„Učiaci sa na prvom mieste“. Národný inštitút vzdelávania a mládeže sa za SR zúčastnil európskej diskusie aj o dlhodobom prístupe k vzdelávaniu

8. plenárne zasadnutie CDEDU_web novinka

Stratégia vzdelávania na roky 2024 – 2030 pod názvom „Učiaci sa na prvom mieste“, ale aj konkrétne kroky na posilnenie demokratickej úlohy vzdelávania v súlade s Reykjavíckou deklaráciou, sa stali dôležitými témami diskusie 8. plenárneho zasadnutia Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy (CDEDU), Štrasburg (23. – 25. 9. 2025). Zástupcovia 46 členských štátov zhodnotili doterajší pokrok a prijali kľúčové rozhodnutia. Prečítajte si, čoho sa týkajú.

Najdôležitejšie výstupy stretnutia priblížila členka CDEDU za SR Denisa Ďuranová z odboru podpory formálneho vzdelávania, ktorá sa zasadnutia priamo zúčastnila. „Prijaté rozhodnutia a navrhované ďalšie kroky sa týkajú napríklad Európskeho priestoru pre výchovu k občianstvu, kde sa schválil návrh kodifikácie jej princípov, ale predpokladá sa aj spustenie novej iniciatívy v oblasti predškolskej výchovy. V rámci digitálnej transformácie sme hovorili o pokroku týkajúceho sa Európskeho roka vzdelávania v oblasti digitálneho občianstva 2025. Vítaný bol tiež kompas Rady Európy pre umelú inteligenciu a vzdelávanie. Ďalšie výstupy venujú pozornosť jazykovej politike a dejepisnému vzdelávaniu, ale i rodovej rovnosti,“ všeobecne vymenúva Ďuranová.

Riadiaci výbor pre vzdelávanie (CDEDU) v skratke:

  • dohliada na programy Rady Európy v oblasti vzdelávania a poskytuje poradenstvo Výboru ministrov Rady Európy v otázkach vzdelávania,
  • podporuje členské štáty pri rozvoji ich politík, právnych predpisov a postupov s ohľadom na podporu demokratických, kvalitných, inkluzívnych a bezkorupčných vzdelávacích systémov a so zreteľom na Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru pripravený Radou Európy,
  • zameriava sa na prioritné oblasti Rady Európy a pokrýva všetky úrovne a oblasti vzdelávania,
  • v súčasnosti má 46 členských krajín, 1 pozorovateľskú krajinu a 16 pozorovateľských organizácií.

„Pozorovateľské organizácie poskytujú cenný prínos. Výboru umožňujú vypočuť si názory aj iných zainteresovaných strán v oblasti vzdelávania či už sú to študenti, učitelia alebo vzdelávacie inštitúcie. CDEDU má medzi svojimi pozorovateľmi vysoko reprezentatívne organizácie. Ich členstvo z hľadiska počtu členských organizácií, počtu zastúpených krajín a postavenia členských organizácií v ich príslušných národných vzdelávacích systémoch tu má osobitý význam,“ doplnila Ďuranová.

 

Kľúčové výstupy 8. plenárneho zasadnutia Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy (CDEDU):

27. zasadnutie Stálej konferencie ministrov školstva – dohoda o usporiadaní konferencie v marci 2027 v rámci predsedníctva Čiernej Hory vo Výbore ministrov na tému „Posilnenie postavenia pedagógov pre demokratickú a digitálnu Európu“.

Európsky priestor pre výchovu k občianstvu – schválenie návrhu kodifikácie princípov, príprava rámca zabezpečenia kvality a spustenie novej iniciatívy v oblasti predškolskej výchovy. Bola tiež schválená príprava odporúčania Výboru ministrov členským štátom o rozvoji kultúry demokracie v odbornom vzdelávaní a príprave.

Vysokoškolské vzdelávanie – schválenie návrhu nového Dohovoru Rady Európy o podmienkach transparentnosti a zabezpečenia kvality automatického uznávania kvalifikácií vysokoškolského vzdelávania v Európe a schválenie mandátu výboru expertov pre automatické uznávanie kvalifikácií. CDEDU tiež vzalo na vedomie pokrok v oblasti Lisabonského dohovoru o uznávaní kvalifikácií, európskeho pasu kvalifikácií pre utečencov a vypracovania charty práv študentov.

Digitálna transformácia a umelá inteligencia – preskúmanie pokroku v rámci Európskeho roka vzdelávania v oblasti digitálneho občianstva 2025 a schválenie plánu na roky 2027 – 2031. CDEDU privítalo pilotné zavedenie nového nástroja na plánovanie vzdelávania v oblasti digitálneho občianstva a prvý návrh odporúčania o gramotnosti v oblasti umelej inteligencie, ako aj prezentáciu kompasu Rady Európy pre umelú inteligenciu a vzdelávanie.

Jazyková politika a dejepisné  vzdelávanie – schválenie revidovaných politických usmernení týkajúcich sa rómskeho jazyka, preskúmanie návrhu odporúčania o dejepisnom vzdelávaní v digitálnom veku a diskusia o programe Observatória pre výučbu dejepisu v Európe (OHTE) na rok 2025.

Rodová rovnosť – spustenie nového hodnotiaceho systému rodovej rovnosti vo vzdelávaní pod vedením špecializovanej pracovnej skupiny.

Spolupráca a ďalšia činnosť – preskúmanie prebiehajúcej spolupráce s inými orgánmi Rady Európy, UNESCO a riadiacim výborom OSN na vysokej úrovni pre cieľ udržateľného rozvoja č. 4.

 

Zdielať tento článok