Poznáme výsledky maturitných testov!

Na stredných školách v týchto dňoch prebiehajú ústne maturity, väčšina gymnazistov má už skúšku dospelosti za sebou. Veríme, že tí, ktorí maturitu už absolvovali, sú so svojím výkonom spokojní a tým, ktorých ústna skúška ešte čaká, prajeme veľa úspechov.

 

Ako sa tohtoročným maturantom darilo v externej časti maturitnej skúšky?

V tomto školskom roku maturuje takmer 41-tisíc žiakov zo 689 škôl, z toho takmer 59 % tvoria žiaci stredných odborných škôl a 36 % tvoria žiaci gymnázií. Zvyšné percentá tvoria žiaci konzervatórií, stredných športových škôl a škôl umeleckého priemyslu. Maturitné testy žiaci písali v riadnom termíne od 11. marca do 14. marca 2025, resp. od 8. apríla do 11. apríla 2025  v náhradnom termíne. Maturanti povinne absolvovali test a písomnú prácu z vyučovacieho jazyka, druhého vyučovacieho jazyka a cudzieho jazyka. Žiaci, ktorí si zvolili matematiku ako voliteľný alebo dobrovoľný predmet, absolvovali písomný test. Svoje výsledky žiaci už poznajú. Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM), ktorý písomné maturity zabezpečuje a vyhodnocuje, sprístupnil výsledky externej časti maturitnej skúšky na celoslovenskej úrovni.

 

Maturovalo takmer 41-tisíc maturantov zo 689 stredných škôl

Riadny termín externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky sa konal v dňoch 11. – 14. marca 2025 a zúčastnilo sa na ňom 40 897 žiakov. Náhradný termín písomných maturít, ktorý sa konal 8. – 11. apríla 2025, absolvovalo 115 žiakov stredných škôl. Termíny ústnej formy internej časti maturitnej skúšky boli regionálnymi úradmi školskej správy stanovené pre jednotlivé školy v období od 26. mája do 13. júna 2025.

Z celkového počtu 40 988 maturantov v školskom roku 2024/2025 bolo 2 693 žiakov so zdravotným znevýhodnením (6,6 % zo všetkých zúčastnených žiakov). Do písomných maturít sa v tomto školskom roku zapojilo 689 stredných škôl, z toho bolo 627 s vyučovacím jazykom slovenským, 33 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským, 28 s vyučovacím jazykom maďarským a jedna škola s vyučovaním ukrajinského jazyka.

 

Písomná maturita mala v jazykoch dve časti

Žiaci písomne absolvovali maturitu v dvoch častiach: externú časť maturitnej skúšky (EČ MS), ktorú predstavoval centrálne zadávaný a centrálne vyhodnocovaný test a písomnú formu internej časti maturitnej skúšky (PFIČ MS), ktorú tvorila slohová písomná práca na danú tému (vyučovacie jazyky) a písomná práca na štruktúrované zadanie (slovenský jazyk a slovenská literatúra, druhé vyučovacie jazyky a cudzie jazyky). Výsledné hodnotenia týchto častí sa na vysvedčení o maturitnej skúške uvádzajú v percentách úspešnosti a v prípade EČ MS aj v percentile. Témy a zadania PFIČ MS boli zadávané centrálne, práce žiakov vyhodnocovali učitelia na základe jednotných hodnotiacich pokynov a kritérií, ktoré vypracoval NIVaM. Ak si žiak zvolil matematiku ako maturitný predmet, písomne absolvoval iba externú časť maturitnej skúšky.

Výsledky prezentované v ďalšej časti sa vzťahujú na súbor žiakov, ktorí absolvovali marcový riadny termín.

Zo slovenského jazyka a literatúry písalo maturitnú skúšku vyše 37-tisíc žiakov, z cudzích jazykov viedla angličtina

Z celkového počtu testovaných žiakov v riadnom termíne bolo:

  • 14 711 žiakov z gymnázií (36,0 %),
  • 24 046 žiakov zo stredných odborných škôl (58,8 %),
  • 1062 žiakov zo škôl umeleckého priemyslu (2,6 %),
  • 782 žiakov zo stredných športových škôl (1,9 %),
  • 296 žiakov z konzervatórií (0,7 %).

Žiaci písali EČ MS z vyučovacích jazykov, a to 37 215 žiakov z predmetu slovenský jazyk a literatúra na školách s vyučovacím jazykom slovenským, 1 577 žiakov z predmetu maďarský jazyk a literatúra na školách s vyučovacím jazykom maďarským a 27 žiakov z ukrajinského jazyka a literatúry. Na školách s vyučovacím jazykom maďarským zároveň absolvovalo 1 581 žiakov aj test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry.

