Zasadnutie CDEDU: Konkrétne kroky pre európske vzdelávanie

V Štrasburgu sa nedávno veľmi intenzívne hovorilo o obnovení demokratického a občianskeho charakteru vzdelávania, o posilnení jeho spoločenskej zodpovednosti, ale aj digitálnej transformácii. Siedme plenárne zasadnutie Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy riešilo dôležitú iniciatívu, ktorej spomenuté témy tvoria jej hlavné piliere. Prinášame stručné zhrnutie európskeho podujatia, na ktorom Národný inštitút vzdelávania a mládeže  zastupoval Slovenskú republiku.

Slovenská republika ako signatárska krajina Európskeho kultúrneho dohovoru a členská krajina Rady Európy má riadne zastúpenie v Riadiacom výbore pre vzdelávanie Rady Európy (ďalej i CDEDU). Ten dohliada na programy Rady Európy v oblasti vzdelávania a poskytuje poradenstvo Výboru ministrov školstva Rady Európy pri vykonávaní vzdelávacej politiky v súlade s harmonogramom a činnosťami Výboru ministrov.

Iniciatíva, ktorá má učiaceho sa na prvom mieste

Slovensko vo výbore zastupuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej i NIVaM). Nedávno to bolo na                         7. plenárnom zasadnutí CDEDU v Štrasburgu (17. – 19. marec 2025).

Stretnutie spájalo kľúčové iniciatívy zosúladené s iniciatívou „Učiaci sa na prvom mieste 2024 – 2030“. Tú prijali ministri školstva v septembri 2023.

Iniciatíva zahŕňa tri základné piliere: obnovenie demokratického a občianskeho charakteru vzdelávania a jeho poslanie; posilnenie jeho spoločenskej zodpovednosti; digitálnu transformáciu vo vzdelávaní.

Zasadnutie sa konalo vo významnom okamihu, keď CDEDU pracuje na realizácii rôznych strategických iniciatív. Jeho program reflektoval komplexný rozsah mandátu CDEDU v súlade so schváleným programom činností Výboru ministrov školstva.

Tri piliere, ktoré obnovujú, posilňujú a inovujú. Čo sa dohodlo na zasadnutí?   

  1. pilier | Obnovenie demokratického a občianskeho charakteru vzdelávania a jeho poslanie

CDEDU privítalo pokrok v prípravnej fáze Európskeho priestoru pre občianstvo a vzdelávanie. Delegácie schválili aj usmerňujúce dokumenty o uplatňovaní Referenčného rámca kompetencií pre demokratickú kultúru pre odborné vzdelávanie a prípravu v špecifických oblastiach a o uplatňovaní Referenčného rámca kompetencií pre demokratickú kultúru vo vzdelávaní pre trvalo udržateľný rozvoj.

  1. pilier | Posilnenie spoločenskej zodpovednosti

CDEDU podporilo dva súbory nástrojov „Vzdelávanie v časoch krízy a núdze“ a „Vytváranie demokratickej a inkluzívnej školskej kultúry“.

Kľúčovým výsledkom plenárneho zasadnutia týkajúceho sa vysokoškolského vzdelávania bolo schválenie návrhu odporúčania CM/Rec(2025)XX o kvalifikáciách a jazykových zručnostiach utečencov v Európe. Výboru ministrov bude predložené v júni 2025.

CDEDU podporilo správy Platformy Rady Európy o etike, transparentnosti a integrite vo vzdelávaní. Pripravuje sa založenie Centra pre prevenciu a boj proti vzdelávacím podvodom. Schválil sa návrh projektu, ktorý skúma úlohu umelej inteligencie pri uznávaní kvalifikácií.

Uznal sa pokrok dosiahnutý ad hoc pracovnou skupinou pre automatické uznávanie kvalifikácií. Pre študentov je významnou schválenou iniciatívou príprava Charty práv študentov. Realizovaná bude v spolupráci s Európskou študentskou úniou.

  1. pilier |Digitálna transformácia

CDEDU sa sústredilo na Európsky rok vzdelávania k digitálnemu občianstvu 2025. Schválilo monitoring implementácie Odporúčania CM/Rec(2019)10 o výchove k digitálnemu občianstvu. S cieľom posilniť reguláciu umelej inteligencie sa schválilo zriadenie Výboru expertov pre umelú inteligenciu a vzdelávanie. Rovnako sa schválila pracovná verzia návrhov zameraných na odporúčania o gramotnosti v oblasti umelej inteligencie a prípravu európskeho referenčného hodnotiaceho rámca EdTechs. Uznal sa najnovší vývoj súčasných programov v oblasti jazykovej politiky a výučby dejepisu.

Nasledujúce plenárne zasadnutie sa plánuje na september 2025 a nadviaže na všetky spomenuté iniciatívy.


The Steering Committee for Education (CDEDU)


 

Zdielať tento článok