VÝZVA NA ZAPOJENIE SA DO NÁRODNÉHO PROJEKTU
Podpora pomáhajúcich profesií 3
Pre základné a stredné školy
Podporovaná pozícia – školský digitálny koordinátor (ŠDK)
Výzva je určená pre školy, ktoré do projektu zatiaľ nie sú zapojené, pre školy, ktoré sú zapojené v projekte a nemajú obsadenú žiadnu pozíciu ŠDK a pre školy, ktoré sú zapojené v projekte a majú záujem o prehodnotenie počtu obsadených pozícií ŠDK1 a je otvorená do 13.5.2025
(V prípade škôl bez právnej subjektivity prihlasovanie realizuje zriaďovateľ školy.)
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej aj „NIVaM“)
Školy oprávnené na zapojenie sa do projektu:
Škola musí byť zaradená do Siete škôl a školských zariadení SR, a zároveň nesmie byť financovaná prevažne zo súkromných zdrojov, t. j. súkromné zdroje financovania nepredstavujú 50% a viac.
Do projektu sa môžu zapojiť:
- základné školy podľa § 29 školského zákona,
- stredné školy podľa § 32 písm. a) až e) školského zákona.
Upozornenie: špeciálne školy podľa § 94 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) nie sú v rámci výzvy oprávnené, t. j. výzva sa na nich nevzťahuje.
Škola si môže žiadať o jednotlivé úväzky a to maximálne do výšky a za podmienok stanovených kľúčom k relevantnej pozícii (viď Príloha 1).
Aktuálne otvorená pozícia v projekte: Školský digitálny koordinátor (ďalej len „ŠDK”)
Kvalifikačné predpoklady pre pozíciu ŠDK:
Každá pozícia školského digitálneho koordinátora musí byť obsadená zamestnancom, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady v súlade s zákonom č. 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch, v zmysle vyhlášky – Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a ďalšou príslušnou legislatívou.
Zamestnanec na pozícii školského digitálneho koordinátora je povinný do roka od nástupu na pozíciu predložiť potvrdenie o absolvovaní akreditovaného vzdelávania (akceptujeme aj vzdelávanie realizované v rámci pôsobenia na pozícii školského digitálneho koordinátora v projektoch financovaných zo zdrojov EÚ).
Zoznam akceptovaných akreditovaných vzdelávaní (počas realizácie projektu môžu byť odsúhlasené aj iné vzdelávania):
- inovačné vzdelávanie (min. 50 hod.) – „Transformácia vzdelávania a školy pre digitálnu dobu“ (poskytovateľ Univerzita Pavla Jozefa Šafárika),
- inovačné vzdelávanie (min. 50 hod.) – „Digitálna transformácia vzdelávania a školy“ (poskytovateľ Univerzita Pavla Jozefa Šafárika),
- inovačné vzdelávanie (min. 50 hod.) –„Program koordinátorov digitálnych kompetencií (PKDK)“ (poskytovateľ JA Slovensko).
Veľkosť úväzkov:
Na základe rozhodnutia Ministerstva školstva, výskumu vývoja a mládeže SR sumár všetkých úväzkov školského digitálneho koordinátora nemôže presiahnuť 125 % plného úväzku. V rámci pridelených úväzkov, resp. kombinácie úväzkov, môže vyučovať nasledovný počet hodín:
- 25 % úväzok ŠDK – max. 18 hodín vyučovania
- 50 % úväzok ŠDK – max. 15 hodín vyučovania
- 75 % úväzok ŠDK – max. 11 hodín vyučovania
- 100 % úväzok ŠDK – max. 5 hodín vyučovania
Do celkového sumáru úväzku 125% sa nezarátava práca vykonávaná počas dní pracovného pokoja, štátnych sviatkov a čerpania dovolenky ŠDK.
Veľkosť úväzku na pozíciu (platí pre všetky pozície) je možné stanoviť len na úrovni 25 %, 50 %, 75 % a 100%. Schválený úväzok na pozíciu je možné rozdeliť aj medzi viacerých pedagogických zamestnancov nasledovne:
- 25 % – nie je možné deliť,
- 50 % – je možné rozdeliť na 25 % + 25 %,
- 75 % – je možné rozdeliť na 50 % + 25 %,
- 100 % – je možné deliť na 50 % + 50 %,
- 150 % – je možné deliť na 100 % + 50 % alebo 50 % + 50 % + 50 %,
- 200 % – je možné deliť na 100 % + 100 % alebo 100 % + 50 % + 50 % alebo 50 % + 50 % + 50 % + 50 %.
Náplň práce
Úlohou školského digitálneho koordinátora je koordinovať informatizáciu a vzdelávanie prostredníctvom digitálnych technológií s cieľom podporiť transformáciu vzdelávania a školy pre 21. storočie, resp. digitálnu budúcnosť.