Každý žiak povinne maturoval z jedného cudzieho jazyka. Na výber bol anglický, nemecký, ruský, francúzsky, španielsky a taliansky jazyk. Žiaci z gymnázií povinne maturujú z cudzieho jazyka na vyššej úrovni obťažnosti – úroveň B2. Žiaci zo stredných odborných škôl, stredných športových škôl, konzervatórií a škôl umeleckého priemyslu si môžu vybrať medzi úrovňami obťažnosti – úroveň B1 (nižšia) a úroveň B2 (vyššia). Žiaci bilingválnych stredných škôl, ktoré nemajú uzatvorenú medzinárodnú zmluvu, povinne maturujú na jazykovej úrovni C1.

Spomedzi cudzích jazykov si žiaci najviac volili maturitnú skúšku z anglického jazyka – 96,6 % z celkového počtu 36 725 maturantov z cudzích jazykov; nasleduje nemecký jazyk, ktorý si vybralo 2,0 % maturantov z cudzích jazykov a ruský jazyk – 1,3 %. Z francúzskeho jazyka maturovalo 27 žiakov, z toho na úrovni C1 16 žiakov; zo španielskeho jazyka (B2) maturovalo 14 žiakov a jeden žiak maturoval z talianskeho jazyka (B2).

 

Pre matematiku sa rozhodlo 11,2 % maturantov v riadnom termíne 

Žiaci gymnázií si môžu vybrať matematiku ako voliteľný alebo ako dobrovoľný maturitný predmet. Žiaci stredných odborných škôl si môžu matematiku voliť iba ako dobrovoľný maturitný predmet. Externú časť maturitnej skúšky z matematiky absolvovalo 4 576 žiakov (11,2 % všetkých maturantov v riadnom termíne), z toho 3 345 žiakov ako voliteľný predmet a 1 231 žiakov ako dobrovoľný predmet.

Opravný a ďalší náhradný termín je stanovený na začiatok septembra  

Žiaci, ktorí neuspeli v externej časti maturitnej skúšky, resp. v písomnej forme internej časti maturitnej skúšky v riadnom (marcovom) či náhradnom (aprílovom) termíne, majú možnosť zopakovať túto časť maturitnej skúšky v opravnom termíne. Rovnako žiaci, ktorí pre chorobu alebo iný vážny dôvod nemohli maturovať ani v marci, ani v apríli, sa môžu prihlásiť na septembrový náhradný termín. Opravný a náhradný termín externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky sa bude konať v dňoch 2. – 5. septembra 2025. Na túto skúšku sa žiaci môžu prihlásiť riaditeľovi školy do 27. júna 2025.

 

Výsledky externej časti maturitnej skúšky na úrovni predmetov v školskom roku 2024/2025 – riadny termín

Slovenský jazyk a literatúra

Test zo slovenského jazyka a literatúry (SJL) písalo 37 215 žiakov zo 658 škôl. Žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 61,4 %.

Priemerná úspešnosť žiakov gymnázií bola 73,4 %, z toho žiakov gymnázií so 4-ročným štúdiom 72,3 %, s 5-ročným štúdiom 74,2 % a žiaci gymnázií s 8-ročným štúdiom mali úspešnosť 75,7 %, pričom rozdiely medzi týmito úspešnosťami nie sú vecne významné.

Žiaci stredných odborných škôl dosiahli významne nižšiu priemernú úspešnosť ako gymnazisti – 55,0 %, žiaci stredných športových škôl dosiahli priemernú úspešnosť 57,7 %, žiaci konzervatórií uspeli v priemere na 61,0 % a žiaci škôl umeleckého priemyslu dosiahli priemernú úspešnosť 58,7 %.

Z hľadiska zriaďovateľa cirkevné školy (7,9 % maturantov zo SJL) dosiahli lepšie výsledky  (priemerná úspešnosť 67,8 %) ako súkromné školy (priemerná úspešnosť 57,4 %; 9,8 % maturantov zo SJL) na úrovni strednej vecnej významnosti. Výsledky škôl na úrovni krajov sú porovnateľné navzájom, a aj s národným priemerom.

Žiakov, ktorí neuspeli v teste, t. j. mali úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 %, bolo 1 643 (4,4 % maturantov zo SJL); z toho bolo 46 gymnazistov.

