Projekty pre mládež


Dôležitou súčasťou tvorby návrhov štátnych koncepcií, zvlášť v oblasti výchovy a vzdelávania, by malo byť poznanie názorov a skúseností mladých ľudí. Práve na ich podnet zriadil dnes už neexistujúci Štátny pedagogický ústav a IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže Žiacky poradný výbor. Prostredníctvom neho dostanli žiaci a žiačky príležitosť vyjadrovať sa k zmenám v oblasti vzdelávania, mládežníckych politík a prinášať aj vlastné podnety. O členstvo sa môže uchádzať akýkoľvek mladý človek od 6. ročníka základnej školy až po posledný ročník stredných škôl.


Mať priestor ovplyvňovať podobu vzdelávania, vyjadrovať sa k fungovaniu škôl a prispievať k ich skvalitňovaniu. To je jedným z hlavných dôvodov, prečo Šimon Babjak, mládežnícky delegát SR pri OSN a autor myšlienky vzniku poradného orgánu žiakov, oslovil Štátny pedagogický ústav (ďalej „ŠPÚ“).

Iniciatíva mládežníckeho delegáta sa stretla so zámerom ŠPÚ vytvoriť priestor pre pravidelný dialóg s mladými ľuďmi. Výsledkom je zriadenie Žiackeho poradného orgánu, za ktorým v súčasnosti stojí Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM). Ide o stály poradný orgán inštitúcie k témam, ktoré sú v jeho pôsobnosti. 

Orgán poskytuje priestor pre vzájomný dialóg a vyjadrovanie názorov jeho členov, a to k rôznym oblastiam výchovy a vzdelávania. Členovia a členky vypracovávajú a predkladajú návrhy na zlepšenie a skvalitnenie podmienok žiakov a žiačok v školách aj v spoločnosti.

Žiacky poradný orgán má 16 členov rovnomerne zastupujúcich základné a stredné školy, všetky kraje, chlapcov a dievčatá, menšiny a rozmanité spoločenské skupiny. Členom sa môže stať žiak a žiačka od 6. ročníka druhého stupňa základnej školy po posledný ročník strednej školy na obdobie dvoch rokov.

Jednou z najdôležitejších oblastí aktivít Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, ktoré vychádzajú z prioritných tém mládežníckej politiky, je podpora participácie mladých ľudí a žiackej participácie.

IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže pripravila pre koordinátorov žiackych školských rád sadu metodických príručiek, ktoré majú pomôcť zlepšiť participáciu žiakov na školách a kvalitne budovať a viesť žiacke školské rady. To by malo prispieť nielen k väčšej spoluúčasti žiakov na chode školy, ale aj pozitívnejšiemu vnímaniu školského prostredia žiakmi a osvojovaniu si občianskych kompetencií, ktoré patria k nevyhnutným pre život v 21. storočí.

Príručky sme vydali vďaka spolupráci s českou organizáciou CEDU – Centrum pro demokratické učení, ktorá ich vytvorila a úspešne overila na českých školách. IUVENTA zabezpečila ich preklad a slovenské vydanie. Príručky sú voľne dostupné na stiahnutie v elektronickom formáte v sekcii Publikácie a metodiky.

Prehľad vydaných metodických príručiek:

•    Žiacka školská rada I – Ako začať so žiackou školskou radou, aby sa hneď nerozpadla

•    Žiacka školská rada II – Ako vybrať zástupcov tried a urobiť z nich dobrý tím

•    Žiacka školská rada III – Ako viesť zasadnutia, aby nás to bavilo

•    Žiacke projekty – Ako robiť projekty tak, aby ich žiaci realizovali samostatne

•    Šťastný koordinátor – Ako spojiť náročnú prácu učiteľa s osobnou vyrovnanosťou

Zároveň boli vydané dva zápisníky pre členov žiackych školských rád – pre mladších a pre starších žiakov. Tieto hravou formou vedú žiakov školským rokom a pomáhajú im lepšie si plánovať činnosť v žiackej školskej rade a spoluprácu s ostatnými spolužiakmi.