Náplňou práce školského digitálneho koordinátora nie je to isté ako to, čo tvorí náplň správcu siete IKT.
V zmysle zákona č. 138/2019 Z. z. má školský digitálny koordinátor zabezpečovať:
- poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania,
- spätnú väzbu pedagogickým zamestnancom školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód a foriem výchovy a vzdelávania a digitálnych prostriedkov využívaných vo výchove a vzdelávaní,
- vzdelávanie v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,
- digitálny materiál k vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,
- pravidelnú informovanosť o možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
- poradenstvo v rámci digitálnych technológií,
- administráciu online testovaní,
- dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov.
Financovanie nákladov pozície
V rámci jednotkového nákladu (ďalej aj „JN“) budú podporované novovytvorené pracovné miesta v školách a/alebo sa zachovajú existujúce pracovné miesta podporené z ESF cez OPĽZ v programovom období 2014 -2020.
- Jednotkový náklad je 2 572,00 EUR /mesačne/pracovné miesto ŠDK.
- Jednotkový náklad je tvorený personálnymi výdavkami (hrubá mesačná mzda; odvody zamestnávateľa).
- Výška sa môže meniť na základe legislatívy.
Podmienky financovania a podpory pozície ŠDK musia byť v súlade s aktuálne platným Zjednodušeným vykazovaním výdavkov pre obdobie 2021 – 2027.
V prípade, ak zamestnanec bude na pozícii pracovať menej ako mesiac (napr. nástup do pracovného pomeru počas mesiaca), jednotkový náklad na túto pozíciu bude alikvotne prepočítaný. Jednotkový náklad bude alikvotne prepočítaný aj v prípade, ak bude zamestnanec pracovať na pozícii na kratší pracovný pomer (napr. 50% pracovný pomer).
Dĺžka realizácie aktivít
Financovanie pozície ŠDK je zabezpečené z národného projektu do konca augusta 2026.
Spôsob prihlasovania sa
Školy sa budú prihlasovať do projektu prostredníctvom elektronického prihlasovacieho formulára zverejneného na stránke NIVaM. (https://nivam.sk/prihlasovanie-pop3-25-26-sdk/)
Vyhodnocovanie výzvy
Po ukončený výzvy a spracovaní prihlášok, MŠVVaM SR realizuje vyhodnotenie výzvy , na základe ktorej pridelí úväzky ŠDK jednotlivým školám podľa kľúčovania.
Pri vyhodnocovaní žiadostí budú uprednostnené školy s čo najväčším počtom žiakov a školy, ktoré sú k 1.9.2025 súčasťou spájania sa do väčších celkov, napr. spojených škôl.
Kontaktné údaje
V prípade otázok nás môžete kontaktovať na pomocpop@nivam.sk
Ďalšie informácie
Ďalšie informácie nájdete v implementačnom manuáli NP POP 3.
1 Školy, ktoré chcú naďalej v NP POP3 pokračovať s rovnakým počtom obsadených pozícií ŠDK sa do výzvy neprihlasujú. V nasledujúcom školskom roku im bude financovaný rovnaký počet pozícií ako v školskom roku 2024/2025 (na ktorý majú nárok v zmysle zmluvy o NFP, ZVV a IM).
PRÍLOHA 1
Kľúč, ktorý stanovuje maximálnu hranicu podpory pre jednotlivé školy
Školský digitálny koordinátor (ŠDK)
Spočítavajú sa body za počet žiakov a počet zamestnancov, výsledný súčet dáva 0,25-2 úväzky.
Body za žiakov:
- Škola do 100 žiakov – 1 bod
- 101 – 250 žiakov – 2 body
- 251 – 400 žiakov – 3 body
- 401 – 550 žiakov – 4 body
- 551 – 750 žiakov – 5 bodov
- 751 – 1000 žiakov – 6 bodov
- 1001 – 1400 žiakov – 7 bodov
Body za pedagogických a odborných zamestnancov (PZ/OZ):
- Škola do 10 PZ/OZ – 1 bod
- 11 – 30 PZ/OZ – 2 body
- 31 – 45 PZ/OZ – 3 body
- 46 – 60 PZ/OZ – 4 body
- 61 – 80 PZ/OZ – 5 bodov
- 81 – 100 PZ/OZ – 6 bodov
- 101 – 130 PZ/OZ – 7 bodov
- 131 a viac PZ/OZ – 8 bodov
Pridelenie počtu úväzkov ŠDK podľa súčtu bodov:
- 1 – 2 body – 0,25 úväzku ŠDK
- 3 – 4 body – 0,5 úväzku ŠDK
- 5 – 6 bodov – 1 úväzok ŠDK
- 7 – 8 bodov – 1,5 úväzku ŠDK
- 9 a viac bodov – 2 úväzky ŠDK
Často kladené otázky NP POP3 – Školský digitálny koordinátor