Budúcnosť práce s mládežou: trendy, výzvy a príprava na rok 2050 podľa Európskej akadémie pre prácu s mládežou
Práca s mládežou prechádza zásadnými zmenami v dôsledku rýchlych technologických, spoločenských, environmentálnych a demografických premien. Európska akadémia pre prácu s mládežou (EAYW) je významnou platformou, ktorá spája výskum, prax a tvorbu politík s cieľom pripraviť sektor na meniacu sa realitu. V rámci svojho výskumu „Futures of Youth Work“ (2024) analyzuje možné scenáre vývoja práce s mládežou až do roku 2050 a ponúka konkrétne odporúčania, ako sa na tieto zmeny pripraviť.
Pri realizácii výskumu EAYW využila komplexný prístup k skúmaniu budúcnosti, tzv. strategické predvídanie (angl. foresight), ktorý zahŕňa viacero krokov. Najprv systematicky sledovala nové a vznikajúce signály v oblasti technológií, spoločnosti a mládeže, ktoré by mohli ovplyvniť sektor. Následne prebehli expertné rozhovory so širokým spektrom zainteresovaných strán, od odborníkov cez praktikov a tvorcov politík až po mladých ľudí, čo poskytlo rôznorodé pohľady. Na základe zhromaždených dát vznikali rôzne možné budúce scenáre, ktoré sa testovali a analyzovali s cieľom identifikovať príležitosti aj riziká. Celý proces viedol ku kvalitnej analýze a formulácii odporúčaní pre ďalšiu prax. Výskum pritom kládol zvláštny dôraz na zapojenie všetkých zúčastnených, čím vytvoril platformu pre spoločný dialóg o budúcnosti práce s mládežou.
Medzi hlavné trendy, ktoré podľa EAYW ovplyvnia budúcnosť práce s mládežou, patria:
- Digitalizácia a nové technológie: Rozvoj nástrojov, ako je umelá inteligencia, prináša nové možnosti, no zároveň vyvoláva potrebu zabezpečiť digitálnu rovnosť a riešiť etické otázky.
- Klimatická kríza: Vyžaduje environmentálne udržateľné prístupy a väčšie zapojenie mladých ľudí do riešenia ekologických problémov.
- Demografické zmeny: Mení sa zloženie a rozmanitosť mládeže, čo kladie dôraz na inkluzívne a flexibilné pracovné metódy.
- Duševné zdravie: Stúpa dôležitosť podpory mentálneho a psychosociálneho zdravia mladých.
- Sociálne hodnoty: Posilňovanie občianskej angažovanosti a podpory demokracie ako základov práce s mládežou.
Na základe analýzy trendov a využitia konceptu futures literacy (gramotnosť formovania budúcností), teda schopnosti rozpoznať, interpretovať a využívať rôzne možné scenáre budúcnosti na lepšie rozhodovanie, EAYW odporúča:
- Rozvíjať myslenie pripravené na budúcnosť: Pracovníci s mládežou by mali byť schopní reflektovať zmeny, byť flexibilní a otvorení inováciám.
- Spojiť tradíciu a inovácie: Rešpektovať osvedčené prístupy, no zároveň sa nebáť prijímať nové metódy a reagovať na meniace sa podmienky.
- Vytvárať dialógové priestory: Aktívne zapájať mladých, odborníkov aj politikov do diskusií o možných scenároch budúcnosti.
- Budovať nové kompetencie: Zaviesť futures literacy ako súčasť vzdelávania a profesionálneho rozvoja pracovníkov s mládežou.
- Podporovať systémové zmeny: Zavádzať udržateľné modely financovania, podporovať kolektívne učenie a experimentovanie.
- Prehodnocovať spoločenské poslanie práce s mládežou: Priebežne aktualizovať ciele a metódy práce s mládežou v reakcii na aktuálne výzvy.
- Pripraviť sa na zásadné transformácie sektora: Nestačí reagovať na inovácie, je potrebné vedome pripravovať aj na hlbšie systémové zmeny.
Úspešná realizácia týchto odporúčaní si vyžaduje intenzívnu spoluprácu medzi praxou, výskumom a tvorcami politík. Ďalej je potrebné investovať do vzdelávania a podpory profesionálneho rozvoja, vytvárať bezpečné priestory pre experimentovanie a inovatívne riešenia a prepojiť lokálne aj európske iniciatívy.
Celkovo výskum ukazuje, že budúcnosť práce s mládežou nebude len reakciou na vonkajšie zmeny, ale aktívnym spolutvorením novej spoločenskej reality. Pracovníci s mládežou preto potrebujú nové schopnosti a podporu na to, aby dokázali pružne reagovať na neustále sa meniacom svete. Výsledky EAYW poskytujú cenný nástroj a inšpiráciu pre celý sektor i jednotlivcov.
Ďalšie iniciatívy a debaty
Konferencia Mládež 4.0 Inovácie v práci s mládežou vyzdvihla kľúčové trendy a nástroje, ktoré by mali formovať túto oblasť v nasledujúcich dekádach. Jej hlavnou odkazom bolo, že inovatívne prístupy musia ísť ruka v ruke s tradičnými hodnotami práce s mládežou, aby mladí ľudia boli pripravení čeliť výzvam 21. storočia.
