Tlačová správa, Bratislava 12. novembra 2024
Slovensko sa po druhýkrát zapojilo do medzinárodnej štúdie ICILS (The International Computer and Information Literacy Study), ktorá zisťuje, ako sú žiaci pripravení na štúdium, prácu a život v ére informačných technológií. Do testovania ICILS 2023 sa zapojilo takmer 133 000 žiakov 8. tried ZŠ (alebo ekvivalentov) z viac ako 5 300 škôl v 34 krajinách. Na Slovensku sa do testovania zapojilo 166 škôl a 3 034 žiakov. Slovenskí žiaci dosiahli lepší výsledok (499 bodov), ako bol priemer krajín zapojených do ICILS 2023 (476 bodov), čo však v porovnaní s výsledkom SR v prvom cykle, do ktorého sme sa taktiež zapojili (ICILS 2013), znamená signifikantne nižšie skóre o 19 bodov. Rovnako ako v predchádzajúcom cykle sa na Slovensku potvrdila významná súvislosť medzi socioekonomickým zázemím žiaka a jeho výkonom v štúdii ICILS.
V roku 2023 sa realizoval tretí cyklus medzinárodnej štúdie ICILS (The International Computer and Information Literacy Study), ktorá je zameraná na zisťovanie žiackej počítačovej a informačnej gramotnosti a na ďalšie aspekty s ňou spojené. Štúdia sa realizovala na základných školách a gymnáziách s 8-ročným vzdelávacím programom, cieľovou skupinou boli žiaci 8. ročníka, respektíve zodpovedajúceho ročníka gymnázií s 8-ročným vzdelávacím programom (tercia). Testovanie bolo realizované pod záštitou Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM) z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Do medzinárodného testovania ICILS 2023 sa zapojilo 34 krajín a jeden vybraný región (Severné Porýnie-Vestfálsko), takmer 5 300 škôl, takmer 133 000 žiakov 8. ročníka a viac ako 60 000 učiteľov.
Celkovo sa do štúdie ICILS na Slovensku zapojilo 3 034 žiakov zo 166 škôl – z toho 161 žiakov osemročných gymnázií, 59 žiakov špeciálnych základných škôl, 147 žiakov škôl s vyučovacím jazykom maďarským, 166 riaditeľov, 166 IKT školských koordinátorov a 2 330 učiteľov vyučujúcich testovaných žiakov. Hlavné testovanie v SR bolo administrované v elektronickej forme v termíne 17. – 28. apríl 2023.
Viac informácií o štúdii ICILS 2023 nájdete TU.
Významné zistenia
Medzinárodné porovnanie výsledkov Slovenska v ICILS 2023
Oblasť CIL (Počítačová a informačná gramotnosť)
Žiaci Slovenskej republiky dosiahli výsledky v oblasti CIL (počítačová a informačná gramotnosť) s priemernou hodnotou 499 bodov, čo je signifikantne vyšší výsledok ako priemer krajín ICILS 2023. Krajiny participujúce v štúdii ICILS 2023 dosiahli priemernú hodnotu 476 bodov. Väčšina krajín EÚ dosiahla priemerný výsledok porovnateľný s výsledkom žiakov SR. Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli žiaci vo Fínsku, Rakúsku, Maďarsku, Švédsku, Nórsku, Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Luxembursku. Signifikantne vyššie skóre ako naši žiaci dosiahli žiaci Kórejskej republiky (540 bodov), Českej republiky (525 bodov) a Dánska (518 bodov). Naopak posledné tri miesta v rebríčku patria žiakom v Ománe (379 bodov), Kosove (356 bodov) a Azerbajdžane (319 bodov).
Rozdiely vo výkone žiakov podľa pohlavia sú na Slovensku v oblasti CIL (počítačová a informačná gramotnosť) štatisticky významne lepšie v prospech dievčat s hodnotou 503 bodov v porovnaní s výkonom chlapcov s hodnotou 494 bodov, čo predstavuje signifikantne nižšie skóre. Rovnako aj väčšina krajín zapojených do štúdie ICILS zaznamenala vyššie skóre v prospech dievčat.
