V roku 2025 Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) uviedol do praxe sériu inovačných vzdelávaní určených koordinátorom školských parlamentov na základných a stredných školách. Ide o prvé inovačné vzdelávanie svojho druhu, ktoré sa systematicky zameriava na neformálne vzdelávanie, ako na nástroj podpory žiackej participácie a profesijného rozvoja pedagógov.
Tento formát reaguje na rastúcu potrebu efektívneho vedenia školských parlamentov a zmysluplnej spolupráce medzi žiakmi a školou.
Cieľ programu a jeho odborné zameranie
Vzdelávanie je postavené na praktickom a metodickom rozvoji pedagogických zamestnancov – koordinátorov školských parlamentov. Účastníci získavajú nástroje, ktoré môžu ihneď uplatniť vo svojej každodennej praxi.
Absolventi programu budú vedieť:
-
viesť školský parlament ako funkčný a aktívny prvok žiackej participácie,
-
rozvíjať komunikáciu medzi žiakmi, učiteľmi a vedením školy,
-
využívať techniky neformálneho vzdelávania pri práci so žiakmi,
-
prepájať činnosť školského parlamentu so životom školy,
-
vytvárať sieť spolupráce s kolegami z iných škôl.
Program zároveň podporuje zdieľanie výziev, dobrých príkladov a reflexiu vlastnej pedagogickej praxe v bezpečnom a profesionálnom prostredí.
Kde sa vzdelávanie konalo?
V prvej polovici roka 2024 sa uskutočnili tri trojdňové vzdelávacie podujatia v týchto mestách:
-
Trenčianske Teplice
-
Piešťany
-
Stará Lesná
Zúčastnilo sa ich 52 koordinátorov z celého Slovenska. Podujatia prebehli v interaktívnej a podnetnej atmosfére, ktorá podporila profesijný rast, výmenu skúseností a vzájomnú inšpiráciu medzi účastníkmi.
Spätná väzba od účastníkov
Účastníci ocenili najmä praktický prínos vzdelávania, kvalitu obsahu a podporujúce prostredie:
„Vynikajúci program, zodpovedne naplnený, zaujímavé aktivity, príklady pre prax.“
„Množstvo informácií, nápadov, pohľadov, ktoré ma obohatili. Príjemná atmosféra, skvelí ľudia. A vynikajúca lektorka Silvia Štefániková, ktorá bravúrne zvládla celé stretnutie.“
„Spokojnosť s ubytovaním, komunikáciou zo strany NIVaM aj s prístupom školiteľky. Prínosné boli hlavne informácie o legislatíve, ale aj motivácia a podpora medzi koordinátormi navzájom.“
Prečo je toto vzdelávanie dôležité?
Školský parlament predstavuje dôležitý prvok rozvoja aktívneho občianstva. Aby plnil túto úlohu efektívne, potrebuje vedenie, ktoré rozumie procesom participácie, podporuje hlas žiakov a vie vytvárať podmienky pre ich zapojenie do života školy.
Koordinátor nie je len „dohliadajúci učiteľ“, ale facilitátor a sprievodca, ktorý pomáha žiakom rozvíjať ich demokratické kompetencie. Práve pre nich je toto inovačné vzdelávanie určené – ako podpora, inšpirácia a priestor pre profesijný rast.
Pokračujeme v podpore
Toto prvé inovačné vzdelávanie zamerané na neformálne vzdelávanie a žiacku participáciu určite nebolo posledné. V NIVaM-e vnímame tému školských parlamentov ako dôležitú súčasť demokratického a participatívneho vzdelávania.
Aj naďalej budeme hľadať spôsoby, ako podporiť koordinátorov školských parlamentov – či už prostredníctvom vzdelávania, výmeny skúseností alebo metodickej podpory.
Veľké poďakovanie patrí všetkým účastníkom, ktorí svojím nasadením, otvorenosťou a zdieľaním skúseností prispeli k zmysluplnej a obohacujúcej atmosfére každého zo vzdelávaní.
Veríme, že získané vedomosti, zručnosti aj nové impulzy účastníci naplno využijú vo svojej školskej praxi a prispejú k tomu, aby sa školské parlamenty stali ešte silnejším hlasom žiakov.
Zdielať tento článok