Inovatívne prístupy prezentované na konferencii:
- Digitálna transformácia a využívanie umelej inteligencie: Použitie nových digitálnych nástrojov a AI má umožniť lepšiu interakciu s mládežou a efektívnejšie metódy práce.
- Gamifikácia: Využívanie herných prvkov na zvýšenie zapojenia a motivácie mladých.
- Storytelling a umenie: Použitie príbehov a kreatívnych umení na budovanie identity a komunitného pocitu.
- Podpora podnikavosti: Zvlášť u mladých z vidieckych alebo znevýhodnených oblastí sa kládol dôraz na rozvoj podnikavých schopností.
- Gramotnosť formovania budúcností: Na Slovensku sa rozvoj tejto téme venuje organizácia YouthWatch, ktorá realizuje vzdelávacie a participatívne aktivity zamerané na budúcnosť mládeže a podporuje mladých ľudí v aktívnej úlohe spolutvorcov vlastnej budúcnosti.
Konferencia zdôraznila, že budúcnosť práce s mládežou vyžaduje nové zručnosti, ktoré umožnia adaptabilitu, flexibilitu a tvorivosť, pričom tieto inovácie musia byť pevne zakotvené v hodnotách bezpečného a inkluzívneho prostredia. Konferenciu spoluorganizovali Národný inštitút vzdelávania a mládeže a Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.
Národná mládežnícka agentúra (National Youth Agency, NYA) vo Veľkej Británii po rozsiahlej konzultácii a publikácii správy „Pathways to Practice – a consultation on the future of youth work qualifications“ oznámila sériu reforiem v oblasti kvalifikácií pracovníkov s mládežou. Tieto zmeny majú za cieľ riešiť kritický nedostatok kvalifikovaného personálu, zabezpečiť budúcnosť povolania, zvýšiť počet školených odborníkov a zároveň sprístupniť kvalifikácie širšiemu spektru záujemcov s dôrazom na diverzitu a inklúziu.
Reformovaný kvalifikačný rámec sa snaží reagovať na prognózu, podľa ktorej bude práca s mládežou jedným z najsilnejšie rastúcich povolaní do roku 2035, pričom podľa Národného fondu pre vzdelávací výskum sa pozícia pracovníkov s mládežou umiestnila na štvrtom mieste v rebríčku najrýchlejšie sa meniaceho trhu práce.
Správa vychádza z názorov viac ako 500 zainteresovaných osôb získaných počas konzultácie (december 2024 – máj 2025), ktorá zahŕňala online dotazník, pracovné skupiny aj písomné príspevky. Táto iniciatíva reaguje na volanie sektora po koherentnejšom, inkluzívnejšom a progresívnejšom systéme kvalifikácií, ktorý zohľadní rozmanitosť pracovníkov a podporí inkluzívny profesionálny rozvoj.
Kľúčové návrhy reforiem zahŕňajú:
- Posilnenie základných zručností pracovníkov s mládežou prostredníctvom modulárnych jednotiek, ktoré umožnia získať čiastočné kvalifikácie, pričom tieto zručnosti budú pevne späté so základnými princípmi a hodnotami práce s mládežou, nie iba so všeobecnými pracovnými schopnosťami.
- Zavedenie systému uznávania a akreditácie predchádzajúceho vzdelávania a skúseností (RAPL – Recognition and Accreditation of Prior Learning) a rozšírenie modulárneho učenia.
- Jasné vybudovanie progresívnej cesty od vstupných úrovní až po vysokoškolské štúdium, s dôrazom na rozvoj kompetencií, sebavedomia a praktických skúseností.
Rámec reforiem tiež zdôrazňuje nutnosť rozvoja pracovnej sily, ktorá je schopná riešiť naliehavé výzvy mladých ľudí, vrátane prevencie násilia, duševného zdravia a sociálnej izolácie. Cieľom je pritiahnuť nových pracovníkov do sektora, zvýšiť odbornosť existujúcich pracovníkov a dobrovoľníkov a vytvoriť odolný a udržateľný sektor, ktorý podporí národnú stratégiu pre zlepšenie životných výsledkov mladých ľudí a ich hodnotenie v spoločnosti.
Prvé pilotné kurzy v rámci revidovaného systému sú plánované na jar a leto roku 2026, pričom evaluácia reforiem sa očakáva v roku 2027. Od tohto roku bude NYA tiež každoročne monitorovať a reportovať implementáciu kvalifikácií, kapacitu, výsledky a dopad na sektor.
Odborná rubrika: práca s mládežou a mládežnícka politika prináša odborné články a analýzy na podporu kvalitnej práce s mládežou a tvorby mládežníckej politiky. Cieľom je poskytovať aktuálne poznatky a inšpirácie odborníkom a tvorcom politík.
Gisele Evrard, Gisele, Darko Marković, Ozgehan Senyuva, Aleksandra Szymczyk. Futures of Youth Work. Future Foresight Research Report. Ljubljana: Movit, 2024. Dostupné na webe.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže. (2025). Konferencia Mládež 4.0: Inovácie v práci s mládežou otvorila dvere novým prístupom k podpore mladej generácie. Dostupné na webe. [Citované dňa 3. septembra 2025]
National Youth Agency (2025). Pathways to practice: A consultation outcomes report on the future of youth work qualifications. Dostupné na webe.
YouthWatch. (n.d.). Gramotnosť formovania budúcností. Dostupné na webe. [Citované dňa 3. septembra 2025]
Zdielať tento článok