TALIS 2024 – prvé výsledky: Slovenskí učitelia v medzinárodnom porovnaní

workshop UNIS 2025_ilustračný obrázok

Slovenská republika sa už po štvrtýkrát zapojila do najväčšej medzinárodnej štúdie o vyučovaní a vzdelávaní OECD TALIS (Teaching and Learning International Study). Cieľom štúdie je mapovať pracovné podmienky učiteľov a riaditeľov škôl, ich profesijný rozvoj, metódy vyučovania a vplyv vzdelávacej politiky na školské prostredie.

Do štúdie OECD TALIS 2024 sa zapojilo celkovo 260 tisíc učiteľov z 32 krajín OECD a 22 ďalších krajín a regiónov sveta.

Na Slovensku sa do zberu dát v období od 19. februára do 8. marca 2024 zapojilo:

  • 4 190 učiteľov,
  • 239 riaditeľov škôl poskytujúcich nižšie stredné vzdelanie (ISCED 2),
  • 242 škôl (základné školy a osemročné gymnáziá).

 

Hlavné zistenia štúdie TALIS 2024 na Slovensku

Vysoká odbornosť učiteľov

Slovenskí učitelia patria medzi najvzdelanejších v rámci krajín OECD – až 96,4 % z nich má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa ISCED 7 (magisterské štúdium alebo jeho ekvivalent), čo je najvyšší podiel spomedzi všetkých krajín zapojených do štúdie.

Nízky podiel mladých učiteľov, prevládajú učiteľky

Priemerný vek slovenských učiteľov je 45,2 roka, čo je porovnateľné s európskym priemerom. Avšak iba 7,2 % z nich je mladších ako 30 rokov. Tento trend predstavuje vážnu výzvu pre budúcnosť, v horizonte 10 – 15 rokov môže Slovensko čeliť nedostatku nových učiteľov. Podobne ako v iných krajinách Európy, aj na Slovensku prevažujú ženy učiteľky, tvoria 80 % učiteľského zboru, čo je nad priemerom OECD (70 %).

Pedagogická prax a skúsenosti

Najväčšiu skupinu tvoria učitelia so 6 až 20 rokmi praxe (46,7 %), čo je mierne nad priemerom OECD (45,1 %). Takmer 38 % má viac ako 20 rokov skúseností. Približne polovica učiteľov (46,9 %) má pracovné skúsenosti mimo školstva, čo je menej než priemer OECD (57 %).

Rastúca rôznorodosť žiakov

Podiel učiteľov, ktorí pracujú v školách s minimálne 1 % žiakov – utečencov, vzrástol z 0,5 % (2018) na 45,3 % (2024). Významne pribudlo aj žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami  – 43,6 % učiteľov uviedlo, že učia v školách, kde viac ako 10 % žiakov tvoria deti so ŠVVP. V školách, kde viac než 30 % žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia, pôsobí 10,1 % učiteľov. Tieto údaje ukazujú, že školy musia čoraz viac zohľadňovať rôznorodosť žiackych potrieb a vytvárať inkluzívne prostredie pre všetkých.

Vyučovacie stratégie pomáhajúce lepšie porozumieť učivu a rozvíjajúce myslenie

Slovenskí učitelia uvádzajú, že čoraz viac využívajú stratégie na rozvoj vyšších kognitívnych funkcií u žiakov. V roku 2024 už 67 % učiteľov pravidelne zadáva úlohy pri ktorých musia kriticky rozmýšľať, 52 % vyžaduje, aby žiaci sami rozhodovali o spôsobe, akým vyriešia náročné úlohy a 32 % ukazuje žiakom úlohy, ktoré nemajú zjavné riešenie. Zároveň 90 % učiteľov uvádza, že pravidelne vysvetľujú, čo očakávajú, že sa žiaci naučia; 91 % učiteľov vysvetľuje súvislosti medzi starým a novým učivom; 87 % učiteľov si na začiatku vyučovacej hodiny stanoví ciele.

Náročný manažment triedy

Najčastejšie používané stratégie manažmentu triedy sú: pripomenutie pravidiel správania (79 %), usmerňovanie k pozornosti (76 %) a upokojovanie žiakov, ktorí vyrušujú (73 %).

Význam štúdie TALIS pre vzdelávaciu politiku

Štúdia TALIS poskytuje dôležitú spätnú väzbu o stave učiteľskej profesie a podmienkach vzdelávania. Pre Slovensko sú kľúčové najmä tieto výzvy:

  • podpora generačnej výmeny učiteľov a zvýšenie atraktivity učiteľského povolania pre mladých;
  • rozvoj inkluzívneho vzdelávania, ktoré zohľadňuje rastúcu rôznorodosť žiakov a vzdelávanie učiteľov v tejto oblasti;
  • posilnenie profesijného rozvoja učiteľov v oblasti moderných vyučovacích stratégií (napr. projektové vyučovanie, kolaboratívne učenie) a efektívneho využívania digitálnych nástrojov.

TALIS zároveň dlhodobo zdôrazňuje dôležitosť:

  • prepájania výučby s praxou a reálnymi problémami,
  • využívanie interdisciplinárnych prístupov a projektového učenia,
  • kolegiálneho učenia (napr. hospitácie, mentoring) a profesijných komunít, ktoré podporujú výmenu skúseností a inovácií.

 

O štúdii TALIS

Štúdia OECD TALIS sa uskutočnila po prvýkrát v roku 2008 a odvtedy sa stala najväčšou medzinárodnou štúdiou o učiteľoch a riaditeľoch škôl. Slovensko sa zapojilo do všetkých štyroch cyklov (2008, 2013, 2018, 2024).

Národným koordinačným centrom štúdie je Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM).

Cieľom štúdie TALIS je doplniť kľúčové medzinárodné a národné údaje o učiteľoch, učení a vplyve, ktorý môžu mať učitelia na vzdelávanie žiakov. TALIS dal príležitosť učiteľom a riaditeľom, aby prispeli k analýze vzdelávacieho systému a k rozvoju vzdelávacej politiky. Štúdia sa zameriava hlavne na tie oblasti, ktoré môžu efektívne ovplyvniť vzdelávanie. Učitelia poskytujú vlastný pohľad a informácie o zaškoľovacích programoch a možnostiach ďalšieho vzdelávania, o spätnej väzbe, ktorú dostávajú, o školskom prostredí v triede a o klíme školy, o ich vlastnej spokojnosti s prácou a pocitoch z ich vlastných profesionálnych schopností.

Špecifickým cieľom TALIS je poskytnúť zúčastneným krajinám pohľad z medzinárodnej perspektívy, ktorý dopĺňa informácie o učiteľskom povolaní a podmienkach vzdelávania so zvýšeným dôrazom na to, ako tieto podmienky ovplyvňujú pedagogický aspekt práce učiteľov, ako aj vzdelávacie prostredie v škole. Analýza dát zúčastnených krajín umožní jednotlivým krajinám spoznať iné krajiny s podobnými problémami a poučiť sa z iných prístupov k politike vzdelávania.

 

Prečítajte si krátku správu: http://www2.nucem.sk/dl/6272/TALIS_2024_kratka%20sprava.pdf

Viac informácií o meraní nájdete tu: https://www2.nucem.sk/sk/merania/medzinarodne-merania/talis/cyklus

Zdielať tento článok