Príručky boli predstavené v rámci webináru KICK-UP! pre žiacke školské rady, ktorý sa uskutočnil 8. júna 2021. Jeho cieľom bolo posilniť sieť koordinátorov žiackych školských rád a sprevádzať ich počas využívania príručiek v praxi. Hlavným hosťom webinára bol jeden z autorov projektu a príručiek, Tomáš Hazlbauer, ktorý predstavil príručky, vysvetlil ako s nimi pracovať a odpovedal na otázky účastníkov. Webinárom sprevádzal a o využití príručiek v slovenskom kontexte s koordinátormi žiackych školských rád diskutoval generálny riaditeľ IUVENTY, Peter Lenčo.

Všetci účastníci webináru dostali príručky v tlačenej verzii a v nasledujúcich mesiacoch sa s nimi budú oboznamovať a učiť sa pracovať. Pre zapojených koordinátorov chystáme ďalšie webináre, budeme sa zaujímať, ako sa im s príručkami pracuje a ako im pomohli v práci. Fungovanie vytvorenej siete 40 koordinátorov žiackych školských rád bude počas projektu a po jeho ukončení podporované odborným vedením regionálnych koordinátorov IUVENTY.

Príručky sú zároveň voľne dostupné na stiahnutie, aby podporili činnosť koordinátorov žiackych školských rád aj mimo sformovanej siete tých, ktorí ich budú v pilotnej fáze využívať na svoje škole. Na spoluprácu s tými, ktorých oslovia, sa tešíme v novom školskom roku v rámci akreditovaných vzdelávaní, workshopov alebo informačno-konzultačných stretnutí.

Nadácia Modelový Európsky parlament (ďalej len „nadácia“) so sídlom v holandskom Haagu (Model European Parliament Foundation) v roku 1994 vytvorila európsky projekt Modelový Európsky parlament s cieľom poskytnúť mladým ľuďom „iný“ vlastnou skúsenosťou podmienený pohľad na proces európskej integrácie a tak pochopiť mechanizmus práce európskych inštitúcií, priviesť mladých ľudí k záujmu o štáty Európy a štúdium tém, o ktorých sa diskutuje v reálnom Európskom parlamente. 

Projekt sa realizuje vo všetkých členských štátoch Európskej únie.

Modelový európsky parlament je projektom, ktorého cieľom je najmä vzdelávanie žiakov, učiteľov a prostredníctvom  nich aj širokú žiacku a rodičovskú verejnosť o systéme fungovania inštitúcií Európskej únie, o koncepte spoločnej Európy, o systéme fungovania demokratického systému študovaním rozličných tém, ktoré sú súčasťou simulácie európskeho parlamentu. Mladí ľudia sa počas  projektu naučia:

  • participovať na riešení súčasných problémov Európy;
  • jasne a zrozumiteľne formulovať vlastné postrehy a názory;
  • nadobudnú viac sociálnych a komunikačných zručností, najmä aktívneho počúvania, argumentácie;
  • asertívneho správania;
  • naučia sa tolerancii a porozumeniu medzi obyvateľmi Európy;
  • spoznávajú kultúru, tradície a štýl života krajín Európskej únie;
  • budujú si povedomie európskej identity;
  • pochopia význam demokratických princípov a ich dodržiavanie;
  • získajú zručnosť v technikách diplomacie;
  • oboznámia sa s diplomatickým protokolom, prácou veľvyslancov, politikov a oficiálnych;
  • predstaviteľov štátov v krajine konania medzinárodného zasadnutia;
  • pochopia potrebu a význam spolupráce medzi Európanmi pri riešení dôležitých spoločných problémov; 
  • získajú nové vedomosti o krajinách a národoch Európy;
  • posilňujú si národnú identitu;
  • získajú prehľad o štátnej politike;
  • lepšie pochopia potrebu mládežníckej politiky byť aktívnym občanom;
  • učiť sa obhajovať záujmy krajiny na medzinárodnom fóre;
  • posilňovať jazykové kompetencie;
  • nadväzovať priateľstvá s vrstovníkmi z iných krajín Európskej únie.