Oblasť CT (Informatické myslenie)
Žiaci SR dosiahli v oblasti CT (informatické myslenie) priemerné skóre 498 bodov, a tak sa zaradili k deviatim krajinám s výsledkom signifikantne vyšším v porovnaní s priemerom všetkých zapojených krajín (483 bodov), ako aj krajín EÚ (483 bodov) zapojených do testovania oblasti CT. Skóre porovnateľné s výkonom slovenských žiakov dosiahli žiaci v Lotyšsku, Francúzsku, Fínsku, Dánsku a Belgicku. Signifikantne vyššie skóre ako naši žiaci dosiahli žiaci Českej republiky (527 bodov), Kórejskej republiky (537 bodov) a Taiwanu (548 bodov). Krajiny s tromi najnižšími skóre boli Chorvátsko (429 bodov), Srbsko (422 bodov) a Uruguaj (421 bodov).
V oblasti CT (informatické myslenie) dosiahli chlapci priemerné skóre o 3 body vyššie, avšak tento rozdiel nie je štatisticky významný, teda možno skonštatovať, že chlapci a dievčatá na Slovensku sa v oblasti informatického myslenia pohybujú približne na rovnakej úrovni. Čo sa týka ostatných zúčastnených krajín, vo väčšine z nich neboli rozdiely vo výkone chlapcov a dievčat signifikantné. Avšak krajiny ako Belgicko, Česká republika, Uruguaj, Rakúsko, Švédsko a Portugalsko evidujú štatisticky významný rozdiel v priemernom skóre v prospech chlapcov.
Trendy vo výkone Slovenských žiakov v štúdii ICILS nájdete TU.
Socioekonomické zázemie SR
Podľa výsledkov ICILS 2023 možno konštatovať, že vplyv socioekonomického zázemia na vzdelávanie žiakov je veľmi silný ako v medzinárodnom, tak aj slovenskom kontexte. Poukazuje na to aj fakt, že čím vyššie vzdelanie dosiahli rodičia, tým lepšie výsledky mal žiak. Žiaci, ktorí uviedli, že rodičia dosiahli základné vzdelanie alebo nižšie, mali na Slovensku priemerné skóre v oblasti CIL (počítačová a informačná gramotnosť) 394 bodov a v oblasti CT (informatické myslenie) 368 bodov. Žiaci, ktorí uviedli, že ich rodičia majú univerzitné vzdelanie, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 528 bodov a v oblasti CT 535 bodov. Významným ukazovateľom je aj počet kníh, ktorý sa nachádza v domácnosti žiaka. Čím vyšší je tento počet, tým vyššie je dosiahnuté skóre žiaka. Žiaci SR, ktorí v dotazníku uviedli, že v domácnosti, v ktorej žijú, sa nachádza menej ako 10 kníh, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 436 bodov a v oblasti CT 418 bodov. Naopak, žiaci, ktorí uviedli, že majú doma viac ako 200 kníh, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 532 bodov a oblasti CT 550 bodov. Rovnaké výsledky boli zaznamenané aj v prípade počtu počítačov v domácnosti žiaka. Čím sa v domácnosti žiaka nachádzalo viac počítačov, tým mal lepšie výsledky. Slovenskí žiaci, ktorí uviedli, že doma nemajú počítač, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 421 bodov a v oblasti CT 404 bodov. Na druhej strane, žiaci, ktorí uviedli, že majú v domácnosti viac ako 3 počítače, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 523 bodov a v oblasti CT 533 bodov.
Ďalšie zistenia
Výsledky, ktoré žiaci dosiahli v cykle 2023 v oblasti CIL, možno kategorizovať do 4 úrovní, pričom 14 % slovenských žiakov nedosiahlo ani prvú (najnižšiu) úroveň. Prvú úroveň dosiahlo 27 % našich žiakov. Najväčšie zastúpenie, a to až 43 % žiakov SR, dosiahlo úroveň 2. Dve najvyššie úrovne dosiahlo spolu 17 % slovenských žiakov.
Keď sa pozrieme na výsledky podľa druhu školy, môžeme v roku 2023 vidieť signifikantný rozdiel medzi priemerným skóre žiaka základnej školy (495 bodov) a žiaka gymnázia s 8-ročným vzdelávacím programom (583 bodov).
Z analýz dotazníkov vyplýva, že výuka používania IKT v jednotlivých krajinách prebieha v samostatnom predmete, ktorý je špeciálne venovaný IKT, alebo môže byť integrovaná do iných predmetov. Zaradenie vyučovania a vzdelávania sa o IKT do školských osnov je stále relatívne nové, existujú však dôkazy, že žiaci získavajú príslušné vedomosti nielen v škole alebo aj mimo nej.