Z hľadiska obsahu testu boli žiaci približne rovnako úspešní v literárnej zložke (gymnáziá s priemernou úspešnosťou 70,5 %, stredné odborné školy s priemernou úspešnosťou 51,8 %) a v jazykovej zložke (gymnáziá s priemernou úspešnosťou 73,0 %, stredné odborné školy s priemernou úspešnosťou 53,2 %) a najúspešnejší boli žiaci v úlohách, v ktorých používali zručnosť čítanie s porozumením, pričom gymnazisti dosiahli v tejto oblasti priemernú úspešnosť 74,9 % a žiaci stredných odborných škôl 59,3 %.

 

Maďarský jazyk a literatúra (školy s vyučovacím jazykom maďarským)

Test z maďarského jazyka a literatúry (MJL) písalo 1 577 žiakov. Priemerná úspešnosť testu bola 60,0 %. Žiaci gymnázií dosiahli vyššiu priemernú úspešnosť (73,8 %) ako žiaci stredných odborných škôl (50,3 %) na úrovni silnej vecnej významnosti.

Z hľadiska zriaďovateľa cirkevné školy (4,6 % maturantov z MJL) dosiahli mierne vecne významne lepšie výsledky ako súkromné školy (15,9 % maturantov z MJL). Štátne školy (79,5 % maturantov z MJL) sa od škôl ostatných typov zriaďovateľov výrazne neodlišovali. Podľa krajov žiaci v Banskobystrickom kraji dosiahli stredne vecne významne nižšiu priemernú úspešnosť (49,3 %) oproti národnému priemeru. Rozdiely medzi Banskobystrickým krajom v porovnaní s Trnavským a Košickým krajom boli stredne vecne významné; ostatné rozdiely neinterpretujeme.

Úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % (neúspešné absolvovanie testu) v riadnom termíne dosiahlo 132 žiakov (8,4 % maturantov z MJL).

 

Slovenský jazyk a slovenská literatúra (školy s vyučovacím jazykom maďarským)

Test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry (SJSL) písalo 1 581 žiakov. Priemerná úspešnosť testu bola 54,1 %. Žiaci gymnázií dosiahli vyššiu priemernú úspešnosť (66,0 %) ako žiaci stredných odborných škôl (45,8 %), rozdiel bol silne vecne významný.

Z hľadiska zriaďovateľa bol mierne vecne významný rozdiel v úspešnosti medzi súkromnými (15,9 % maturantov zo SJSL) a cirkevnými školami (4,6 % maturantov zo SJSL); rozdiel medzi štátnymi školami (79,6 % maturantov zo SJSL) a školami ostatných zriaďovateľov nebol vecne významný. Podľa krajov žiaci v Banskobystrickom kraji dosiahli mierne vecne významne nižšiu priemernú úspešnosť (48,3 %) oproti národnému priemeru. Rozdiel medzi Banskobystrickým krajom a Košickým krajom bol mierne vecne významný; ostatné rozdiely neinterpretujeme.

Úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % (neúspešné absolvovanie testu) v riadnom termíne dosiahlo 229 žiakov (14,5 % maturantov zo SJSL).

 

Ukrajinský jazyk a literatúra

Priemerná úspešnosť testu bola 52,1 %. Test písalo 27 žiakov jedného štátneho gymnázia s vyučovaním ukrajinského jazyka v Prešovskom kraji.

Úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % (neúspešné absolvovanie testu) v riadnom termíne dosiahol 1 žiak (3,7 % maturantov z UJL).

 

Matematika

Priemerná úspešnosť testu bola 51,8 %. Maturitu z matematiky (MAT) si vybralo
4 576 žiakov, z toho bolo 74,7 % žiakov gymnázií, 24,1 % žiakov stredných odborných škôl, 1,2 % žiakov stredných športových škôl a 0,6 % žiakov zo škôl umeleckého priemyslu.

Priemerná úspešnosť gymnazistov, ktorí si matematiku vybrali ako voliteľný predmet, bola 58,8 % a ako dobrovoľný predmet bola 60,0 %. Priemerná úspešnosť žiakov stredných športových škôl, ktorí si matematiku vybrali ako voliteľný predmet, bola 45,3 % a ako dobrovoľný predmet bola 3,3 %. Žiaci stredných odborných škôl, ktorí maturujú z matematiky len ako z dobrovoľného predmetu, dosiahli priemernú úspešnosť 30,4 %, čo predstavuje silne vecne významný rozdiel oproti výsledku gymnazistov. Žiaci škôl umeleckého priemyslu (2 žiaci), ktorí tiež maturujú z matematiky len ako z dobrovoľného predmetu, dosiahli priemernú úspešnosť 33,3 %, pričom tu rozdiely neinterpretujeme vzhľadom na nízky počet žiakov.

