portfólio PZ alebo OZ. Bližšie informácie o atestačnom procese, podaní žiadosti a atestačného portfólia nájdete tu: https://edu.nivam.sk/sk/atestacie
Koordinátori atestačného procesu na jednotlivých pracoviskách (kontaktné osoby):
Bratislava: PaedDr. Mária Onušková
Trnava: PaedDr. Silvia Mináriková, PhD.
Nitra: PaedDr. Štefan Dragúň
Trenčín: Mgr. Andrea Makišová
Žilina: PaedDr. Monika Gregušová
Banská Bystrica: Mgr. Ing. Marián Valent, PhD. et PhD.
Košice: Mgr. Ľubica Korečková
Prešov: Mgr. Dagmar Čtvrtníčková
Komárno: PaedDr. Tünde Kovács
Aktivity v oblasti hodnotenia a monitorovania vzdelávania
NIVaM plní úlohy v oblasti hodnotenia a monitorovania vzdelávania v zmysle zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“), a to najmä v zmysle § 76 ods. 1 a 2, § 154 ods. 2, § 155 ods. 2, § 155, ods. 9, ďalej vyhlášky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole a vyhlášky o základnej škole č. 223/2022 Z. z. v znení neskorších predpisov.
V školskom roku 2025/2026 NIVaM v súčinnosti s regionálnymi úradmi školskej správy, CVTI SR – školskými výpočtovými strediskami a v neposlednom rade so základnými a strednými školami zabezpečuje organizačne, metodicky aj odborne prípravu, realizáciu a vyhodnocovanie:
- externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky;
- externého testovania žiakov základných škôl (Testovanie 9);
- externého testovania na účel získania nižšieho stredného vzdelania.
Zároveň zabezpečuje prípravu, realizáciu a vyhodnocovanie medzinárodných meraní v súlade s medzinárodnými dohodami s Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (ďalej len „OECD“) – PISA, TALIS a Medzinárodnou asociáciou pre hodnotenie výsledkov vzdelávania (ďalej len „IEA“) – TIMSS, PIRLS.
Nevyhnutnou súčasťou prípravy uvedených meraní je zber dát a správa databáz zúčastnených škôl a žiakov, v prípade medzinárodných meraní aj učiteľov, v zmysle organizačných pokynov zaslaných zúčastneným školám začiatkom školského roka. Okrem organizačného zabezpečenia, prípravy organizačných pokynov, tlače, balenia, distribúcie testovacích nástrojov a koordinácie organizačného zabezpečenia testovaní na školách patrí medzi hlavné aktivity v tejto oblasti tvorba štandardizovaných testovacích nástrojov, preklady testovacích nástrojov, vyhodnocovanie testov, štatistické spracovanie výsledkov a ich analýzy a zasielanie výsledkových listín školám. V rámci týchto aktivít sa na webovom sídle zverejnia organizačné pokyny a prebehne aj priama komunikácia so školami v jednotlivých fázach procesu prípravy a realizácie meraní. Súčasťou je aj realizácia školení koordinátorov meraní na školách a národný monitoring medzinárodných meraní v školách, tiež školenia predsedov predmetových a školských maturitných komisií. Zároveň v súlade s cieľmi Plánu obnovy a odolnosti NIVaM pripravuje spustenie elektronickej formy testovaní do školskej praxe s cieľom zrealizovať elektronickú formu externej časti maturitnej skúšky.
Po vyhodnotení jednotlivých meraní budú pripravené databázy s výsledkami na účely poskytnutia decíznej sfére (MŠVVaŠ SR, MF SR, Úrad vlády SR, IVP, IFP, CVTI) a na rôzne zbery dát, na webovom sídle budú zverejnené správy o výsledkoch meraní a na portáli Výsledky testovaní budú zverejnené výsledky škôl z Testovania 9 a externej časti maturitnej skúšky.
V rámci plnenia úloh Plánu obnovy a odolnosti, Komponent 7 v oblasti hodnotenia a monitorovania vzdelávania NIVaM zabezpečuje prípravu strategického dokumentu, ktorý predstaví východiská a zámery zmien externých testovaní, metodiku a implementáciu kriteriálnych a normatívnych testovaní do vzdelávacej praxe v SR a tiež nastaví rámcový harmonogram a systém testovaní na ZŠ v SR zohľadňujúci reformovaný vzdelávací obsah a vzdelávanie na ZŠ v 3 cykloch v nadväznosti na kurikulárnu reformu. V tejto súvislosti bude počas školského roku 2025/2026 s ohľadom na prebiehajúcu reformu kurikula pokračovať príprava novej formy testovacích nástrojov, tzv. kriteriálnych testov. Následne bude realizovaná ich pilotáž na základných školách, overovanie a štatistické vyhodnocovanie, analýza a finalizácia testovacích nástrojov. Zo strany NIVaM budú odbornej verejnosti komunikované východiská a ciele novej formy testovania, harmonogram a rozsah plánovaných testovaní, budú pripravené ukážkové úlohy a teoretický rámec testovania. V roku 2026 sa uskutoční prvé ostré overovanie úrovne čitateľskej a jazykovej gramotnosti a matematickej gramotnosti žiakov 3. ročníka základných škôl s využitím metodiky kriteriálnych testov na reprezentatívnej vzorke škôl SR.
Zdielať tento článok