Národný inštitút vzdelávania a mládeže zastupoval Slovensko na aktuálnom zasadnutí Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy

zastupovanie Slovensko na aktuálnom zasadnutí Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy

Digitálna transformácia vzdelávania, výučba dejepisu, ale napríklad aj jazyková politika a ďalšie témy boli predmetom diskusie na nedávnom zasadnutí Riadiaceho výboru pre vzdelávanie Rady Európy.

Keďže Slovenská republika má svoje zastúpenie v tomto výbore a reprezentuje ho Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM), aktívne sme sa podujatia zúčastnili a prinášame krátke zhrnutie dôležitých informácií.

Slovensko podpísalo Európsky kultúrny dohovor a je členskou krajinou Rady Európy. Máme teda i  riadne zastúpenie v Riadiacom výbore pre vzdelávanie (ďalej i CDEDU). „Výbor dohliada na programy Rady Európy v oblasti vzdelávania a poskytuje poradenstvo Výboru ministrov školstva Rady Európy pri vykonávaní vzdelávacej politiky v súlade s harmonogramom a činnosťami Výboru ministrov,“ konkretizuje Denisa Ďuranová, výskumný a vývojový zamestnanec pre oblasť jazykovej politiky a medzinárodnú spoluprácu v NIVaM, ktorá v CDEDU zastupuje SR.

Podpora európskych vzdelávacích systémov

Vzdelávací program Rady Európy má podporovať členské štáty pri rozvoji ich politík, legislatívy a praxe s cieľom rozvíjať demokratické, kvalitné, inkluzívne a bezkorupčné vzdelávacie systémy berúc do úvahy Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru. CDEDU sa zameriava na prioritné oblasti Rady Európy a pokrýva všetky úrovne vzdelávania. CDEDU má v súčasnosti i jednu pozorovateľskú krajinu a 16 pozorovateľských organizácií.

Piate plenárne zasadnutie CDEDU

Piateho plenárneho zasadnutia CDEDU (20. – 22. marec 2023, Štrasburg, Francúzsko) sa zúčastnili delegácie členských krajín Rady Európy a signatárske krajiny Európskeho kultúrneho dohovoru ako i prizvané pozorovateľské subjekty. Po úvodnom schválení programu rokovania sa riešili už jeho konkrétne body.

Jedným z nich bola voľba predsedu, podpredsedu a členov CDEDU bureau. Delegácie zvolili zástupcu Belgicka za predsedu CDEDU, zástupcu Francúzska za podpredsedu CDEDU a zástupcov Estónska, Islandu, Švajčiarska, Gruzínska za členov CDEDU bureau.   

Následne sa venovali 26. zasadnutiu Stálej konferencie ministrov školstva a programovému obdobiu aktivít na roky 2024 – 2027: Vzdelávanie pre demokraciu. V uvedenom programovom období sú definované tri hlavné piliere programu a jeho aktivít. Sú nimi demokratická a občianska misia, spoločenská zodpovednosťdigitálna transformácia. 

Témy diskusie 5. plenárneho zasadnutia CDEDU

Zasadnutie pokračovalo ďalšími piatimi tematickými diskusiami:

  • Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru: Implementácia Referenčného rámca kompetencií pre demokratickú kultúru; Usmernenie pre odborné vzdelávanie a prípravu; Koncepčná správa pre usmernenie k Referenčnému rámcu kompetencií pre demokratickú kultúru a vzdelávania pre udržateľný rozvoj; Európsky priestor pre výchovu a vzdelávanie k občianstvu; Súbor nástrojov odolnosti na zabezpečenie práva na vzdelanie v čase mimoriadnych udalostí
  • Vyššie a ďalšie vzdelávanie: Európsky priestor vysokoškolského vzdelávania; Demokratické poslanie vysokého školstva; Automatické uznávanie kvalifikácií; Európsky kvalifikačný pas pre utečencov; Uznávanie kvalifikácií; Platforma pre etiku, transparentnosť a integritu vo vzdelávaní
  • Jazyková politika: Jazyková integrácia dospelých migrantov; Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky; Pilotné overovanie plurilingválnej politiky – rómsky jazyk; Návrh revidovanej koncepcie bývalého profilu politiky jazykového vzdelávania
  • Výučba dejepisu: Návrh mandátu pracovnej skupiny Riadiaceho výboru pre vzdelávanie pre dejepisné vzdelávanie; Medzivládny program dejepisného vzdelávania pre demokraciu; Observatórium vyučovania dejepisu v Európe; Laboratórium nadnárodného vzdelávania a spolupráce v dejepise; Pripomenutie si holokaustu a prevencia zločinov proti ľudskosti
  • Digitálna transformácia vzdelávania: Vzdelávanie k digitálnemu občianstvu; Umelá inteligencia vo vzdelávaní; Európsky rok vzdelávania k digitálnemu občianstvu v roku 2025

Konkrétne kroky, jasná podpora

Na 5. plenárnom zasadnutí Riadiaceho výboru pre vzdelávanie sa pristúpilo k rozhodným  krokom na zlepšenie vzdelávania a presadzovanie demokratických hodnôt. CDEDU schválil podrobný dvojročný plán na vytvorenie európskeho priestoru pre výchovu k občianstvu s cieľom podporiť spoluprácu medzi členskými štátmi, vzdelávacími inštitúciami a organizáciami občianskej spoločnosti a s cieľom presadzovať demokratické princípy prostredníctvom vysokokvalitnej výchovy a vzdelávania k občianstvu.

Výbor tiež schválil nové usmernenie o implementácii Referenčného rámca kompetencií pre demokratickú kultúru v odbornom vzdelávaní a príprave.

„Pokiaľ ide o vysokoškolské vzdelávanie, výbor vyjadril širokú podporu zriadeniu strediska na sledovanie predchádzania podvodom vo vzdelávaní a boja proti nim,“ doplnila Ďuranová.

S podporou sa stretol aj  nový projekt „Akademická sloboda v akcii“. Vyzdvihlo sa úsilie v oblasti vzdelávania k digitálnemu občianstvu, pričom CDEDU schválil dokument „Kontextualizácia kompetencií pre demokratickú kultúru vo výchove k digitálnemu občianstvu“. Zdôraznila sa spolupráca s UNESCO so zameraním na ciele udržateľného rozvoja.

Rozhodnutia prijaté počas 5. plenárneho zasadnutia CDEDU zdôraznili záväzok Rady Európy podporovať demokratické hodnoty prostredníctvom výchovy a vzdelávania s cieľom implementovať Stratégiu vzdelávania Rady Európy na roky 2024 – 2030 „Učiaci sa na prvom mieste: vzdelávanie pre dnešné a zajtrajšie demokratické spoločnosti“.

Ako uzavrela Ďuranová, NIVaM bude priebežne realizovať aktivity vyplývajúce z požiadaviek sekretariátu CDEDU. Tie sú zástupcovi v CDEDU komunikované priebežne elektronicky a sú realizované zohľadňujúc podmienky a kontext Slovenska. 

Ďalšie plenárne zasadnutie je v pláne na 9. – 11. 10. 2024, rovnako vo francúzskom Štrasburgu.  

Podrobnejšie informácie o priebehu rokovania a diskutovaných témach sú zverejnené v správe zo zahraničnej pracovnej cesty.  

Zdielať tento článok