Z hľadiska zriaďovateľa sme nezaznamenali vecne významné rozdiely medzi výsledkami žiakov zo štátnych (82,9 % maturantov z MAT), súkromných (5,5 % maturantov z MAT) či cirkevných škôl (11,6 % maturantov z MAT).

Výsledky škôl na úrovni krajov sú navzájom porovnateľné, bez vecne významných rozdielov. Na celoslovenskej úrovni sme v matematike nezaznamenali významné rozdiely ani medzi výsledkami maturantov z osemročných, päťročných a štvorročných gymnázií.

Úspešnosť nižšiu alebo rovnú 25 % v riadnom termíne dosiahlo 622 žiakov (13,6 % maturantov z MAT). Z tohto počtu bolo 126 žiakov z gymnázií, 8 žiakov zo stredných športových škôl, 1 žiak zo školy umeleckého priemyslu a 487 žiakov zo stredných odborných škôl. Zo 126 neúspešných gymnazistov si 115 žiakov vybralo matematiku ako voliteľný predmet a zo stredných športových škôl si ju vybralo 7 žiakov, čo znamená, že 122 žiakov si musí zopakovať písomnú maturitnú skúšku z matematiky.

Z hľadiska obsahu testu boli žiaci gymnázií najúspešnejší v oblasti kombinatorika, pravdepodobnosť a štatistika (priemerná úspešnosť 69,8 %), rovnako aj žiaci stredných odborných škôl (priemerná úspešnosť 43,0 %). Najnižšiu priemernú úspešnosť dosiahli žiaci v oblasti planimetria (gymnáziá 46,7 %, stredné športové školy 22,7 %, stredné odborné školy 17,4 %, školy umeleckého priemyslu 16,7 %). Pre žiakov zo stredných odborných škôl a škôl umeleckého priemyslu bola problémová aj oblasť stereometria (priemerná úspešnosť stredných odborných škôl 27,8 %, škôl umeleckého priemyslu 20,0 %). Vo všetkých oblastiach testu dosiahli žiaci gymnázií v porovnaní so žiakmi stredných odborných škôl lepšie výsledky na úrovni strednej vecnej významnosti.

 

Anglický jazyk

Priemerná úspešnosť testu z anglického jazyka na úrovni B1 (17 544 žiakov) bola 62,7 %, priemerná úspešnosť na úrovni B2 (15 591 žiakov) bola 75,6 % a priemerná úspešnosť na úrovni C1 (2 357 žiakov) bola 77,3 %.

Podľa krajov neboli rozdiely vo výsledkoch na úrovniach B1, B2 a C1 vecne významné. Na úrovni C1 boli výsledky žiakov z Bratislavského kraja (priemerná úspešnosť 79,6 %) mierne vecne významne lepšie oproti národnému priemeru. Výsledky žiakov Banskobystrického kraja (74,9 %) na úrovni C1 boli mierne vecne významne horšie oproti národnému priemeru.

Z hľadiska zriaďovateľa sme ani na jednej z úrovní B1, B2, C1 v anglickom jazyku nezaznamenali vecne významné rozdiely vo výsledkoch žiakov štátnych, súkromných a cirkevných škôl.

Z pohľadu druhu školy rozdiely priemerných úspešností žiakov z anglického jazyka na úrovni B2 neinterpretujeme pre nízky počet. Na úrovni B1 dosiahli žiaci ŠUP (3,0 % z celkového počtu žiakov maturujúcich z anglického jazyka na úrovni B1) stredne vecne významne lepší výsledok (70,8 %) oproti národnému priemeru (62,7 %).

Neúspešných žiakov, ktorí mali v teste riadneho termínu úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 %, bolo na úrovni B1 1 428 (8,1 % žiakov na tejto úrovni), na úrovni B2 to bolo 176 žiakov (1,1 % žiakov na tejto úrovni) a na úrovni C1 4 žiaci (0,2 % žiakov na tejto úrovni).