Okrem študentov je v projekte priestor rozvíjať spoluprácu i s učiteľmi a to  inovovať vyučovanie predmetov náuka o spoločnosti, dejepis a využiť skúsenosti a poznatky získané realizáciou projektu Modelový Európsky parlament v kontinuálnom vzdelávaní.

Modelový Európsky parlament v regiónoch Slovenska

Možnosť zapojiť sa do projektu Modelový európsky parlament mali všetci študenti slovenských gymnázií a obchodných akadémii vo veku 16 až 19 rokov. Dôležitým predpokladom bol záujem mladých ľudí o problematiku európskej politiky nielen na národnej úrovni, ale i medzinárodnej úrovni, keďže študenti majú možnosť si vybrať krajinu, ktorú budú v simulovanom Európskom parlamente zastupovať.

V školskom roku 2012/2013 budú mať možnosť študenti rokovať o jednotlivých nariadeniach v nasledovných výboroch:

  1. Výbor pre zahraničné veci
  2. Výbor pre hospodárske a menové záležitosti
  3. Výbor pre kultúru a vzdelávanie
  4. Výbor pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa
  5. Výbor pre ústavné záležitosti
  • Regionálne zasadnutie pre stredné Slovensko sa uskutočnilo v dňoch 9. – 10. 5. 2013 vo Zvolene v Hoteli Academic.
  • Regionálne zasadnutie pre východné Slovensko sa konalo  v dňoch 2. – 3. 5. 2013 v hoteli Bardejov v Bardejove.
  • Regionálne zasadnutie pre západné Slovensko sa konalo v dňoch 13. – 14. 5. 2013 v Inštitúte pre verejnú správu  v Bratislave.

Z každého regionálneho kola postúpia na národné kolo 4 delegáti a 2 náhradníci

Program mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka pri OSN vznikol z iniciatívy odboru hospodárstva a sociálnych vecí OSN a cieľom programu, vytýčením OSN, je zapájanie mládeže do rozhodovania na globálnej úrovni. Program mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka OSN na Slovensku spoločne realizujú Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM), Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitosti Slovenskej republiky. Mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka SR pri OSN má za úlohu:

  1. šírenie povedomia o fungovaní OSN medzi mladými ľuďmi na Slovensku,
  2. informovať slovenskú mládež o 17 cieľoch udržateľného rozvoja Agendy 2030,
  3. informovať o možnostiach mladých ľudí zapájať sa do fungovania OSN,
  4. zastupovať záujmy slovenskej mládeže a informovať o potrebách slovenskej mládeže na pôde OSN.

Počas jedného roka zohráva mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka aktívnu úlohu na medzivládnych rokovaniach, kde zastupuje hlas mladých ľudí a zúčastňuje sa na národných aktivitách. Po uplynutí funkčného obdobia poskytuje podporu pre novo vybraného delegáta/vybranú delegátku a je začlenený/á do alumni siete mládežníckych delegátov/delegátok SR pri OSN.