Viac informácií o výsledkoch štúdie ICILS 2023 nájdete TU.
Informácie o štúdii ICILS 2023
Testovanie ICILS sa realizuje od roku 2013 v päťročných cykloch, pričom SR sa zapojila dvakrát – v roku 2013 a 2023. V prvom cykle štúdie ICILS v roku 2013, do ktorého sa zapojilo aj Slovensko, bola hodnotená tzv. počítačová a informačná gramotnosť žiakov – CIL, s dôrazom na schopnosť používať počítače na vyhľadávanie informácií, riadenie a využívanie komunikačných nástrojov. Keďže časom vzrástla dôležitosť rozvoja schopností žiakov pracovať aj s ďalšími digitálnymi zariadeniami, v druhom cykle štúdie v roku 2018 sa zaviedlo hodnotenie tzv. informatického myslenia – CT (Computational Thinking), do ktorého sa jednotlivé krajiny na rozdiel od CIL mohli zapojiť dobrovoľne. Išlo o hodnotenie schopnosti spracovávať informácie a riešiť problémy za pomoci počítača. Meranie ICILS 2023 nadviazalo na predchádzajúce dva cykly štúdie (2013 a 2018) a rozšírilo ich. Do merania bol zahrnutý dotazníkový zber zameraný na spôsoby učenia, postoje a presvedčenia učiteľov na jednej strane, a na manažment v oblasti informačných a komunikačných technológií (IKT) na strane druhej. Cieľom dotazníkov bolo zistiť, či vôbec a ako učitelia prostredníctvom IKT vyučujú a ako ich postoje v oblasti učenia a poznávania vo vzťahu k IKT ovplyvňujú ich metódy učenia. Zároveň sa v rámci manažmentu škôl zisťovala úroveň porozumenia, uvedomovania si procesov a prítomnosti zdrojov v oblasti IKT nachádzajúcich sa v školách.
TRENDY vo výkone slovenských žiakov v doterajších meraniach ICILS
Slovenská republika sa do štúdie ICILS zapojila po druhýkrát v oblasti CIL (počítačová a informačná gramotnosť) a po prvýkrát v oblasti CT (informatické myslenie), z čoho vyplýva, že trendy možno v rámci SR sledovať len v oblasti CIL. V porovnaní s cyklom v roku 2013 dosiahli žiaci SR v roku 2023 signifikantne nižší výsledok s hodnotou nižšou o 19 bodov. Významne nižšie skóre bolo zaznamenané vo všetkých krajinách, ktoré sa zúčastnili cyklu ICILS 2013 okrem Kórejskej republiky, kórejskí žiaci dosiahli porovnateľné skóre s cyklom realizovanom v roku 2013. Naopak, Nórsko zaznamenalo najvyšší prepad priemerného skóre naprieč zúčastnenými krajinami, a to až o 35 bodov.
Výsledky, ktoré žiaci dosiahli v cykle 2023, možno kategorizovať do 4 úrovní, pričom 14 % slovenských žiakov nedosiahlo ani prvú (najnižšiu) úroveň. Prvú úroveň dosiahlo 27 % našich žiakov. Najväčšie zastúpenie, a to až 43 % žiakov SR, dosiahlo úroveň 2. Dve najvyššie úrovne dosiahlo spolu 17 % slovenských žiakov. V cykle 2013 zaznamenalo 12 % slovenských žiakov výsledky pod úrovňou 1, prvú úroveň dosiahlo 21 % našich žiakov, druhú úroveň opäť dosiahlo najviac žiakov, a to 40 %, dve najvyššie úrovne dosiahlo spolu 27 % žiakov SR, čo predstavuje o 10 % viac ako v roku 2023.
Keď sa pozrieme na výsledky podľa druhu školy, môžeme v roku 2023 vidieť signifikantný rozdiel medzi priemerným skóre žiaka základnej školy (495 bodov) a žiaka gymnázia s 8-ročným vzdelávacím programom (583 bodov). Rovnako v roku 2013 dosiahol žiak základnej školy nižšie priemerné skóre (513 bodov) ako žiak osemročného gymnázia (575 bodov).
Zdielať tento článok