Má jasnú štruktúru, ktorú ocenia učitelia aj odborníci a dôsledne rešpektuje individuálny prístup k žiakovi. Vzorový individuálny vzdelávací program (IVP) tvorili odborníci z praxe naprieč školami a zainteresovanými inštitúciami.
„Ak túto štruktúru školy dodržia, vytvoria kolektívne dielo, všetkých pedagógov, ktorí sa podieľajú na vzdelávaní žiaka a chcú mu pomôcť dosahovať čo najlepšie výsledky,“ približuje k dokumentu Rastislav Rosinský, výskumno-vývojový zamestnanec z oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže (NIVaM).
Individuálny vzdelávací program je prehľadnejší a konkrétnejší
Ako spomenul ciele sú tu stanovené podľa takzvaného SMART princípu. Sú teda špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené. Delia sa na krátkodobé a dlhodobé. Individuálny vzdelávací program sa tak stáva pre učiteľa, odborníka a nakoniec aj rodiča prehľadnejší, konkrétnejší, ako tomu bolo v iných IVP.
Živý nástroj na sledovanie napredovania u žiaka
„Stanovujú sa konkrétne intervaly prehodnocovania a vyhodnocovania IVP. Pravidelne sa tak sleduje pokrok žiaka. Vzdelávacie ciele a podporné opatrenia sa upravujú podľa aktuálnych potrieb. Nemá to byť mŕtvy dokument, ale živý nástroj na sledovanie napredovania u žiaka, tvorený spoločne v škole na základe odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie.“
Rosinský zdôraznil, že kľúčoví sú pri tvorbe IVP učitelia. Tí poznajú potreby žiaka najlepšie. Na druhej strane výraznú podporu poskytujú najmä školskí špeciálni pedagógovia, školskí psychológovia či iní odborníci. Nový dokument tak všetkým pomôže pri poskytovaní efektívnejšieho a inkluzívnejšieho vzdelávania, kde sú zohľadnené individuálne potreby každého žiaka.
Prehľad o podpore aj cieľoch
„Učitelia získajú jasný prehľad o tom, aké úpravy a podporu má žiak k dispozícii. Pomôže im v monitorovať jeho napredovanie. Všetko na základe nimi stanovených kritérií vyhodnotenia dosiahnutia cieľov v istom časovom období. Pedagógovia jednoznačne definujú, čo sa od žiaka očakáva a ako bude jeho pokrok hodnotený.“
V celom procese podpory je dôležitá spolupráca s rodičom respektíve zákonným zástupcom dieťaťa či žiaka. Ten je informovaný o vzdelávacích potrebách aj pokroku žiaka. Zrozumiteľnosť cieľov a dosiahnutých výsledkov v tomto prípade prispieva k lepšej spolupráci so školou aj podpore samotného dieťaťa.
„Na tvorbe vzorového individuálneho vzdelávacieho programu sa podieľalo veľké množstvo odborníkov z praxe, z rôznych škôl a inštitúcií, preto si myslím, že bude v plnej miere široko akceptovanou pomôckou.“
Benefity vzorového individuálneho vzdelávacieho programu (IVP):
- jasná štruktúra individuálneho vzdelávania,
- výrazná prispôsobenosť potrebám dieťaťa,
- efektívne stanové ciele podľa princípu SMART,
- otvorenosť stanovených cieľov a prehľad o dosiahnutých výsledkoch
Individuálny vzdelávací program (vzor)
Informácie a materiály k podporným opatreniam sme pre vás prehľadne pripravili aj na metodickom portáli Učíme: https://ucime.vzdelavanie21.sk/praca-s-rozmanitou-triedou/