Aktivity a úlohy mládežníckeho delegáta/mládežníckej delegátky

  • účasť na Treťom výbore Valného zhromaždenia OSN (Sociálny, humanitárny a kultúrny výbor) v októbri, prednesenie vlastného prejavu a možnosť zúčastniť sa vybraných zasadnutí a rokovaní;
  • účasť na Konferencii OSN o zmene klímy (COP27) v novembri
  • účasť na Mládežníckom fóre Ekonomickej a sociálnej rady OSN (ECOSOC Youth Forum), ktoré sa koná na jar;
  • zapojenie sa do globálnej siete mládežníckych delegátov/delegátok OSN jednotlivých participujúcich krajín a ich aktivít a účasť na koordinačnom stretnutí mládežníckych delegátov/delegátok členských krajín EÚ v Bruseli;
  • prípadná účasť na ďalších zasadnutiach a aktivitách OSN otvorených pre mládežníckych delegátov/mládežnícke delegátky;
  • účasť na aktivitách Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), hlavne konferencie o práci s mládežou na jeseň
  • účasť na aktivitách Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, hlavne počas Týždňa OSN v októbri
  • návšteva sídla a účasť na aktivitách Informačného centra OSN vo Viedni;
  • účasť na aktivitách ďalších štátnych a verejných inštitúcií ako aj mimovládnych organizácií, zvlášť zameraných na problematiku cieľov udržateľného rozvoja, prípadná krátka stáž v daných inštitúciách a organizáciách;
  • aktivity s mladými ľuďmi v spolupráci s mladými ľuďmi, školami a mimovládnymi organizáciami, ktorých cieľom je šíriť osvetu o OSN, témach obsiahnutých v cieľoch udržateľného rozvoja, práci zapojených inštitúcií, mapovať názory a potreby mladých ľudí, sumarizovať ich a prezentovať zapojeným inštitúciám;
  • ochota nadväzovať strategické spolupráce s rôznymi subjektmi;
  • propagácia programu, aktivít a tém, ktoré sú jeho súčasťou, zvlášť na sociálnych sieťach;
  • zapojenie sa do alumni siete mládežníckych delegátov/delegátok SR pri OSN.

Mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka sa stretáva s mladými ľuďmi na Slovensku na informačných seminároch za účelom zisťovania aktuálnych potrieb a požiadaviek slovenskej mládeže, ktoré následne bude komunikovať na pôde OSN.

MD je oficiálnym členom/členkou národnej delegácie a jeho/jej úlohou je doručiť vyhlásenie pre 3. výbor VZ OSN (Sociálny, humanitárny a kultúrny výbor). MD sa zároveň zúčastňuje neformálnych konzultácií o uzneseniach týkajúcich sa mládeže a organizuje sprievodné aktivity spolu s ďalšími mládežníckymi delegátmi. Pobyt na valnom zhromaždení trvá spravidla 2 týždne. Pobyt v New Yorku počas Valného zhromaždenia na prelome septembra a októbra počas tzv. high-level week je jedným z najvýznamnejších podujatí akých sa mládežnícki delegáti zúčastnia.

Po návrate na Slovensko MD podá správu z účasti na VZ OSN NIVAM-u, MŠVVaŠ SR, MZVaEZ SR a UNIS Viedeň na spoločnom stretnutí. Uvedenú správu ďalej komunikuje verejnosti a najmä mladým ľuďom prostredníctvom informačných seminárov a debát.

Ďalšími podujatiami, ktorého sa mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka zo Slovenska zúčastní sú Konferencia OSN o zmene klímy, Mládežnícke fórum Ekonomickej a sociálnej rady, taktiež koordinačné stretnutie mládežníckych delegátov/delegátok členských krajín EÚ, Týždeň OSN organizovaný MZVaEZ SR  a konferencia o práci s mládežou organizovaná NIVAM-om.

Almuni sieť programu Mládežnícky/a delegát/ka SR pri OSN:

  • 2024/2025 – Sofia Šillerová
  • 2023/2024 – Pavol Beblavý
  • 2022/2023 – Michal Salíni
  • 2020/2022 – Šimon Babjak, Nikola Sekerešová
  • 2019/2020 – Petra Pauerová
  • 2018/2019 – Dominik Porvažník
  • 2013-2018 – prerušenie programu – bez zastúpenia MD SR pri OSN
  • 2013 – Hana Skljarzska
  • 2012 – Milena Dudášová
  • 2011 – Monika Mareková
  • 2010 – Dana Vyžinkárová
  • 2009 – Margita Hulmanová
  • 2008 – Michal Onderčo
  • 2007 – Elena Moťovská (Dikáczová)