Kriteriálne testy

Hlavným cieľom kriteriálneho testovania je objektívne zistiť, do akej miery žiaci dosahujú stanovený vzdelávací štandard v testovanej oblasti. Kriteriálne testy (testy absolútneho výkonu, CR-testy) porovnávajú výkon žiaka s vopred určeným kritériom – štandardom, nie s výkonom ostatných žiakov. Pozornosť sa preto sústreďuje na absolútny výkon žiaka a identifikáciu jeho silných a slabých stránok vo vzťahu k testovanému obsahu.

Kriteriálne testovanie žiakov 3. ročníka ZŠ (1. cyklus)

Kto sa testuje
Kriteriálne testovanie sa bude realizovať na reprezentatívnej vzorke približne 5 500 žiakov 3. ročníka základných škôl v SR s vyučovacím jazykom slovenským aj maďarským. 
 
Čo sa testuje
  • Matematická gramotnosť
  • Čitateľská a jazyková gramotnosť pre školy s vyučovacím jazykom slovenským (VJS) a pre školy s vyučovacím jazykom maďarským (VJM)
Termín a organizácia
  • Termín realizácie: 27. apríl – 5. jún 2026. Testovanie bude dvojdňové.
  • Oslovenie škôl: školy vybrané do vzorky budú oslovené najneskôr 31. januára 2026.
  • Organizačné pokyny: podrobné informácie zverejníme v januári 2026.
Testovacie nástroje
  • Test: Overuje, do akej miery sa žiak orientuje v informáciách a vie aplikovať vedomosti pri riešení úloh. Každý test obsahuje 20 položiek, na vypracovanie budú mať žiaci 60 minút.
  • Dotazník pre žiaka: Zisťuje súvis medzi dosiahnutou úrovňou a vybranými kontextuálnymi premennými (školské a domáce prostredie, motivácia a pod.). Žiaci vyplnia dotazník elektronicky pod dohľadom učiteľa, čas na vypracovanie je 45 minút.
  • Dotazník pre učiteľa: Mapuje, ako výsledky žiakov súvisia s využívanými vyučovacími metódami a formami. Vyplní ho učiteľ, ktorý v testovanej skupine vyučuje slovenský jazyk a literatúru alebo matematiku.

Výstupy
Na základe analýzy výsledkov poskytneme školám reporty s prehľadom, na akej úrovni výkonu v jednotlivých oblastiach sa nachádzajú ich žiaci, a to v porovnaní so školami v ich kraji a SR. Výsledky na celonárodnej úrovni poskytnú spätnú väzbu a komplexnejší obraz o úrovni žiakov v testovaných oblastiach po ukončení 3. ročníka ZŠ (I. cyklus).

Teoretické rámce testovania
Teoretické rámce sú východiskom pre tvorbu testov a vyhodnocovanie výkonu žiakov. Nadväzujú na štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie.
Špecifikácie testov pre žiakov 3. ročníka ZŠ (1. cyklus ZŠ)
Vzorové úlohy (1. cyklus)

Kontakt: crt@nivam.sk