Najlepšie výsledky dosiahli žiaci na úrovni B1 v časti počúvanie s porozumením (priemerná úspešnosť 71,5 %), rovnako aj žiaci na úrovni B2 v časti počúvanie s porozumením (priemerná úspešnosť 85,2 %). Najnižšiu priemernú úspešnosť dosiahli žiaci na úrovni B1 v časti gramatika a lexika (55,5 %) a na úrovni B2 rovnako v časti gramatika a lexika (63,6 %). Žiaci bilingválnych stredných škôl maturujúci na úrovni C1 tiež dosiahli najlepšie výsledky v časti počúvanie s porozumením (priemerná úspešnosť 80,6 %), nasleduje časť čítanie s porozumením (priemerná úspešnosť 78,1 %) a časť používanie jazyka (priemerná úspešnosť 73,0 %).

 

Nemecký jazyk

Priemerná úspešnosť testu z nemeckého jazyka na úrovni B1 (414 žiakov) bola 41,0 %. Priemerná úspešnosť testu z nemeckého jazyka na úrovni B2 (113 žiakov) bola 72,8 %. Priemerná úspešnosť testu z nemeckého jazyka na úrovni C1 (194 žiakov) bola 60,8 %.

Podľa krajov neboli rozdiely vo výsledkoch na úrovni B1 vecne významné. Rovnako sa vecne významne nelíšili ani rozdiely priemernej úspešnosti jednotlivých krajov na danej úrovni B1 od národného priemeru. Na úrovni B2 a C1 rozdiely pre nízke počty žiakov neinterpretujeme.  

Podľa zriaďovateľa neboli identifikované vecne významné rozdiely z nemeckého jazyka na úrovni B1. Na úrovni B2 a C1 rozdiely pre nízke počty žiakov neinterpretujeme.

Žiakov, ktorí získali úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 %, a teda nezvládli úspešne test na úrovni B1, bolo 135 (32,6 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni), na úrovni B2 to boli 2 žiaci (1,8 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni) a na úrovni C1 12 žiakov (6,2 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni).

Najlepšie výsledky dosiahli žiaci na úrovni B1 v časti počúvanie s porozumením (priemerná úspešnosť 44,9 %), na úrovni B2 v časti čítanie s porozumením (priemerná úspešnosť 78,1 %). Najnižšiu priemernú úspešnosť dosiahli žiaci na úrovni B1 v časti gramatika a lexika (37,9 %) a na úrovni B2 v časti počúvanie s porozumením (68,2 %). Žiaci bilingválnych stredných škôl maturujúci z nemeckého jazyka na úrovni C1 dosiahli najlepšie výsledky v časti čítanie s porozumením (priemerná úspešnosť 65,8 %), naopak, najnižšiu priemernú úspešnosť dosiahli v časti používanie jazyka (56,9 %).

 

Ruský jazyk

Priemerná úspešnosť testu z ruského jazyka na úrovni B1 (254 žiakov) bola 49,0 %. Priemerná úspešnosť testu z ruského jazyka na úrovni B2 (52 žiakov) bola 63,9 %. Priemerná úspešnosť testu z ruského jazyka na úrovni C1 (164 žiakov) bola 62,5 %.

Úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % v riadnom termíne v teste úrovne B1 dosiahlo 39 žiakov (15,4 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni), v teste úrovne B2 to bolo 10 žiakov (19,2 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni) a na úrovni C1 mali úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % 4 žiaci (2,4 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni).

 

Francúzsky jazyk

Priemerná úspešnosť testu z francúzskeho jazyka na úrovni B2 (11 žiakov) bola 58,0 %. Priemerná úspešnosť testu z francúzskeho jazyka na úrovni C1 (16 žiakov) bola 53,3 %.

Úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % v riadnom termíne v teste úrovne B2 dosiahli 2 žiaci (18,2 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni) a na úrovni C1 mal úspešnosť nižšiu alebo rovnú 33 % 1 žiak (6,3 % zo všetkých žiakov na tejto úrovni).

 

Španielsky jazyk

Priemerná úspešnosť testu zo španielskeho jazyka na úrovni B2 (14 žiakov) bola 85,4 %. Všetci žiaci maturujúci zo španielskeho jazyka na úrovni B2 dosiahli v teste úspešnosť nad 33 %.

 

Taliansky jazyk

Priemerná úspešnosť testu z talianskeho jazyka na úrovni B2 (1 žiak) bola 69,2 %.

 

Zverejnenie výsledkov a prezentácia podrobných informácií o výsledkoch Maturity 2025

Viac informácií o výsledkoch EČ MS 2025 nájdete po kliknutí: Odkaz s prezentáciou výsledkov.

Výsledky škôl z EČ MS v jednotlivých predmetoch budú najneskôr do 13. júna 2025 zverejnené na portáli, ktorý vám otvorí po kliknutí: Výsledky testovaní.

Zdielať tento článok