Hlavným cieľom kriteriálneho testovania je objektívne zistiť, do akej miery žiaci dosahujú stanovený vzdelávací štandard v testovanej oblasti. Kriteriálne testy (testy absolútneho výkonu, CR-testy) porovnávajú výkon žiaka s vopred určeným kritériom – štandardom, nie s výkonom ostatných žiakov. Pozornosť sa preto sústreďuje na absolútny výkon žiaka a identifikáciu jeho silných a slabých stránok vo vzťahu k testovanému obsahu.
Kriteriálne testovanie žiakov 3. ročníka ZŠ (1. cyklus)
-
Matematická gramotnosť
- Čitateľská a jazyková gramotnosť pre školy s vyučovacím jazykom slovenským (VJS) a pre školy s vyučovacím jazykom maďarským (VJM)
-
Termín realizácie: 27. apríl – 5. jún 2026. Testovanie bude dvojdňové.
- Oslovenie škôl: školy vybrané do vzorky budú oslovené najneskôr 31. januára 2026.
- Organizačné pokyny: podrobné informácie zverejníme v januári 2026.
-
Test: Overuje, do akej miery sa žiak orientuje v informáciách a vie aplikovať vedomosti pri riešení úloh. Každý test obsahuje 20 položiek, na vypracovanie budú mať žiaci 60 minút.
- Dotazník pre žiaka: Zisťuje súvis medzi dosiahnutou úrovňou a vybranými kontextuálnymi premennými (školské a domáce prostredie, motivácia a pod.). Žiaci vyplnia dotazník elektronicky pod dohľadom učiteľa, čas na vypracovanie je 45 minút.
- Dotazník pre učiteľa: Mapuje, ako výsledky žiakov súvisia s využívanými vyučovacími metódami a formami. Vyplní ho učiteľ, ktorý v testovanej skupine vyučuje slovenský jazyk a literatúru alebo matematiku.
Výstupy
Na základe analýzy výsledkov poskytneme školám reporty s prehľadom, na akej úrovni výkonu v jednotlivých oblastiach sa nachádzajú ich žiaci, a to v porovnaní so školami v ich kraji a SR. Výsledky na celonárodnej úrovni poskytnú spätnú väzbu a komplexnejší obraz o úrovni žiakov v testovaných oblastiach po ukončení 3. ročníka ZŠ (I. cyklus).
Teoretické rámce sú východiskom pre tvorbu testov a vyhodnocovanie výkonu žiakov. Nadväzujú na štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie.
- Teoretický rámec – Matematická gramotnosť (1. cyklus)
- Teoretický rámec – Čitateľská a jazyková gramotnosť (VJS, 1. cyklus)
- Teoretický rámec – Čitateľská a jazyková gramotnosť (VJM, 1. cyklus)
- Matematická gramotnosť
- Čitateľská a jazyková gramotnosť (VJS)
- Čitateľská a jazyková gramotnosť (VJM)
Kontakt: crt@nivam.sk