Učitelia aj žiaci objavovali možnosti umelej inteligencie vo vzdelávaní
Umelá inteligencia (AI) už nie je len témou technologických konferencií, ale stáva sa aj prirodzenou súčasťou slovenského vzdelávania. Od 1. októbra do 7. novembra sa na školách po celom Slovensku konajú AI dni – odborné podujatia pre učiteľov, žiakov a verejnosť, ktoré sú zamerané na praktické využitie umelej inteligencie vo vyučovaní.
Do výzvy, ktorú vyhlásilo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVAM), sa zapojilo 289 základných a stredných škôl. Finančnú podporu získalo 100 najlepších projektov, ktoré mohli zrealizovať vlastný AI deň a zakúpiť softvér s AI komponentom pre svojich učiteľov.
Mgr. Renáta Klučárová, riaditeľka ZŠ Kúpeľná, hovorí, že pre školy je kľúčové neostať stáť, ale napredovať:
„Základom vzdelávania je vždy učiteľ, ale moderná doba si vyžaduje aj moderné nástroje. AI dni nám ukázali, že umelá inteligencia môže byť skvelým pomocníkom, ak ju používame s rozumom a citom. Učitelia sa učia tvoriť testy, prezentácie či pracovné listy pomocou AI a žiaci zas objavujú jej možnosti priamo na hodinách. Musíme napredovať, chceme napredovať, ale tak, aby to bolo všetko v pravej miere. Dôležité je, aby zostal zachovaný ľudský faktor – technológia má pomáhať, nie nahrádzať.“
Školy ako centrá experimentovania
Cieľom výzvy „AI dni“ bolo podporiť školy, ktoré majú chuť inovovať, zdieľať skúsenosti a rozvíjať digitálne kompetencie svojich učiteľov. Každá podporená škola získala finančný príspevok do 2 000 €, z toho polovicu na nákup AI softvéru a polovicu na organizáciu odborného podujatia.
Mgr. Martina Vinjarová, učiteľka informatiky a školská digitálna koordinátorka, vysvetľuje, že práve možnosť zakúpiť softvér s AI komponentom pomohla škole rozšíriť obzory všetkým pedagógom:
„Vďaka projektu AI dni sme mohli zakúpiť softvéry s AI komponentom a pokryť nimi všetkých učiteľov našej školy. Každý si našiel svoj spôsob, ako AI využiť – od jazykových cvičení cez tvorbu interaktívnych projektov až po robotiku. Žiaci vytvorili napríklad domček, ktorý rozpoznáva tvár a otvára dvere, či interaktívny klavír. Vidíme, že keď majú príležitosť experimentovať, rastie ich záujem aj radosť z učenia.“
AI ako súčasť budúcnosti vzdelávania
AI dni priniesli nielen nové technológie, ale aj novú energiu do učiteľských zborov. Podľa spätnej väzby z účastníckych škôl sa zvýšil záujem o metodické školenia, experimentovanie s digitálnymi nástrojmi aj zdieľanie dobrej praxe medzi školami.
Učitelia ocenili, že umelá inteligencia nie je prezentovaná ako hrozba, ale ako praktický pomocník, ktorý šetrí čas, podporuje tvorivosť a umožňuje prispôsobiť vzdelávanie individuálnym potrebám žiakov.
AI dni tak ukázali, že moderné technológie môžu byť nielen efektívnym nástrojom, ale aj inšpiráciou k novému spôsobu učenia a spolupráce v školstve.
Výzva je spolufinancovaná Európskou úniou v rámci Programu Slovensko a podujatia boli podporené z národného projektu Digitálna transformácia vzdelávania a škôl (DiTEdu), ktorý realizuje NIVAM.
Zdielať tento článok




































