Sieťuje odborníkov a odborníčky z oblasti formálneho a neformálneho vzdelávania a na základe cezhraničnej spolupráce tvorí medzinárodnú perspektívu, ako podporiť školskú úspešnosť u žiakov základných škôl. Projekt Základná škola v harmónii formálneho a neformálneho vzdelávania (ZAFON) spojil partnerov z Grécka, Bulharska a Slovenska a realizuje sa v rámci programu Erasmus+ (schéma Kooperačné partnerstvá v školskom vzdelávaní).
Tri krajiny pre jeden rámcový program
Koordinátorom projektu je Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, slovenským partnerom je aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) a Základná škola s materskou školou Hriňová.
„Zlepšiť výsledky vzdelávania a zvýšiť jeho atraktivitu pre žiakov je výzvou, ktorú riešia viaceré krajiny. Spoločne s Gréckom a Bulharskom hľadáme inovatívne prístupy vo výchove a vzdelávaní na úrovni základných škôl, cez ktoré dokážeme tomuto i u nás dlhodobému problému čeliť,“ približuje Zuzana Bánovčanová, vedúca oddelenia pre vedu, výskum a medzinárodnú spoluprácu v NIVaM.
Projekt má vytvoriť rámcový program pre podporu detí a žiakov najmä z rizikového prostredia a vďaka prepojeniu formálneho a neformálneho vzdelávania zlepšiť ich úspešnosť v škole.
Jedinečný prínos Slovenska a inšpirácie od partnerov
„Jedinečným prínosom Slovenska v tomto partnerstve sú skúsenosti so školskými klubmi detí. Predstavujú efektívny priestor na podporu rozvoja žiakov mimo vyučovania. Tento typ zariadení v Grécku ani v Bulharsku neexistuje. Do projektu tak prinášame inovatívny pohľad na možnosti ich zavedenia a využitia, no zároveň čerpáme inšpirácie aj od kolegov z Grécka či Bulharska. Každý z nás prináša niečo podnetné a inšpiratívne.“
Plánované aj zrealizované diskusie
Začiatkom júna (4. – 5. 6. 2025) sa projektoví partneri zišli na spoločnom pracovnom stretnutí v Aténach. Hovorili o doteraz zrealizovaných krokoch a výsledkoch a riešili tie ďalšie. Ukončenie projektu je plánované v roku 2026.
„Priamo NIVaM zorganizuje na Slovensku odbornú konferenciu. Plánuje sa na október tohto roka. Cieliť budeme na odbornú verejnosť pôsobiacu v školských kluboch detí, ale rovnako aj v oblasti formálneho i neformálneho vzdelávania.“
Projekt ZAFON je významný krok na ceste k zmysluplnému a inkluzívnemu vzdelávaniu, ktoré rešpektuje rôznorodosť potrieb žiakov a prepája silné stránky formálneho aj neformálneho vzdelávania.
Projektoví partneri:
- Slovensko | Pedagogická fakulta TU v Trnave (koordinátor); Základná škola s materskou školou Hriňová; Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM)
- Grécko | University of Piraeus; Základná škola Glyfada (Atény)
- Bulharsko: Pedagogický inštitút Univerzity sv. Cyrila a Metoda vo Velikom Tarnove; Spojená škola Stoyana Zaimova (Pleven)
Zdielať tento článok